ארה"ב ורוסיה קרובות להסכם על הקפאת מספר ראשי נפץ גרעיניים

פריצת הדרך בין שתי המעצמות תאפשר דיונים על האמנה לצמצום נשק אסטרטגי, שממשל טראמפ מנסה לכלול בה גם את סין

טראמפ ופוטין / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque
טראמפ ופוטין / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque

ארה"ב ורוסיה מצויות על סף עסקת פיקוח על נשק שתקפיא את מספר ראשי הנפץ הגרעיניים בכול צד, ותאריך את אמנת START החדשה בשנה נוספת, כך לפי בכיר בממשל טראמפ. ממשל טראמפ לוחץ על רוסיה להגיע להסכם לפני הבחירות ב־3 בנובמבר, כדי לספק לנשיא הישג דיפלומטי בימים האחרונים לקמפיין שלו.

"אנחנו קרובים מאוד מאוד לעסקה", אמר הבכיר. "כעת, כשהרוסים הסכימו להקפאת ראשי הנפץ, אני לא רואה למה לא נוכל להתגבר על יתר הנושאים כבר בימים הקרובים".

ביום שישי האחרון שני הצדדים היו עדיין במחלוקת על הצעת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שאמנת START החדשה מ־2011 - הסכם שמפחית את מספר הטילים ארוכי הטווח ועומד לפקוע בפברואר - תוארך ללא תנאים בשנה.

ביום שלישי משרד החוץ הרוסי הודיע כי מוסקבה תסכים גם לדרישת ממשל ארה"ב להקפאת מספר ראשי הנפץ לשנה אם אמנת START לצמצום הנשק הגרעיני, תוארך. יתר הנושאים שטרם נפתרו כוללים אישור של הקפאת ראשי הנפץ והגדרה של מהו ראש נפץ, מסר הבכיר האמריקני.

המטרה: להרוויח זמן

"אנו מעריכים את נכונות הפדרציה הרוסית להתקדם בנושא של פיקוח על נשק גרעיני", אמרה דוברת משרד החוץ מורגן אורגטוס. "ארה"ב מוכנה להיפגש מיד כדי לסכם הסכם שאפשר לאשר. אנחנו צופים שרוסיה תעניק ייפוי כוח לדיפלומטים שלה לעשות את אותו הדבר".

מטרת העסקה היא להרוויח זמן לגיבוש אמנה בעתיד שתחליף את אמנתSTART החדשה, ולפי ממשל טראמפ צריכה לכלול גם את סין. עם זאת, העסקה שנדונה כעת בין ארה"ב לרוסיה לא תזכיר ספציפית את סין, מסרו פקידים משני הצדדים. לפי מצדדי הגישה של טראמפ, העסקה עשויה גם לגבש ציפיות לאמנה עתידית תחת הממשל של ג'ו ביידן אם ינצח בבחירות ב־3 בנובמבר.

הדחיפה של ארה"ב להגעה לאמנה באה כשהבית הלבן פועל לקידום כמה יעדים במדינות החוץ לקראת הבחירות. אמצעים אחרים היו הנורמליזציה ביחסי מדינות ערביות וישראל, צמצום מספר חיילי ארה"ב בעיראק ואפגניסטן, וניסיון לשחרר בני ערובה אמריקאים שמוחזקים במזרח התיכון.

מרשל בילינגסלי, הנציג האמריקני למו"מ, תדרך השבוע דיפלומטים מנאט"ו בשיחת ועידה על הסיכויים להסכם גרעיני. הקפאת מספר ראשי הנפץ הייתה דרישה מרכזית של ממשל טראמפ, שהרוסים התנגדו לה עד כה.

פיקוח מחוץ למפעל

אמנת START מגבילה את מספר ראשי הנפץ הפרוסים של כל צד ל־1,550, אך ההקפאה שהממשל דורש תחול גם על מערכות קצרות טווח ועל טילים באחסון.

עם זאת, הדיונים על הסכמים לאישור הקפאה כזו עלולים להסתבך. "הקפאת כל ראשי הנפץ מעולם לא נעשתה בעבר", אמר קינגסטון ריף מאגודת הפיקוח על הנשק, ארגון לא-ממשלתי. "ההגדרה והמעקב אחר הקפאה כזו, רחוקה מלהיות עניין פשוט".

לפי התוכנית של הממשל האמריקאי, כל צד יכריז על מספר ראשי הנפץ שמותקנים על כני שיגור מכל הטווחים ובמחסנים, ויתחייב לא לעבור את המלאי הזה. ארה"ב מציעה גם שמערכת בקרה תוקם מחוץ למפעלי ייצור ראשי נפץ ברוסיה ובארה"ב כדי למנות את מספר ראשי הנפץ שמועברים מהמתקנים הללו ומוחזרים אליהם.

ארה"ב לא דורש שהמערכת תותקן לפני שאמנת START תוארך בפברואר, מסר הבכיר בממשל. אבל היא רוצה לקיים דיונים טכניים עד אז על איך ליישם את הגישה הזו, שתהיה בעלת חשיבות מיוחדת אם הגבלת ראשי הנפץ תיכלל באמנה עתידית, כפי שממשל טראמפ דורש.