טיקטוק תגביל פרסומים על "תכנים השוללים את השואה וטרגדיות עולמיות אחרות"

שבוע וחצי לאחר שפייסבוק הודיעה על שינוי מדיניות חופש הביטוי שלה בהקשר הכחשת השואה, הודיעה גם טיקטוק כי תפעל להסרת מידע מוטעה בנושא • "הוחלט לנקוט בפעולות נוספות להסרת מידע מוטעה וסטריאוטיפים הפוגעים בקהילות יהודיות, מוסלמיות ואחרות, ותכנים שפוגעים בקהילת הלהט"ב"

TIKTOK / צילום: שאטרסטוק
TIKTOK / צילום: שאטרסטוק

שבוע וחצי לאחר שמנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג פרסם פוסט שבו טען כי שינה את דעתו על חופש הביטוי בהקשר של הכחשת שואה, וכי מעתה הרשת החברתית תאסור הכחשת שואה, מודיעה גם טיקטוק על שינוי מדיניות בתחום. טיקטוק הודיעה כי תנקוט "בפעולות נוספות להסרת מידע מוטעה וסטריאוטיפים הפוגעים בקהילות יהודיות, מוסלמיות ואחרות, ותכנים שפוגעים בקהילת הלהט"ב, כולל מידע שקרי אודות אנשים ומשפחות ידועים המנוצלים כשופר להפצת אנטישמיות".

בפוסט קצר שפרסם ב-12 באוקטובר, כתב צוקרברג כי הוא "נאבק במתח שבין חופש הביטוי לבין הפגיעה שנובעת מהכחשה או הקטנה של השואה", והודה כי הדעה שלו בנושא "חוותה התפתחות" לאחר שהוא ראה דאטה על "התגברות האלימות האנטישמית". בשל כך, כתב, "אנו מרחיבים את המדיניות שלנו כך שתאסור כל תוכן של הכחשת או עיוות זכר השואה".

עתה נראה שגם הרשת החברתית טיקטוק הולכת בעקבות פייסבוק ומודיעה על שינויים במדיניותה לגביי חופש הביטוי, הנוגעים גם להכחשת שואה. בהודעה שפרסמה החברה נכתב כי בעוד ש"טיקטוק אוסרת זה מכבר תכנים השוללים את השואה וטרגדיות עולמיות אחרות, כעת הוחלט לנקוט בפעולות נוספות להסרת מידע מוטעה וסטריאוטיפים הפוגעים בקהילות יהודיות, מוסלמיות ואחרות, ותכנים שפוגעים בקהילת הלהט"ב". כמו פייסבוק, גם טיקטוק תלתה את השינוי בעלייה בביטויי אנטישמיות וציינה במבוא לשינוי המדיניות כי "ארגונים רבים מדווחים כי הסנטימנט האנטישמי גובר בעולם".

אלא שטיקטוק לא פרסמה התייחסות מפורשת להכחשת שואה בלבד, כפי שעשה צוקרברג, אלא הזכירה אותה פעמיים יחד עם נושאים אחרים. בפעם הראשונה, כשדיברה על "איסור פרסום תכנים השוללים את השואה וטרגדיות אלימות אחרות", בפעם שנייה, כאשר דיבר על "אידאולוגיות שנאה ברורות מאליהן כגון ניאו-נאציזם, הכחשת שואה ועליונות הגזע הלבן".

טיקטוק פירטה גם באשר לאופן שבו היא מתכוונת להתמודד עם הנושא והכריזה כי "צוותי המוצר וההנדסה קיבלו תוספת מומחים בתחומים אלה כדי להתמקד ביעילות ושקיפות הקשורים לאכיפה של תכנים אלו".

הפיקוח יורחב לרעיונות מרומזים

עוד הודיעה טיקטוק כי המדיניות שלה בהקשר זה לא תחול רק על הטקסט הנכתב או הנאמר, אלא גם על "רעיונות מרומזים", הסאבטקסט.

כך, בהודעת החברה הוסבר כי "עד היום לא היו לסוקרים בצוות הבטיחות שלנו הוראות מפורשות וברורות בנושא, מלבד התייחסות לאידאולוגיות שנאה ברורות מאליהן כגון ניאו-נאציזם, הכחשת שואה ועליונות הגזע הלבן. אלא שפעמים רבות תוכן מעורר שנאה מתקיים במרחב מרומז, שאינו עובר את הגבול עד כדי הפרה מוחלטת של כללי הקהילה. ההבהרות החדשות ינחו את הארגון והצוותים כיצד להתייחס לתוכן המעורר שנאה ומופיע באופן מרומז שלא נאכף עד היום".

עוד בהקשר לתוכן המרומז, הודיעה טיקטוק כי "תוגבר הרגישות לשפה, קודים או סמלים שיכולים לנרמל תוכן שמעורר שנאה". על פי ההודעה, החברה "מודעת לכך שצורות ביטוי מתפתחות עם הזמן וכיום צריך לבחון תוכן בצורה חכמה ומפותחת יותר. לכן נכשיר את צוותי האכיפה שלנו להבין טוב יותר ניואנסים. אם למשל ייעשה שימוש במילה המשויכת לתוכן שאסור בדרך כלל כמונח של העצמה, נפעל כדי שצוותי האכיפה שלנו יבינו את ההקשר שמאחורי האמירה; אבל אם השימוש במילה נועד לעורר שנאה - אין לו מקום בטיקטוק".

בהתייחסות מפורשת למדיניות חופש הביטוי כלפי קהילת הלהט"ב, הודיעה טיקטוק כי תסיר "תכנים שפוגעים בקהילת הלהט"ב" ותאסור "הפצת רעיונות של שנאה על הרקע הזה, תכנים המקדמים טיפול בהמרה או תכנים המעודדים את הרעיון המטעה שאנשים לא נולדים להט"ב".

טיקטוק התייחסה גם לסוגיית הדיווח על הסרת תוכן למפרסם התוכן שהוסר ולאפשרויות לערער עליהן: "אנחנו פועלים גם להגברת השקיפות בנוגע לסיבות להסרת התוכן כך שחברי הקהילה שלנו יוכלו להמשיך להשתמש בפלטפורמה תוך שהם מודעים לאופן שבו פעולותיהם עלולות לפגוע באחרים. כשנסיר תוכן, היוצר המקורי יקבל הודעה על כך, ויוכל לבקש מאיתנו לבדוק שוב את החלטתנו".

לבסוף ציינה החברה כי מדובר רק בצעדים ראשונים וכי "החברה תמשיך לפעול כדי לזהות תכנים והתנהגות המשתנים ומתפתחים לאורך הזמן. אנחנו רוצים להיות שקופים לגבי הצעדים שאנחנו נוקטים כדי למגר שנאה בפלטפורמה. נמשיך לשפר את המדיניות, התהליכים והמוצרים שלנו כדי לשמור על טיקטוק כמקום בו כולם מרגישים רצויים. אמרנו בעבר ונזכיר זאת שוב: המטרה שלנו היא למגר את השנאה בטיקטוק, ולמרות שזה אולי נראה כמו הר גבוה לטפס עליו - אנחנו נכונים לאתגר".