תם הסכסוך בחברת הביטוח מגדל: הבעלים שלמה אליהו נאלץ להתפטר מהדירקטוריון, גם היו"ר ניר גלעד יעזוב

בכך בא לסיומו מהלך ההדחה של גלעד מקבוצת מגדל - שאותו דרש הדירקטוריון - לאחר כהונה קצרצרה ורוויית מאבקים בתוך הקבוצה • אך זאת, במחיר הזזתו של בעל השליטה  אליהו, על מנת לפייס את הרגולטור ברקת

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

תם הסכסוך בין הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, ובין שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל, עם פרישתו המיידית של אליהו מדירקטוריון מגדל חברה לביטוח, בהתאם לדרישת הרגולטור. בעקבות זאת נסללת הדרך להחלפת יו"ר מגדל ביטוח, ניר גלעד, במוטי רוזן, לשעבר מנכ"ל קבוצות הביטוח מנורה מבטחים והראל.

בכך בא לסיומו מהלך ההדחה של גלעד מקבוצת מגדל - שאותו דרש הדירקטוריון - לאחר כהונה קצרצרה ורוויית מאבקים בתוך הקבוצה, אך זאת במחיר הזזתו מעמדת השפעה במגדל חברה לביטוח של בעל השליטה  אליהו, במטרה לפייס את הרגולטור ברקת.

הדיווח על עזיבת תפקידיהם של אליהו וגלעד (שגם יוזז מתפקידו השני בקבוצה, כמנכ"ל החברה האם מגדל אחזקות הציבורית) ומינויו של רוזן, הפיחו תקוות בקרב המשקיעים במניית מגדל אחזקות, שסובלת זה זמן מסנטימנט שלילי יחסית לענף. כך, בעקבות היוודע המהלך עברה מניית מגדל  בצהרי חמישי מירידות של 2.7% לעליות חדות של כמעט 10% בשיא, לפני שהתמתנו בהמשך.

על פי ההחלטות במגדל, גלעד יעזוב את החברה ביום האחרון של 2020, וזאת בהתאם להוראה קודמת של הממונה על רשות שוק ההון, לפיה לא יתיר את הזזת גלעד מתפקידו לפני 2021. עם זאת, לא מן הנמנע שגלעד יקדים את פרישתו כעת משהדחתו הפכה לעובדה מוגמרת, שעוברת את הרגולציה.

בעבר פרסמנו ב"גלובס" כי גלעד רצה הבטחה לכהונה של חמש שנים לפחות, טרם הצטרפותו למגדל באמצע פברואר 2019. בשוק מעריכים כי עתה ועד סוף הכהונה שלו, גלעד ומגדל ידונו על תנאי עזיבתו, כשגלעד ישאף לקבל כמה שיותר מחמש שנות הכהונה שהובטחו לו ככל הידוע טרם הסכמתו להצטרף למגדל. אך ישנה בעיה בהקשר זה - שתשלום מלא לכל התקופה לא יעמוד בהוראות חוק שכר הבכירים, ושההבטחה, ככל שבכלל ניתנה, לא אושרה על ידי רגולטורים וכפופה לחוק שכר הבכירים.

ניר גלעד, יו"ר מגדל ביטוח / צילום: איל יצהר
 ניר גלעד, יו"ר מגדל ביטוח / צילום: איל יצהר

צפוי אישור למינוי של רוזן ליו"ר

אליהו עוזב מיידית את דירקטוריון מגדל חברה לביטוח, והוא יישאר בתפקיד רק בחברה האם הציבורית, מגדל אחזקות, שבה הוא מכהן כיו"ר. במקביל החליטה מגדל אחזקות על מינוי אריה מינטקביץ, עזריאל מוסקוביץ, חיים רמון ומוטי רוזן לדירקטוריון החברה הבת מגדל ביטוח, כשבמקומו של גלעד שיודח בקרוב ימונה כרמי גילון. כניסתם לתפקיד של גילון ושל רוזן תלויה בקבלת אישור הרגולטור.

מבחינת ברקת, אם אליהו עוזב את דירקטוריון מגדל ביטוח הרי שיש כאן יישור קו עם ההנחיה שלו, שעיקרה הוא שלא ישפיע על ניהול החברה, ולכן הוא יפסיק להתערב במהלכים שהדירקטוריונים בה מנסים להוביל. זאת, כל עוד יחוש שהדירקטוריון עצמאי, כדברי גורם מעורה. על פי הערכות, ברקת צפוי לאשר את מינויו כיו"ר של רוזן, שמחזיק ברזומה מרשים וכבר זכה לאישור הרגולטורים בתפקידים בכירים מאוד בענף הביטוח.

הפיקוח ביצע בשבועות האחרונים בדיקות חריגות בנוגע להתנהלות של מגדל ביטוח, כשעל פי הערכות עיקרי ה דוח עשויים להתפרסם בקרוב. על פי הערכות אלה , רוב המסקנות יעסקו במעורבות רבה מדי של בעל השליטה בהתנהלות מגדל, דבר שמאבד רלוונטיות עתה עם הרחקתו מעמדת השפעה בחברה המרכזית בקבוצה שבבעלותו.

כך או כך, העימות הנוכחי בין אליהו לברקת נוצר סביב רצונו של דירקטוריון מגדל אחזקות להדיח את גלעד מתפקיד יו"ר חברת הביטוח, עימות שהתעורר במחצית הראשונה של השנה ומאז נמשך על אש גבוהה - עד היום כאמור.

כרוניקה של עימותים עם הרגולטור

למעשה, העימות מול הרגולטור סביב עתיד גלעד, שכל דירקטוריון מגדל אחזקות רצה בהדחתו פה אחד (ולא רק אליהו), אינו הראשון שהיה לאליהו מאז רכש את השליטה במגדל. עוד קודם לכוונה להדיח את גלעד נוצרה מתיחות בין הרגולטור לאליהו סביב רצונו של האחרון להזיז את יו"ר מגדל ביטוח הקודם, פרופ' עודד שריג, שבסופו של יום עזב את מגדל בתום כהונה קצרה, כשבפיו האשמות חריפות לגבי הממשל התאגידי בחברה תחת אליהו.

אליהו, שמחזיק בכ-68.5% ממניות הקבוצה, רכש את השליטה במגדל בשלהי 2012. אגב זאת נציין כי אליהו הנפקות, חברת האג"ח שבאמצעותה גייס את ההון שאפשר לו לשלם את החוב לבנקים בגין רכישת מגדל, הודיעה בתחילת החודש כי "נכון לסוף ספטמבר 2020 ירד יחס ה-LTV, כהגדרתו בשטר הנאמנות, ל-73.5%", וזאת זמן קצר לאחר שמידרוג הורידה את דירוג החוב של החברה ל-A3 עם אופק דירוג שלילי. בעקבות זאת הועלתה הריבית שמשלמת אליהו הנפקות למחזיקי האג"ח.

אליהו רכש את מגדל מידי ג'נרלי האיטלקית לפי שווי חברה של כ-5.1 מיליארד שקל. כיום החברה שווה רק 2.7 מיליארד שקל, כשהדיבידנדים ששילמה לאורך השנים מקזזים רק חלק מההפסד הכבד שנגרם לאליהו כתוצאה מהירידה בשווי החברה.