סין | פיצ'ר

סין מזהירה את ארה"ב: נעצור אמריקאים בתגובה לרדיפת מדענים סינים בארה"ב

המלחמה בין שתי המעצמות נמשכת: המסר הבוטה מאותת שאמריקאים בסין עלולים להפוך לבני ערובה של הדיפלומטיה הסינית

שוטר סיני בכניסה לשגרירות ארה"ב בבייג'ינג. סין מעבירה מסר בוטה למערב / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
שוטר סיני בכניסה לשגרירות ארה"ב בבייג'ינג. סין מעבירה מסר בוטה למערב / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

פקידים סינים מזהירים את עמיתיהם האמריקאים שהם עלולים לעצור אזרחי ארה"ב בסין בתגובה למצוד שמנהל משרד המשפטים האמריקאי נגד מדענים שקשורים לצבא הסיני - כך לפי מקורות יודעי דבר. הממונים הסינים פרסמו את האזהרות הללו לנציגים אמריקאים בצורה חוזרת ובערוצים רבים, לפי המקורות, כולל באמצעות שגרירות ארה"ב בבייג'ינג.

המסר הסיני הוא בוטה. ארה"ב צריכה להפסיק לתבוע אקדמאים סינים בבתי משפט בארה"ב, או שאמריקאים בסין ימצאו אולי את עצמם נאשמים בהפרת החוק הסיני. סין החלה לפרסם את האזהרות בקיץ, אחרי שארה"ב החלה לעצור סדרת מדענים סינים שפעלו באוניברסיטאות בארה"ב כדי לערוך מחקרים, והאשימה אותם באי דיווח לרשויות ההגירה שהם ממלאים תפקידים פעילים בצבא סין.

המעצרים הללו דווחו ב"וול סטריט ג'ורנל", שדיווח גם על האשמות ארה"ב שדיפלומטים סינים תיאמו פעילות עם החוקרים, וכי זה היה אחד הגורמים להחלטה ביולי לסגור את הקונסולייה הסינית ביוסטון, טקסס, ולגרש את מדעני הצבא הסינים הנותרים משטח ארה"ב.

"דיפלומטיה של בני ערובה"

הרשויות בסין עצרו מעת לעת אזרחים זרים בנימוקים שנתפסו על ידי ממשלותיהם כחסרי בסיס, או כתגמול דיפלומטי, טקטיקה שבוושינגטון מתייחסים אליה כאל "דיפלומטיה של בני ערובה". סין מנעה לעיתים מאזרחים אמריקאים לצאת מהמדינה, ועצרה והעמידה למשפט אזרחים מקנדה, אוסטרליה ושבדיה בהאשמות שווא, לפי ממשלותיהם.

דובר של משרד החוץ האמריקאי לא השיב ישירות על איומי סין לעצור אזרחים אמריקאים, ואמר: "אנחנו מזהירים שסכסוכים עסקיים, צווי בתי משפט או חקירות ממשלתיות בנושאים פליליים ואזרחיים עלולים להביא לאיסור על יציאה מסין אם העניין לא נפתר".

בספטמבר, המשרד המליץ לאמריקאים להימנע מנסיעות לסין מכמה סיבות, כולל אזהרה שממשלת סין עוצרת אזרחים זרים "כדי לקבל כוח מיקוח מול ממשלות זרות".

ג'ון דמרס, מנהל חטיבת הביטחון הלאומי במשרד המשפטים, אמר: "אנחנו מודעים לכך שממשלת סין עצרה אזרחים מארה"ב, קנדה ועוד ללא בסיס משפטי כדי להגיב על תביעות חוקיות ולהפעיל לחץ על הממשלות, ללא כל התייחסות ליחידים שנעצרו".

דמרס לא הגיב ספציפית על האיום הסיני לגמול על מעצר מדענים סינים בארה"ב, אך הוסיף ש"אם סין רוצה להיראות כאחת המדינות המובילות בעולם, היא צריכת לכבד את שלטון החוק, ולהפסיק לקחת בני ערובה".

תובעים סינים הגישו ביוני כתבי אישום נגד שני אזרחים קנדים באשמות ריגול, בשני תיקים שנתפסו על ידי רבים כתגמול על המעצר בקנדה של בכירה סינית ב"וואווי", לפי בקשת הסגרה מארה"ב.

איום על קנדה

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, מתח ביקורת פומבית על המעצרים בסין. ביום ה' שעבר, שגריר סין בקנדה הגיב לטרודו באירוע לציון 50 שנות היחסיים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. השגריר קונג פייוו הזהיר את קנדה לחדול להעניק מקלט מדיני לפעילים למען הדמוקרטיה בהונג קונג, אם "בריאותם וביטחונם" של 300 אלף קנדים שחיים בהונג קונג חשובים לה. לשאלת עיתונאי אם זהו איום, השיב השגריר קונג : "זו הפרשנות שלך".

ארה"ב הטילה מכסים על יבוא מסין, הגבילה פעילות חברות סיניות בנימוקי ביטחון לאומי וניסתה להתנגד לבניית הכוח הצבאי הסיני בים דרום סין. אך עובדי ביטחון לאומי אמריקאי לשעבר אומרים שתיקי משרד המשפטים נגד המדענים שקשורים לצבא סין, שנעצרו כשהם התכוננו לעזוב את ארה"ב, מהווים מבוכה פומבית גדולה לסין באופן שעיצומים אמריקאים אחרים לא היוו.

"במבט היסטורי, פעילות כזו טופלה מאחורי הקלעים, כדי להכיל את הנשורת הדיפלומטית ולאפשר לסין להימנע ממבוכה", אמר קרייג סינגלטון, עובד ביטחון לאומי לשעבר והיום עמית מחקר בקרן להגנה על דמוקרטיות. "המהלכים האחרונים של משרד המשפטים מייצגים התקפה מלאה על אחד המוסדות המכובדים ביותר בסין, הצבא העממי", אמר סינגלטון. "זהו באמת שינוי של כללי המשחק שיש בו סיכונים לשני הצדדים".

סין החלה לשגר את האזהרות שלה אחרי שמדענית שקשורה לצבא הסיני עברה להתגורר בקונסוליה שלה בסן פרנסיסקו למשך חודש אחרי שהיא נחקרה על ידי ה־FBI ביוני. פקידים סינים אמרו לעמיתיהם שהם יעצרו אזרח אמריקאי בסין אם ארה"ב לא תאפשר למדענית, טנג ג'ואן, לעזוב את הקונסוליה ואת ארה"ב.

גורמים אמריקאים אמרו שהם ציפו שסין תממש את האיום הזה, אך זה לא קרה, וה־FBI עצר את טנג ביולי, כשהיא עזבה את הקונסוליה.

פרקליט של טנג, שמשוחררת בערבות אחרי שהכחישה שהיא רימתה את רשויות ההגירה בבקשת האשרה שלה, מסר בהודעה שבדיקותיו "לא העלו אפילו דבר דומה במעט לטענה שממשלת סין ניסתה להתערב במקרה של ד"ר טנג".

הפרקליט, מלקולם סגל, הוסיף: "ממשלת סין לא מילאה כל תפקיד בתיק עצמו או בהגנת הנאשמת, וגם איננו מצפה מהם לעשות זאת".

מלבד טנג, ארבעה חוקרים אחרים שהואשמו לאחרונה בהסתרת קשריהם עם הצבא הסיני. הם הכחישו את האשמות בפני שופט בארה"ב. שניים מהם אמורים להתייצב למשפטם בחודש הבא.