בצל חשדות לגניבות ענק מונה נאמן זמני ליוזמת פרויקט My Office באשדוד

חברת ק. פסגות היתה אמורה לאכלס את המבנה בתחילת השנה, אך העבודות במקום הופסקו ומ-141 מיליון שקל שהופקדו בנאמנות נותרו 1.9 מיליון בלבד

עורך דין שאול ברגרזון  /צילום: איל יצהר
עורך דין שאול ברגרזון /צילום: איל יצהר

לאן נעלמו עשרות מיליוני שקלים מפרויקט My Office ומי היו אלה שהעלימו אותם? על רקע חשדות כבדים למעשי תרמית והיעלמות כספים, מינה שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חגי ברנר את עו"ד שאול ברגרזון לנאמן זמני על חברת ק פסגות שיזמה את הפרויקט. בעלי החברה שמעון איזנברג טוען כלפי שותפו לשעבר, חזי חיים, כי הוא האחראי על היעלמות הכספים, ואילו מטעמו של חיים נטען, כי אינו שותף בחברה זה למעלה משנה ואין לו מידע להיכן נעלמו הכספים. ואילו פבל סיזיך, שלו מכר חיים את חלקו בחברה - לא הופיע כלל לישיבת בית המשפט שנערכה היום.

הפרויקט My Office נמצא ברחוב האורגים 11 באזור התעשייה הצפוני של אשדוד, על מגרש בן 13.5 דונם. כיום קיימת בשטח מעטפת מבנה שהייתה בבעלות חברת הכשרה חברה לביטוח ופנינת אפרידר. במהלך 2018 נקשרו החברות עם ק. פסגות למתן אופציה לרכישת המבנה או חלקים ממנו, ואז גם שווקו השטחים לקבוצת הרוכשים ובו רכשו חברי הקבוצה זכויות ליחידות משרדים מחברת ק. פסגות, בתמורה ל-290-350 אלף שקל ליחידה. המטרה המוצהרת של ק. פסגות היתה להסב את המבנה לחללי עבודה מפוארים.

על פי העתירה, שלה חברו 178 רוכשים שמיוצגים על ידי עוה"ד עופר צור, דניאל לסרי ודניאל כהן ממשרד גורניצקי, הרוכשים שילמו על השטחים סך כולל של כ-150 מיליון שקל, שהופקדו במשרדי עורכי דין שונים ששימשו נאמנים, על ידי כ-300 רוכשים.

בעקבות אי עמידת החברה במועדי מסירת הנכס לרוכשים, שנקבעו בזמנים שונים בסוף השנה שעברה ותחילת השנה הנוכחית (המועד השתנה בהתאם לזהות הרוכש), ובעקבות כישלון של הרוכשים לברר מה קורה עם הפרויקט, החלו אלה לבדוק מה קורה, ואז התברר, כי העבודות באתר הופסקו לפני מספר חודשים.

 פרויקט My Office באשדוד / צילום: יוסף כהן ג'וזף
  פרויקט My Office באשדוד / צילום: יוסף כהן ג'וזף

"התמונה המתקבלת היא תמונה בעייתית ביותר"

משרד רו"ח בר לב שבו נעזרים הרוכשים, במקביל למשרד עוה"ד גורניצקי, בדק את הדברים וניפק דוח ראשוני, לפיו שני הגורמים הדומיננטיים בחברה - אייזנברג, וחיים, שבינתיים מכר את חלקו בחברה לסיזיך - ככל הנראה מסוכסכים ביניהם. "בין בעלי המניות (בחברת ק. פסגות, א"מ) קיים כפי הנראה סכסוך ובו טענות הדדיות להתנהלות לקויה המנוגדת לדין, לרבות לנטילת כספי הרוכשים ללא הרשאה; עורכי הדין שאמונים על חשבון הנאמנות לא משתפים פעולה עם המבקשים ולא מוסרים מידע ביחס", נכתב בין היתר בעתירה.

בדיוק שנערך היום תיאר עו"ד צור מצב, כי "אנחנו מדברים בסיטואציה שכנראה נמכרו משרדים שלא היה ניתן למכור, כי הנכס עצמו לא היה בידי המוכר כדי שימכור אותו. אנחנו מדברים בסיטואציה שעל פי התב"ע הקיימת בכלל לא היה ניתן למכור משרדים ביחידות של 25 מ"ר האחת. אנחנו מדברים בסיטואציה.. שעוד בספטמבר 2019 החברה כפי הנראה בחדלות פירעון". צור התבסס על תגובתו של אייזנברג לבקשה לפיה גילה כי השותף לשעבר חיים לקח כספים מהחברה.

עו"ד עדי בראונשטיין, המייצג את ק. פסגות ואייזנברג הדגיש, כי החברה אינה פושטת רגל וכי ניתן לשקמה. "נכון, יש חוסר בכספים, אבל לסברתנו בניהול מושכל של העסק הזה לדעתי ניתן יהיה לשקם את החברה כדי שיהיה ניתן באמצעותה למסור את הסחורה", אמר. צור הגיב כששאל "זו בקשה לבדוק היתכנות לשיקומה הכלכלי של החברה, ש'בוא ניקח כסף מאלה שגנבנו מהם'? איפה איזו שהיא תרומת בעלים? איפה איזו שהיא הצעה להשתתף בעניין הזה?"

ואילו עו"ד ניר חאדי, בא כוחו של חיים, כלפיו הביע איזנברג טענות קשות, טען כי לא קיבל את התגובות השונות וכי אין לו מושג עליהן. עוד מסר, כי חיים עצמו נמצא בבידוד שכן נמצא חולה בקורונה, ועל כן לא הגיע לדיון. "מר חיים אינו נמצא בחברה הזו מאוגוסט-ספטמבר 2019", אמר. "אנחנו כמובן לא איננו יודעים מה קרה עם הכסף הזה. זו שאלה בפני עצמה: מה קרה עם הכספים האלה ואיפה נשמרו אם בכלל".

השותף סיזיך שנכנס בנעליו של חיים לא הופיע כלל לדיון. צור מסר, כי לא הצליחו לאתרו; עו"ד חאדי מסר, כי נפגש עם סיזיך פעם אחת אך אינו מייצגו.

השופט ברנר החליט כאמור על מינויו של ברגרזון כנאמן זמני. "ככל הנראה החברה מכרה כ-380 משרדים לכ-320 רוכשים", כתב. אגב כך הפקידו הרוכשים כ-141 מיליון שקל בחשבון נאמנות, ואין חולק על כך שנכון להיום נותר בחשבון זה סך של 1.9 מיליון שקל בלבד", כתב בהחלטתו. "התמונה המתקבלת היא תמונה בעייתית ביותר - לשון המעטה... החברה מאשרת למעשה את חדלות פירעונה, תוך שהיא מעלה טענות קשות ביותר נגד אחד מבעליה לשעבר, אדם ששמו חזי חיים, שהיא מייחסת לו גניבת כספים, לא פחות מכך, של כ-11 מיליון שקל... חברה חדלת פירעון שסיבכה מאות קונים, שכעת אין היתכנות כי יזכו לקבל את המשרדים המובטחים, אלא אם כן יושג מימון משמעותי נוסף. כך גם ישנן טענות חמורות נגד השותף שפרש מהבחרה ורמיזות חמורות נגד הנאמנים".