איראן מנסה להתערב בבחירות בארה"ב דרך המייל: "נתפוס אתכם אם לא תצביעו לטראמפ"

אנשי ביון אמריקאים: המטרה של המיילים אינה לשכנע את הבוחרים להצביע לנשיא טראמפ, אלא לערער את האמון במערכת הבחירות • "הפעולות הללו הן ניסיון נואש של יריבים נואשים", אמר ראש המודיעין הלאומי

דונלד טראמפ / צילום: Evan Vucci, Associated Press
דונלד טראמפ / צילום: Evan Vucci, Associated Press

סוכני ביון אמריקאים בכירים הודיעו אמש (ד') שאיראן ורוסיה נקטו פעולות כדי לפגוע בבחירות בארה"ב והשיגו כמה נתוני רישום בוחרים.

חבר המפלגה הרפובליקאית ג'ון רטקליף, המשמש ראש המודיעין הלאומי בקבינט של טראמפ הודיע אמש לכתבים בוושינגטון כי איראן שיגרה אי־מיילים לבוחרים שמטרתם "להפחיד בוחרים, לעורר תסיסה חברתית ולהזיק לנשיא טראמפ". הוא גם גילה שהיו דיווחיים על מיילים כאלו "ב־24 השעות האחרונות".

רטקליף אמר שאיראן גם הפיצה סרטונים שהראו שאנשים עלולים להצביע בקלפיות מזויפות "אפילו מחו"ל". המידע אינו נכון, הוא הדגיש, והוסיף שהאמריקאים יכולים להיות בטוחים שהבחירות מאובטחות. "הפעולות הללו הן ניסיון נואש של יריבים נואשים", הוא אמר.

ג'ון לי רטקליף, חבר המפלגה הרפובליקנית המכהן כראש המודיעין הלאומי  / צילום: Gabriella Demczuk/The New York Times, Associated Press
 ג'ון לי רטקליף, חבר המפלגה הרפובליקנית המכהן כראש המודיעין הלאומי / צילום: Gabriella Demczuk/The New York Times, Associated Press

רטקליף אמר שקהילת המודיעין לא ראתה פעולות דומות של רוסיה, למרות שהיא השיגה מידע על מצביעים כפי שהיא עשתה ב־2016. "גם אם היריבים שלנו ימשיכו לנסות להפחיד, דעו שמערכות הבחירות שלנו חזקות, ואתם יכולים להיות בטוחים שהקול שלכם מאובטח", הוא אמר. רטקליף הוסיף ש"זה לא ענין מפלגתי" וארה"ב "לא תסבול התערבות זרה בבחירות שלנו".

גם מנהל ה-FBI, כריסטופר ריי, ניסה להרגיע את הציבור. "אתם צריכים להיות בטוחים שהקול שלכם נחשב", הוא אמר. זמן קצר לפני הודעותיהם של רטקליף וריי, יו"ר ועדת המודיעין בסנאט, הרפובליקאי מרקו רוביו, וסגנו מארק וורנר הדמוקרטי, הדגישו גם הם שהבחירות בארה"ב מאובטחות היטב.

"היריבים שלנו בחו"ל מנסים לזרוע כאוס ולערער את אמון המצביעים במוסדות הדמוקרטים שלנו, כולל מערכת הבחירות והתשתית שאנחנו מסתמכים עליה כדי לדווח כראוי את רצון הבוחרים. הם עלולים לנסות לפגוע במערכות הללו, או פשוט להשאיר את הרושם שהם שינו או תפעלו את המערכות הללו, כדי לערער את אמינותן ואת האמון שלנו בהן", הזהירו וורנר ורוביו.

שלשום דווח ברשת CBD כי עשרות בוחרים במחוז דמוקרטי מאוד בפלורידה ובעוד כמה מדינות דיווחו על קבלת מיילים שהגיעו כביכול מהימין הקיצוני ואיימו "לתפוס אותם" אם הם לא יצביעו לנשיא טראמפ.

מוקדם יותר אתמול, קלינט ווטס, סוכן FBI לשעבר ומומחה לדיס־איפורמציה במכון למחקרי מדיניות חוץ, דיבר ברשת CBS על הסיבות לכך שרוסיה או איראן עומדות מאחורי האי־מיילים שזורעים פחד.

"מיד כשקראתי את המסרים, חשבתי שזו הייתה איראן בגלל השרת הסעודי והמקור מאמירויות המפרץ ומקומות נוספים", אמר ווטס. "הם לא מנסים לשכנע אנשים להצביע לטראמפ. הם מנסים להפחיד בוחרים".