בוקינג | פיצ'ר

עוד לא אורזים, אבל מתכננים: תשע תחזיות לענף התיירות

חברת Booking.com ערכה מחקר בקרב כ-21 אלף מטיילים מ-28 שווקים, ושאלה אותם בנוגע להעדפות שלהם • מחצית מהמטיילים לא ירגישו בנוח לנסוע עד שיהיה חיסון לקורונה • נקודת האור: 65% מהמטיילים הגלובליים העידו שהם מחכים לרגע שבו יוכלו לחזור לנסוע ולטייל

הדיוטי פרי בנתב"ג, כיום / צילום: כדיה לוי, גלובס
הדיוטי פרי בנתב"ג, כיום / צילום: כדיה לוי, גלובס

מטיילים ליד הבית, מחפשים בטיחות ומתרחקים ממקומות הומים - מה מאפיין את התיירות בעידן הקורונה? חברת Booking.com ערכה מחקר בקרב כ-21 אלף מטיילים מ-28 שווקים, כולל ישראל (עם 500 משיבים) וגיבשה תשע תחזיות לעתיד ענף התיירות. אחד הממצאים הבולטים מהמחקר נוגע לציפייה הדרוכה של הציבור לחיסון: מחצית מהמטיילים ברחבי העולם, כולל בישראל טענו שלא ירגישו בנוח לנסוע עד שיהיה חיסון או טיפול לקורונה. ענף התיירות מסתגל למציאות החדשה, כזו שמשנה את הרגלי הצריכה ואת העדפות התייר לנוכח המתרחש כיום.

1. החלום לטייל לא פג

נקודת האור עבור העוסקים בענף מתמקדת ברצון הצרכנים להמשיך לטייל ולראות עולם. 77% מהמטיילים הישראלים וכ-65% מהמטיילים הגלובליים העידו שהם מתרגשים לקראת הרגע שבו יוכלו לחזור לנסוע ולטייל. המטיילים הישראלים והגלובליים, העידו שב-12 החודשים אחרי שיוסרו הגבלות הנסיעה, הם מתכננים לצאת לאותו מספר של טיולים וחופשות (בתוך המדינה ובחו"ל) כמו בשנה שלפני המגיפה (מרץ 2019-מרץ 2020).

המגפה אמנם סגרה אותנו בבית אבל היא העירה את הדחף לראות עולם: 41% מהישראלים ו-53% מהמטיילים הגלובליים ציינו שכעת הם רוצים לראות אפילו יותר מהעולם. 35% מהישראלים אמרו שהם רוצים לטייל יותר בעתיד כדי לפצות על הזמן שהם הפסידו ב-2020. המספר הזה עומד על 42% בקרב המטיילים הגלובליים. וזה לא הכל: 40% מהישראלים (38% מהמטיילים הגלובליים) מתכוונים לנסוע לחופשה כדי לפצות על אירוע חגיגי שהם פספסו בגלל הקורונה (דוגמת יום הולדת עגול או חתונה), ו-34% מתכוונים להזמין מחדש חופשה שהם נאלצו לבטל (40% בקרב המטיילים הגלובליים). הרצון הזה מחייב את חברות התיירות להמציא את עצמן מחדש, וחלקן כבר עושות זאת.

2. תמורה לכסף

הנזקים הכלכליים שחוללה הקורונה גורמת לצרכנים לחשוב אחרת. אין ספק כי משוואת התמורה בעד הכסף תהיה פקטור משמעותי עבור המטיילים, יותר מבעבר. 67% מהמטיילים הישראלים ו-62% מהמטיילים הגלובליים ציינו שהם יהיו יותר מודעים למחיר כשהם יתכננו חופשה. התמורה שהצרכנים מחפשים לא קשורה רק למחיר: 85% מהישראלים, ו-75% מהמטיילים הגלובליים, העידו על חשיבות השקיפות בפלטפורמות ההזמנות באשר למדיניות הביטול וההחזר הכספי. לתשומת לב העוסקים בענף: 67% מהנשאלים הישראלים אמרו שהם יזמינו רק מקומות אירוח עם אפשרות להחזר כספי.

3. תיירים מקומיים

תיירות הפנים התחזקה. הנופשים שהיו סגורים במדינותיהם "גילו" את אתרי התיירות הקרובים לביתם. ההערכות הן שהמגמה הזו תימשך, אולם בצורה מדודה: 31% מהמטיילים הישראלים (47% מהגלובליים) מתכננים לטייל במדינה שלהם בטווח הזמן הבינוני (7-12 החודשים הקרובים), 26% מהם (לעומת 38% מהגלובליים) מתכננים לעשות זאת גם בטווח הרחוק (לאחר יותר משנה). תיירי הפנים הובילה למגמה נוספת: בבוקינג מזהים עלייה ניכרת בחיפוש אחר מקומות לינה המאפשרים להביא את חיות המחמד.

4. מתכננים תוכניות

אנחנו ממשיכים לצרוך תוכן על נסיעות ותיירות, לתכנן תוכניות לחופשה הבאה ולשתף אחרים בחלומות שלנו - נטייה זו, כך מעריכים תמשיך לצמוח. 92% מהישראלים ו-95% מהטיילים הגלובליים, חיפשו נחמה בימי הסגר על ידי חיפוש יעד לחופשה.

5. בטיחות וניקיון מעל הכול

84% מהישראלים השיבו שבכוונתם להיות זהירים יותר ולהגן על עצמם מפני הנגיף. המטיילים מצפים שהעוסקים בענף התיירות יעזרו להם להתמודד עם השגרה החדשה הכולל מניעת התקהלות או עטיית מסכה. 74% מהישראלים ו-70% מהמטיילים בעולם מצפים שהאטרקציות התיירותיות יתאימו עצמן להנחיות (ריחוק חברתי). שיעור דומה יזמינו מקום אירוח שמדיניות הבריאות וההיגיינה שלו ברורה.

בתוך כך, התיירים צפויים להתנייד אחרת: 46% מהנשאלים בעולם אמרו שהם לא ישתמשו בתחבורה ציבורית כדי לא להיחשף לקורונה. מי שיצא מורווח מכך הן חברות השכרת הרכב. גם הרגלי הטיסה ישתנו - כפי שהתרגלנו לחלוץ נעליים או להסיר חגורה כחלק מבדיקות הבטיחות שנכנסו לשגרת הנוסעים אחרי פיגוע התאומים, נתרגל להליך הכולל בדיקות קורונה בנמלי התעופה. 81% מהישראלים ציינו שלא תהיה להם בעיה לנסוע ליעדים שעושים בדיקות קורונה עם ההגעה ו-67% ציינו שיעטו מסכה באזורים ציבוריים. כצפוי חובת הבידוד עם החזרה מביקור במדינות מסוימות מתקבלת בפחות הבנה: רק 15% מהישראלים יהיו מוכנים לנסוע לטייל במקום שבחזור ממנו יצטרכו להיכנס לבידוד.

6. מתעוררים לעולם אקולוגי יותר

למרות שההתמודדות עם מגפת הקורונה הובילה לגידול בצריכת פלסטיק ומוצרים מתכלים (מסכות, כפפות וכד') הנוסעים לא זנחו את המודעות האקולוגית וההשפעה של התיירות על הסביבה. 55% מהישראלים ושיעור דומה מהמשיבים הגלובליים ציינו שבכוונתם לטייל בצורה אקולוגית, 68% מהמטיילים בישראל אף מצפים שתעשיית התיירות תציע אפשרויות אקולוגיות יותר ופחות מזהמות.

יש בכך יתרון בעיקר לערים שסבלו מ"תיירות יתר" (ונציה, ברצלונה, ליסבון וכד') משום שכמחצית מהמטיילים ציינו כי יעדיפו לטייל ביעדים אלטרנטיביים על פני יעדי פופולאריים, בהתאם לנטייה הזו, 70% מהמטילים הישראלים ו-63% מהמטיילים בעולם, לא מעויינים לבקר באטרקציות תיירותיות עמוסות. האתרים הללו יצטרכו לנהל את שעות הביקור ולווסת את העומסים, כפי שחלקם עשו לפני המשבר (מגדל אייפל).

7. הנוודים הדיגיטליים

העבודה מרחוק הפכה לנחלת הרוב ועבור רבים זה לא עומד להשתנות. בחודשים האחרונים חל גידול בהיקף ה"נוודים הדיגיטליים", אלו שיכולים להתנייד עם הלפטופ ומינימום ציוד ולעבוד מכל מקום. גם ממצאי המחקר מצביעים על כך שאנשים רוצים לנסוע לפרקי זמן ארוכים ולשלב עבודה ונופש. 37% מהמטיילים בעולם שוקלים להזמין מקום אירוח כדי שיוכלו לעבוד ממקום אחר, לעומת 15% מהישראלים בלבד. כדי למשוך את הנוודים הדיגיטליים מקומות האירוח כבר התחילו להבליט את שירותי המשרד שלהם לרבות פינות ישיבה, אינטרנט איכותי וכד'.

8. ההנאות הקטנות

לצפות בשקיעה או לטייל בשכונה שלא נחשפתם אליה בעיר מגוריכם, ההנאות הקטנות מקבלות משמעות: בבוקינג מזהים עלייה בהמלצות שניתנות על דברים לכאורה קטנים, כמו טיול ברגל (94%), לשאוף אוויר נקי (50%) או לטייל בטבע (44%). 65% מהמטיילים יחפשו חוויות קטנות בחופשתם הבאה, כמו לבלות זמן בחוץ או להיות עם המשפחה.

השאיפה לפרטיות על פני להתקהלות מובילה לעלייה בחיפוש אחר מקומות אירוח ביתיים: 35% מהישראלים ו-42% מהמטיילים הגלובליים ציינו שהם מעדיפים להתארח בבית נופש או בדירה במקום בבית מלון.

9. טכנולוגיה זמינה

הטכנולוגיה מקבלת מקום של כבוד בתיירות: היא תאפשר למזער מגע בין אנשים (בסוגיות שירות, צ'ק אין וכד'), לנהל את סוגיות הבריאות (דרכון רפואי דיגיטלי), להזמין מקום באתרים או במסעדות והיא תוכל גם לייעל תהליכים בנמלי תעופה. 61% מהישראלים רוצים יותר מכונות בשירות עצמי במקום דלפקים בנמלי התעופה, 65% מהישראלים אף ציינו שהם מתרגשים מהמחשבה על כך שבעתיד הטכנולוגיה עשויה להפוך את חוויית הנסיעה שלהם ליותר מותאמת אישית.