לקראת החלטת בנק ישראל: האם לראשונה נראה ריבית אפסית?

אפשרות נוספת שעל הפרק היא שהוועדה תעדיף לנקוט צעדים אחרים של הרחבה מוניטרית, לפני שתחליט לבזבז את "הכדור האחרון שנותר לה במחסנית הריבית" • החלטת הריבית הנוכחית נחשבת לדרמטית במיוחד, משום שמדובר בהחלטה ראשונה מאז הוטל הסגר השני

ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

האם הריבית במשק תרד בפעם הראשונה לאפס? את התשובה לשאלה נקבל היום אחה"צ, כאשר הוועדה המוניטרית של בנק ישראל תפרסם את החלטתה. אפשרות נוספת שעל הפרק היא שהוועדה תעדיף לנקוט צעדים אחרים של הרחבה מוניטרית, לפני שתחליט לבזבז את "הכדור האחרון שנותר לה במחסנית הריבית". הציפיות בשווקים מגלמות הסתברות של כ-50% להורדתה לאפס.

בין הכלים הללו שעומדים לרשות הוועדה נמנים הגדלת היקף רכישות האג"ח הממשלתיות או הוזלה נוספת של מקורות האשראי למערכת הבנקאית.

החלטת הריבית הנוכחית נחשבת לדרמטית במיוחד, משום שמדובר בהחלטה ראשונה מאז הוטל הסגר השני. כיום הריבית עומדת על 0.1%, לאחר שהוועדה המוניטרית של הבנק הורידה אותה באפריל, בעיצומו של הסגר הראשון על המשק.

לצד ההודעה על הריבית, תפרסם חטיבת המחקר של בנק ישראל גם תחזית מאקרו כלכלית מעודכנת. באוגוסט האחרון נקטו בבנק בצעד חריג ופרסמו

שתי תחזיות המבוססות על שני תרחישים בריאותיים שונים: תרחיש אופטימי של שליטה במגפה וחזרה לשגרת פעילות כלכלית בצל הקורונה, ותרחיש פסימי של גלי תחלואה שיובילו לסגרים בכל מספר חודשים.

חודשיים לאחר מכן, ובמציאות שבה רק התרחיש הפסימי נותר רלוונטי, צפויה חטיבת המחקר להודיע האם היא דבקה בהערכותיה כי המשק יתכווץ ב-2020 ב-7% ויצמח ב-2021 בלא יותר מ-3%.