הראשונה באירופה: אירלנד הכריזה על סגר חלקי - חנויות סגורות, בתי ספר פתוחים

אף שמספר מקרי הקורונה באירלנד ביממה האחרונה עמד על כ-1,500 בלבד, הממשלה הודיעה על הגבלות חדשות ומחמירות על החיים הציבוריים • לפי ממשלת אירלנד הסגר החלקי יעלה כ-1.5 מיליארד אירו ויהיה כרוך באובדן של 150 אלף עבודות

פאב סגור בדבלין בעקבות סגר / צילום: שאטרסטוק
פאב סגור בדבלין בעקבות סגר / צילום: שאטרסטוק

אירלנד הפכה היום למדינה האירופית הראשונה להטיל סגר חלקי על כל המדינה, במטרה להיאבק בהתפשטות מגפת הקורונה. הרשויות הבהירו כי בתי הספר יישארו פתוחים גם במהלך הסגר כמו גם מגזרי הייצור והבנייה במדינה, אך כי הגבלות חדשות ומחמירות יחולו על החיים הציבוריים.

לפי ההודעה, החל ממחר (ד') בחצות ולמשך 6 השבועות הקרובים, יונחו התושבים להישאר בבתיהם למעט לצרכים חיוניים, ובכל מקרה לא לעבור רדיוס של חמישה קילומטר סביבו.

ייאסרו ביקורים של אורחים בבתים, ייאסרו אירועים (למעט חתונות בהשתתפות של עד 25 בני אדם והלוויות בהשתתפות עד עשרה בני אדם), פגישות בין משקי בית יורשו להתקיים רק בחוץ. התחבורה הציבורית תצומצם באופן ניכר ורוב החנויות במרחב הציבורי ייסגרו, למעט סופרמרקטים, בתי מרקחת ועוד עסקים חיוניים. מסעדות ופאבים יוגבלו למשלוחים או לטייק-אוואי בלבד.

למרות הצעדים החריפים, הודיעה הממשלה כי בתי הספר והגנים יישארו פתוחים. ראש ממשלת אירלנד מייקל מרטין אמר כי "איננו רוצים שעתידם של הילדים והמתבגרים שלנו יהיה גם הוא קורבן למגפה". גם הפעילות במפעלים באירלנד וכן הבנייה יימשכו כרגיל. עובדים בעסקים שונים יעודדו לעבוד מהבית.

מספר מקרי הקורונה באירלנד ביממה האחרונה עמד על כ-1,500, שיעור לא גבוה במיוחד ביחס לשכנות אירופיות וגם לא ביחס לישראל בעת ההכרזה על הסגר השני. גם התמותה במדינה היא נמוכה ובארבעת הימים האחרונים נרשמו שישה קורבנות בלבד. עם זאת, רשויות הבריאות באירלנד נוקטות קו מחמיר, ואף המליצו לנקוט צעד דומה כבר לפני שבועיים. אז, ההמלצה נתקלה ב"הלם מוחלט" מצד הממשלה, אך כעת היא התקבלה.

כלי התקשורת במדינה הביעו חשש מההשלכות הכלכליות של הסגר, במיוחד על בעלי עסק עצמאיים שייאלצו לסגור את חנויותיהם ובעקבות השינוי באופי החיים במדינה. ברבעון השני של 2020 ירד התמ"ג האירי בשיעור מתון יחסית של 6.1% והמדינה נמצאת רשמית במיתון, כמו רוב מדינות אירופה.

לפי הערכות הממשלה, הסגר החלקי יעלה כ-1.5 מיליארד אירו ויהיה כרוך באובדן של 150 אלף עבודות. הממשלה הודיעה כי הסגר הוא "מכה מקדימה" שנועדה למנוע התפרצות חמורה יותר במהלך החורף במדינה.