משרד הבריאות ירכוש מקמהדע נוגדנים לקורונה ב-3.4 מיליון דולר

מפתחת קוקטייל נוגדנים המופק מהפלזמה האנושית לטיפול ב-Covid-19 • ההזמנה הראשונה תספיק ל-500 חולים

חברת קמהדע המפתחת קוקטייל נוגדנים המופק מהפלזמה האנושית לטיפול במחלת הקורונה (Covid-19), הודיעה על הסכם עם משרד הבריאות הישראלי לאספקת המוצר למדינה. ההזמנה הראשונה צפויה ליצור לקמהדע  הכנסה של 3.4 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2021, והיא תספיק לטיפול ב-500 חולים. בעקבות ההודעה זינקה  מניית קמהדע ב-9% והחברה נסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל.

לפני כחודש וחצי דיווחה קמהדע על תוצאות ביניים מהניסוי הראשוני שלה בטיפול בקורונה. הניסוי היה קטן וללא קבוצת ביקורת, ונערך בקרב חולים מאושפזים אך לא מונשמים. אצל 11 מבין 12 החולים שהשתתפו בו חל שיפור תוך 24-38 שעות מתחילת הטיפול; 11 המשתפרים שוחררו מבית החולים, והזמן החציוני עד השחרור היה 5.4 ימים. רק מצבו של חולה אחד החמיר. קמהדע מעריכה כי תוכל לפרסם תוצאות מלאות מהניסוי בינואר 2021, ולהתחיל ניסוי קליני מקיף ומבוקר בארה"ב בתחילת 2021.

טיפולים בקורונה על בסיס נוגדנים נמצאים במוקד תשומת הלב לאחרונה. בסוף אוגוסט אישרה ה- FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) לטפל בחולי קורונה באמצעות פלזמה ממחלימים. טיפול זה קיבל אישור חירום, למרות ביקורות מן הקהילה המדעית כי העדויות ליעילות הטיפול עדיין אינן חזקות מספיק. הטיפול של קמהדע גם הוא מבוסס, כאמור, על פלזמת מחלימים, אולם קמהדע מבצעת עיבוד נוסף של הפלזמה כדי להעלות את הריכוז של הנוגדנים הרצויים. לקמהדע ישנו כבר מוצר נוגדנים המאושר לשימוש בארה"ב לטיפול במחלת הכלבת.

קטגוריית מוצרים נוספת הנמצאת בפיתוח היא נוגדנים המיוצרים במעבדה ואינם מופקים מפלזמת מחלימים. מוצר ניסיוני בקטגוריה זו של חברת ריג'נרון שימש לטפל בנשיא ארה"ב דונלד טראמפ כשחלה בקורונה לפני כמה שבועות, והתאוששותו המהירה משכה תשומת לב רבה לטיפול הזה. אולם, ניסוי במוצר דומה של חברת אלי לילי הוקפא בעקבות תופעת לוואי באחד החולים. 

קמהדע מסרה בעבר כי ייתכן שתוכל לקבל אישור מואץ לשיווק בארה"ב על בסיס התוצאות הסופיות מהניסוי הראשון, שצפויות להתפרסם כאמור בינואר 2021. מתחילת השנה עלתה מנייתה ב-30%, בעיקר על רקע פיתוח הטיפול שלה לקורונה.