רוכשי חללי עבודה באשדוד מבקשים מינוי נאמן ליזמית הפרויקט

לטענת הרוכשים, הפרויקט נתקע ולא מתבצעות בו עבודות, על אף שהיה אמור להסתיים כבר לפני כמעט שנה • קיים חשש שכספים רבים נעלמו מכספי הנאמנות

חלל עבודה משותף / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
חלל עבודה משותף / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חגי ברנר, הוציא היום צו איסור דיספוזיציה בנכסי חברת הנדל"ן ק. פסגות, שמכרה פרויקט שטחי חללים משרדיים באשדוד בשם My Office לקבוצת רוכשים בת כ-200 איש. זאת, לאחר ש-178 מהרוכשים, הגישו לבית המשפט בקשה בהולה לפתיחת הליכי חדלות פירעון ומינוי נאמן זמני לחברה, שנמצאת בבעלות שמעון איזנברג ופבל סיזיך, ובעבר היה שותף בה גם חזי חיים.

בא כוחו של חיים, עו"ד גיא חדי מסר לגלובס, כי "מרשנו יתייחס לטענות במסגרת בית המשפט ככל שיידרש".

הבקשה כוללת גם את משרד עורכי הדין לובושיץ-פורת-מחלב-בראון ושות', ששימשו נאמנים לקבוצה. חברי הקבוצה טוענים כי עובדי החברה נטשו את משרדיה, וכי עורכי הדין הנאמנים מסרבים לשתף עימם פעולה. לדבריהם קיים חשש ממשי כי עשרות מיליוני שקלים נעלמו, מבלי שהפרויקט, שאמור היה כבר להתאכלס מקודם.

על פי העתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד עופר צור, דניאל לסרי ודניאל כהן ממשרד גורניצקי, פרויקט My Office נמצא ברחוב האורגים 11 באזור התעשייה הצפוני של אשדוד, על 13.5 דונם. בפועל, קיימת בשטח מעטפת מבנה שהייתה בבעלות חברת הכשרה חברה לביטוח ופנינת אפרידר. במהלך 2018 נקשרו החברות עם ק. פסגות למתן אופציה לרכישת המבנה. אז גם שווקו השטחים לקבוצת הרוכשים ובו רכשו חברי הקבוצה זכויות ליחידות משרדים מחברת ק. פסגות, בתמורה ל-290-350 אלף שקל ליחידה.

לפי העתירה, הכספים שולמו רובם ככולם לחברה באמצעות הפקדה ישירה לחשבון נאמנות. ואולם מועדי מסירת הנכס לרוכשים נקבעו לסוף השנה שעברה ותחילת השנה הנוכחית. בפועל העבודות הופסקו לפני מספר חודשים.

בעקבות חששות שדברים הקשורים לפרויקט מתנהלים שלא בצורה טובה, שכרו חברי הקבוצה את משרד עוה"ד גורניצקי ומשרד רו"ח בר לב, לטיפול בעניינם. ניסיונות בירור באשר למתרחש בחברה העלו לדברי העותרים מציאות מדאיגה: "ביום 15 בספטמבר 2020 הגיע רו"ח צחי חסדאי ממשרד רו"ח ברלב וצוותו למשרדי החברה בכתובת הנקובה ברשם החברות לשם הבנת מצב הפרויקט לאשורו מפי מר אייזנברג, ונמסר להם בידי שומר הבניין ועובדים במשרדים שכנים, כי מזה למעלה מחודש עובדי החברה עזבו את המשרדים", נכתב בעתירה. כעבור ימים הצליחו לאתר את אייזנברג שסיפק מספר מסמכים הקשורים לפעילות החברה, אך לא את מסמכי הנהלת החשבונות שלה, כך שהם נותרו במידה רבה בערפל, באשר למצבה.

במשרד ברלב מדגישים בדוח שהוציאו כי דברים שנאמרו להם על ידי בעלי השליטה בחברה, אייזנברג וחיים, באשר לכספים ולנושאים אחרים שהועלו בפגישות, לא גובו במסמכים כלשהם. "בין בעלי המניות (בחברת ק. פסגות, א"מ) קיים כפי הנראה סכסוך ובו טענות הדדיות להתנהלות לקויה המנוגדת לדין, לרבות לנטילת כספי הרוכשים ללא הרשאה; עורכי הדין שאמונים על חשבון הנאמנות לא משתפים פעולה עם המבקשים ולא מוסרים מידע ביחס. דוח ראשוני שהפיק ברלב לרוכשים מצביע על חשש ממשי להברחת נכסים. "צוין כי כעולה מהשיחה עם מר אייזנברג, ישנה אפשרות כי בעלי המניות לקחו לכיסם כספים מהחברה, וכי קיימת אף אפשרות כי ניטלו כספים מחשבון נאמנות שאליו הזרימו הרוכשים את כספי הרכישה", נכתב בעתירה.

השופט ברנר קבע, כי על המשיבים להגיש תשובה עד לתחילת השבוע הבא.

מטעם משרד הנאמנים נמסר כי "הטענות כאילו נפל דופי בהתנהלות הנאמן חסרות בסיס. הנאמן מילא את תפקידו ביושר ובמקצועיות, ופעל בהתאם לכל הוראות הדין. הנאמן ישתף פעולה באופן הדוק עם בית המשפט ויסייע לו להגיע לחקר האמת".

 עוה"ד עדי בראונשטיין ויפים דוידוב מסרו בשם ק. פסגות, כי "כיום אין באפשרות החברה מבחינה כלכלית להשלים את ביצוע הפרויקט ולמלא את התחייבויותיה כלפי רוכשי המשרדים. יחד עם זאת, לסברת החברה, קיימת היתכנות ממשית של סיום ביצוע הפרויקט ומסירת משרדים לחלק מהותי מרוכשי המשרדים, וזאת במידה והחברה תנוהל על ידי נאמן מטעם בית המשפט הנכבד, אך כאמור, בכפוף לכך כי יהיה על כל רוכש ולו בשלב הראשוני, לשלם עוד כספים לטובת השלמת הפרויקט מעבר לכספים אשר הסכימו לשלם בגין רכישת המשרדים בשיעור של כ 15- 18 אחוז מהשקעתם, וכמו כן, לוותר על זכויותיהם כנגד החברה לתביעות בגין איחור במסירת הפרויקט".

לטענת איזנברג, הפרויקט על כך המעורבים בו נפלו קורבן למעשי הונאה.

עוד הזהיר, כי ייתכן שלא כל רוכשי המשרדים "יזכו" לקבל משרד, היות והחברה מכרה משרדים לכ-380 רוכשים, בהסתמך על כך כי היא תממש את האופציה שרכשה על כל הקומות בבניין, אולם בסופו של דבר לא מימשה את האופציה על הקומה הראשונה ולא מימשה את האופציה על כל שטחי הקומה השנייה.