השירות החשאי הבריטי מגביר את המאמצים להגן על פיתוח חיסון לקורונה

הבוס החדש של MI5 אומר שהסוכנות מסרה ידע על רעלנים כדי לסייע במחקר

ראש ה-MI5 הבריטי, קן מק'אלום / צילום: רויטרס
ראש ה-MI5 הבריטי, קן מק'אלום / צילום: רויטרס

המנהל החדש של MI5, זרוע הביון הפנימית של בריטניה, אמר שהיא העבירה ידע על הפצת כימיקלים רעילים בטיפות נוזלים כדי לסייע למדענים שחוקרים את נגיף הקורונה, והציג בצורה כללית את המאמצים להגן על המחקר והפיתוח של חיסונים לקורונה.

בהופעתו הפומבית הראשונה מאז מינויו באפריל, קן מק'אלום אמר לכתבים בשיחת ועידה אתמול שהסוכנות מודעת לאפשרות שיריבים ינסו לגנוב קניין רוחני שקשור למחקרי החיסון, ולחדור לנתוני הניסויים. MI5 מודעת גם לניסיונות להפיץ דיס-אינפורמציה שתפחית את אמון הציבור בחיסון בטוח, הוא אמר.

הוא לא הציג דוגמאות מעבר לניסיונות של האקרים בבריטניה, ארצות הברית וקנדה שיוחסו ביולי לשירותי הביון הרוסיים. מוסקבה אמרה בתגובה שההאשמות הללו לא מקובלות עליה.

"אנחנו רואים הרבה פעילות מעניינת באינטרנט, ולעיתים נדרש זמן לייחס אותה ולהיות בטוחים מהו מקור הפעילות הזו", אמר מק'אלום. "הפרס העולמי של לצאת עם החיסון השמיש הראשון לנגיף הקטלני הזה הוא גדול, ולכן אנחנו מניחים שמגוון של צדדים אחרים יהיו מעוניינים למדי במחקר הזה".

הוא הוסיף ש"זה עניין של איך יכול להיות לנו מחקר שאנחנו יכולים לבטוח בו, ונוכל הגן עליו מהפרעה, הן במימד המהות והן למוניטין שלו".

מק'אלום הוסיף ואמר שמלבד העברת מחקרים על חומרים רעילים, הסוכנות מייעצת בבנייה של בתי חולים למקרי חרום, מציעה מיומנויות בניתוח נתונים ובמודלים שלהם, ומאפשרת לעובדי MI5 שהם רופאים לסייע ישירות לשירותי הבריאות במקום העבודה הרגילה שלהם.

עוד אמר מק'אלום כי הנגיף מחייב שינויים נוספים בעבודת MI5: היא צריכה לשמור על תפוסה מלאה יחסית בבנייניה ולטפל באתגרי מעקב חדשים בתקופות סגר. "השכל הישר יאמר לכם שמעקב סמוי אינו בר-ביצוע כפשוטו ברחובות כמעט ריקים", הוא אמר.

הוא הוסיף שאיומי הביטחון על בריטניה הופכים למגוונים יותר, ובכמה מקרים לקשים יותר לאיתור: "אנחנו ניצבים בפני תערובת מכוערת - הטרור אינו הולך לשום מקום, ופעילות עוינת בחסות מדינות נמצאת בעלייה".

דוברים בריטים אמרו בשנים האחרונות שהם רואים עלייה בריגול הסיני בבריטניה, על יעדים ממלכתיים ופרטיים כאחד. מק'אלום אמר ש"בריטניה רוצה לשתף פעולה עם סין בנושאים עולמיים גדולים כמו שינויי האקלים, ובו זמנית להיות דרוכה בהתייצבות מול פעילות עוינת כשאנחנו נתקלים בה".

הוא אמר שבריטניה ניצבת בפני איום מוגבר לטרור של הימין הקיצוני, אם כי לא ברמה של הטרור האיסלאמי או ברמה שראינו בארה"ב. הוא גילה שמבין 27 ההתקפות בשלב התכנון המאוחר שסוכלו על ידי MI5 והמשטרה נגד טרור בארבע השנים האחרונות, 8 תוכננו על ידי קיצונים מהימין.