להב מצטרפת לעתירה של רשתות הצעצועים: לרשתות מזון מותר מה שלעסקים קטנים אסור

מדובר בעתירה שעוסקת ב"פרצה בתקנות" המאפשרת לרשתות מזון ופארם למכור צעצועים בחנויות שלהן, בעוד שחנויות הצעצועים נאלצו להפסיק את פעילותן בעקבות סגר הקורונה

עצמאים דורשים סיוע מהמדינה בהפגנה בתל אביב  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
עצמאים דורשים סיוע מהמדינה בהפגנה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל (להב) מבקשת להצטרף לעתירה של רשתות הצעצועים לבג"ץ עליה דיווחנו בשבוע שעבר. מדובר בעתירה שעוסקת ב"פרצה בתקנות" המאפשרת לרשתות מזון ופארם למכור צעצועים בחנויות שלהן, בעוד שחנויות הצעצועים נאלצו להפסיק את פעילותן בעקבות סגר הקורונה. העתירה עוסקת בשאלה האם חנויות שנותרו פתוחות בתקופת הסגר, על מנת למכור מוצרים חיוניים לציבור, רשאיות למכור מוצרים שאינם מוגדרים כחיוניים כגון צעצועים ופנאי.

לה"ב הגישה אתמול (א') את הבקשה להצטרף לעתירה במעמד של ידיד בית המשפט. לטענת להב, העתירה מעלה סוגיה עקרונית, החורגת מעניינן הפרטי של העותרות - רשתות הצעצועים כפר השעשועים ועידן 2000. כשלטענתה, זוהי "סוגיה הרלוונטית לעשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים בישראל ולפרנסתם של מאות אלפי בעלי עסקים, עצמאים ומפרנסים בישראל".

להב מצטרפת לטענה של העותרות, לפיה "המציאות הקיימת מאפשרת לרשתות השיווק הגדולות ולחנויות נוספות שנותרו פתוחות למכור מוצרים שאינם מוגדרים כחיוניים", בעוד שנוצר "מצב אבסורדי, העומד בניגוד מוחלט למטרה העומדת בבסיס התקנות, ואשר פוגע באופן חמור בעיקרון השוויון בין בעלי עסקים במדינת ישראל ונותן יתרון בלתי הוגן לרשתות השיווק הגדולות".

בתוך כך נציין כי ביום חמישי האחרון לקח חלק נשיא להב, עו"ד רועי כהן, במחאה שקיימו סוחרים בדרום ת"א במסגרתה שרפו סחורות במחאה על הימשכות הסגר תוך שהם קוראים: "רמי לוי הופך להיות חנות בגדים, ואנחנו סגורים", שעסקה בין היתר בדיוק בפער המדובר. את בקשת ההצטרפות לעתירה הגישו עו"ד רועי כהן ועו"ד הילה צור.

לפני כשבוע הרשתות כפר השעשועים ועידן 2000 בניהולו של בני גרינאפל עתרו לבג"ץ עוה"ד גדעון פישר ומתן גוטמן. במסגרת זו העותרות ביקשו מבית המשפט מתן צו ביניים, אולם השופט יוסף אלרון קבע כי הוא לא מצא לנכון להיעתר לבקשה זו, וקבע כי המדינה תעביר את תשובתה עד ל-18 באוקטובר, שהוארכה עד היום.