האגודה לזכויות האזרח: השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים עליה הצהירה ווינד מהווה פגיעה בפרטיות

האגודה לזכויות האזרח טוענת כי הפעלת טכנולוגיית זיהוי פנים ע"י חברת ווינד בקורקינטים השיתופיים שלה מסוכנת: "עצם הנטילה והשימוש במידע הביומטרי של אדם מסבה פגיעה בפרטיות" • האגודה מפצירה בווינד "לאתר פתרון אחר לסוגיה" • מהחברה נמסר: "כשם שהחברה שומרת על בטיחות הרוכבים, היא דואגת ביתר שאת לשמור על פרטיותם"

קורקינט של ווינד בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
קורקינט של ווינד בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אפליקציית הקורקינטים השיתופיים של ווינד הכריזה על הפעלת טכנולוגיה של זיהוי פנים בכדי לוודא כי הרוכבים אינם קטינים. כפועל יוצא מכך, השימוש בקורקינטים השיתופיים של החברה יוגבל רק לבעלי רישיון נהיגה. האגודה לזכויות האזרח טוענת כי מדובר בצעד פוגעני. במכתב ששוגר למנכ"ל חברת ווינד יוחאי עבאדי מפציר עו"ד גיל גן-מור בשם האגודה מווינד לחזור בה מההחלטה "ולאתר פתרון אחר לסוגיה".

המטרה של הטמעת הטכנולוגיה, שפיתחה חברה גרמנית, כאמור היא לצמצם את השימוש בקורקינטים על ידי קטינים, תופעה אותה מגדיר עבאדי כ"מסוכנת ביותר", על סמך ניתוח של מיליוני נסיעות בשנה. "המטרה הייתה למצוא פתרון שיעזור לנו לחסל את התופעה הזו ולהכניס את שירות הקורקינטים תחת המטריה הבטוחה יחד עם המהלכים של העיריות שבאים במטרה לטפח את התחום המיקרו מוביליטי". עבאדי סיפר כי הטכנולוגיה מושקת בישראל והיא תיושם בשלב מאוחר יותר במדינות אחרות בהן פועלת ווינד.

לפי האגודה לזכויות האזרח "טכנולוגיה לזיהוי פנים (FRT) היא טכנולוגיה ביומטרית פולשנית ביותר - טכנולוגיה ממוחשבת המאפשרת זיהוי חד ערכי של אדם על פי מאפיין אנושי ביולוגי את התנהגותי יחודי הניתן למדידה ממוחשבת והיכולה לשמש לאימות ולזיהוי אדם באמצעות צילום שלו בכל מקום בו הוא נמצא... עצם הנטילה והשימוש במידע הביומטרי של אדם מסבה פגיעה בפרטיות". עוד מציינים כי היות שהשירות הוא וולונטרי, כלומר שנדרשת הסכמה של הלקוח, הוא מפחית את הפגיעה בפרטיות, אלא שעיבוד תמונות של רישיונות נהיגה עבור הלקוחות שכבר רשומים במערכת לטובת הזיהוי מבלי לקבל הסכמתם - עשויה להוות פגיעה. במכתב מתייחס עו"ד גן-מור גם לאמצעי זיהוי הפנים, טכנולוגיה שנעשה בה שימוש באפליקציות של בנקים, אלא שהיא אופציונלית ועל כן פוגענית פחות, כשהוא מדגיש כי "קשה לומר שאנשים מודעים למכלול הסכנות שבמסירת פרטיהם הביומטריים". הסכנות שהוא מונה כוללות דליפה של מידע וזליגת נתונים "ולכן יש רבים שסבורים כי עדיף מלכתחילה לא לאספם".

מווינד נמסר בתגובה: "ווינד מציבה את בטיחות הרוכבים, הנוסעים בדרכים והולכי הרגל בראש סדר העדיפויות. כשם שהחברה שומרת על בטיחות הרוכבים, היא דואגת ביתר שאת לשמור על פרטיותם. לחברה אין ולא תהיה גישה למידע שנועד אך ורק למטרה אחת: וידוא גיל הרוכבים על קורקינט חשמלי כך שיתאם להגדרות החוק במדינת ישראל. טכנולוגית זיהוי פנים זו מיושמת במדינות מערביות מתקדמות רבות דוגמת, גרמניה, איטליה, צרפת ובריטניה".