משרד הבריאות: הבאג בתוכנה לא השפיע על חקירת גמליאל

לפני מספר ימים, טענו במשרד המשפטים שבאג בתוכנה של משרד הבריאות הוביל לשינוי אוטומטי של מיקומה של גמליאל מטבריה, המקום בו שהתה, לתל אביב, עיר מגוריה • במשרד הבריאות בדקו את הדברים וגילו כי הבאג אינו רלוונטי לחקירה עצמה ואין לו השפעה על המערך האפידמיולוגי

השרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל./ צילום: יצחק הררי
השרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל./ צילום: יצחק הררי

בתחילת השבוע קבע היועץ המשפטי לממשלה כי לא תיפתח חקירה פלילית נגד השרה גילה גמליאל, וכי אין בסיס לטענה לפיה שיקרה בחקירה האפידמיולוגית לנציגת משרד הבריאות.

זמן קצר לאחר מכן, דווח, בין היתר ב"גלובס", כ יעל פי מקורות במשרד המשפטים, בדיקת ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות חיים ויסמונסקי, שהופקד על ניהול התיק, חשפה כשל בתוכנה שבה משתמשים חוקרי משרד הבריאות.

לפי ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות, לאחר בדיקת ה"לוגים" של תוכנת החקירות, התברר כי גילה גמליאל אכן דיווחה כי שהתה בטבריה - אך התוכנה באופן אוטומטי שינתה את המיקום לתל אביב, מפני שזוהי כתובת המגורים הקבועה של השרה. במשרד המשפטים אמרו כי הדבר נבדק ואושר אף על ידי האחראי על המחשוב במשרד הבריאות, והתקלה תוקנה לאחר מכן.

לתקלה כזו, ככל שהיא נכונה, ישנן השלכות רוחב על כלל המערך האפידמיולוגי של מדינת ישראל. ואולם, בתשובת משרד הבריאות לשאלות "גלובס" עולה כי לכשל זה אין שום משמעות מעשית על חקירת השרה גמליאל או על חקירה אפדימיולגית כלשהי. לפי משרד הבריאות, התקלה איננה בשדה נתונים הרלוונטי לחקירה, ולא מהווה חלק מפרטי החקירה עצמה, ומופיעה בשדה החשוף לחוקר בלבד בטופס נפרד.

מדובר במסד נתונים המהווה "שדה עזר לחוקר", שיועד לקיצור תהליך איתור מקומות חשיפה (מקום שמאומת נדבק בו) תוך כדי חקירה אפידמיולוגית. מכאן, עולה כי קביעת הפרקליטות כי באג בתוכנה של משרד הבריאות הוביל לטעות בחקירתה של גמליאל, אינה קשורה לחקירה עצמה אלא למערכת פנימית חסרת השפעה.

לפי משרד הבריאות, על מנת לקצר את זמן איתור המקום, ומתוך הבנה שמרבית ההדבקות מתרחשות בישוב המגורים של המאומת - הוגדרה לוגיקה במערכת לפיה השדה יאוכלס באופן אוטומטי בקטגוריית יישוב המגורים, ותוך אפשרות לשינוי ידני (על ידי החוקר) של ערך ברירת המחדל בערך של יישוב אחר.

בשדה אותרה תקלה לפיה מתבצע אכלוס אוטומטי של יישוב המגורים - גם בעת שמירת טופס החקירה על ידי החוקר. כך שאם חוקר שינה באופן ידני את ערך ברירת המחדל ליישוב שאינו יישוב המגורים, בעת שמירת הטופס יישמר אוטומטית מקום המגורים שהמחשב הזין.

מהן המשמעויות? לפי משרד הבריאות, "אין לשדה זה ולערכים שמנוהלים בו - כל השפעה על נתוני חקירה, ועל תוצאותיה. מכאן, אין גם משמעות לתקלה על כלל פרטי חקירה, באשר היא".

כלומר, לתקלה המדוברת אין חשיבות באשר לחקירת השרה גמליאל, אלא שמדובר בלשונית הנפתחת בצד התוכנה, אך ורק לצורכי החוקר, אך לא קשורה לחקירה ולא משפיעה על הנתונים.

לדברי גורמים במשרד, גמליאל אכן שיתפה פעולה עם החוקרים ומה שהיא אמרה מופיע בצורה מלאה בתיעוד - אך ייתכן שהרובריקה השגויה, לה אין חשיבות במערכת החקירות, הובילה ל'הדלפה' לפיה גמליאל שיקרה בחקירתה אף ששיתפה פעולה. כך או כך, השדה אינו מנוהל עוד בטופס החקירה החדש שהושק כפיילוט באמצע ספטמבר ושנפרש כעת.

משרד הבריאות: "לבאג בפרשת גילה גמליאל אין שום השפעה על החקירות האפדימיולוגיות".

***גילוי מלא: נוסח הכתבה שונה על מנת לבטל את הרושם שקיימת סתירה בין עמדות משרד המשפטים ומשרד הבריאות בנושא הבאג בתוכנה.