פאוול: "הפד לא קיבל החלטה להנפיק מטבע דיגיטלי ריבוני"

יו"ר הפד התייחס היום לאפשרות של הנפקת מטבע דיגיטלי על ידי הבנק המרכזי של ארה"ב, בכנס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית • לדבריו, "יש כמה דרכים שבהן CBDC עשוי לשפר את מערכת התשלומים"

ג'רום פאואל בנאום הערב אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס
ג'רום פאואל בנאום הערב אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, אמר היום בכנס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) כי הבנק המרכזי האמריקאי לא קיבל החלטה להנפיק מטבע דיגיטלי. פאוול ציין כי לפני שהבנק יקבל החלטה כזאת, נדרשים המשך עבודה וייעוץ ציבורי מקיף עם בעלי עניין בתחום - כך דיווחה היום רשת החדשות של "בלומברג".

"חשוב יותר לארה"ב להיכנס כראוי מאשר להיכנס ראשונים לתחום", אמר יו"ר הפד בכנס של IMF. "אנו מחויבים להעריך בזהירות ובשיקול דעת את העלויות והיתרונות הפוטנציאליים של מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי (CBDC - קיצור של Central Bank Digital Currency) עבור הכלכלה ומערכת התשלומים של ארה"ב. לא קיבלנו החלטה להנפיק CBDC".

פקידי הפדרל ריזרב סטו באחרונה בחדות מהגישה הזהירה שנקטו קודם לכן כלפי מטבעות דיגיטליים, כשאימצו מחקר בהיקף מלא בנוגע לשאלה אם מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי עשוי להיות מתאים לארה"ב. לדברי פאוול, כ-80% מהבנקים המרכזיים בעולם בוחנים כיום את האפשרות של הנפקת CBDC. "יש כמה דרכים שבהן CBDC עשוי לשפר את מערכת התשלומים, וזהו התחום העיקרי שמעורר אצלנו עניין", אמר.

באוגוסט האחרון הכריז הפד כי הוא מרחיב את הניסוי שלו בטכנולוגיות הקשורות במטבעות דיגיטליים. נוסף על כך, הבנק הפדרלי של בוסטון עובד עם חוקרים ב-MIT על פיתוח של מטבע דיגיטלי ניסויי המיועד לשימוש הבנק המרכזי. רבות מהשאלות הקשורות במדיניות הפד בנוגע למטבע דיגיטלי עדיין אינן פתורות, אבל המאמצים של הפד בתחום מצביעים על כך שהבנק המרכזי מתייחס לפרויקט ברצינות רבה.

יפן תתחיל ניסוי ב- CBDC ב-2021

בבנק המרכזי של ארה"ב לא מיהרו לאמץ את הרעיון של מטבע דיגיטלי ריבוני, אבל העניין של הפדרל ריזרב בתחום גבר בשנתיים האחרונות, בעיקר בעקבות השקת פרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, שבראשו עומדת ענקית המדיה החברתית האמריקאית פייסבוק. מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי עשוי להשפיע על המדיניות המוניטרית של הפד וכן על המהירות שבה פועלת מערכת התשלומים בארה"ב.

בשנים האחרונות, בנקים מרכזיים רבים בעולם, ובהם בין השאר הבנקים של סין, קנדה ושבדיה, עורכים ניסויים בהנפקת מטבע דיגיטלי. כבר ב-2017 השיקה שבדיה את פרויקט הניסוי של מטבע קרונה דיגיטלי, e-krona, ומאז פרסם הבנק המרכזי שלה שתי דוחות בנושא. הבנק המרכזי של קנדה השיק פרויקט מחקר בנוגע ל-CBDC, ואילו הבנק המרכזי של יפן הודיע בתחילת אוקטובר כי הוא מתכנן להתחיל בשלבים ראשונים של ניסוי בתחום בשנה הבאה.