לקראת ההכרעה בפועלים: בעלי המניות יכריעו היום האם סטנלי פישר יצטרף לבורד

האסיפה הכללית השנתית של בעלי מניות הבנק תתקיים היום ובמסגרתה יבחרו בעלי המניות 4 דירקטורים מתוך 6 מועמדים • מדובר בסוף פסוק להליך בחירה חריג, רווי האשמות, סערות ושינויים בוועדה לבחירת דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה

סטנלי פישר / צילום: איל יצהר, גלובס
סטנלי פישר / צילום: איל יצהר, גלובס

הערב צפוי להגיע לסיומו ההליך רווי הסערות לבחירת הדירקטורים בבנק הפועלים, ושבסופו ישתנה הרכב הדירקטוריון. ישנם שישה מתמודדים על ארבעה תפקידים פתוחים בדירקטוריון, ובהם גם נגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' סטנלי פישר, שצפוי להתמנות לדירקטור רגיל בבנק. אם וככל שהוא ייבחר, בהתאם לקונצנזוס הציפיות, אפשר ופישר יסומן בעתיד לתפקיד יו"ר הבנק, תפקיד שאותו ממלא ראובן קרופיק.

אסיפת בעלי המניות השנתית של בנק הפועלים מצביעה היום על מספר נושאים, כשההצבעה המעניינת ביותר היא על זהות ארבעת חברי הדירקטוריון שיכהנו בבנק לפחות בשלוש השנים הקרובות. במסגרת זו ישנם שלושה מתחרים על שלושה תפקידי דירקטור רגיל. על תפקידים אלה מתחרים פישר, שבא עם מוניטין ורזומה יוצאי דופן, ישראל טראו ותמר בר-נוי גוטלין - שעבור כל אחד משלושתם יהיה מדובר בכהונה ראשונה בבנק.

לצד אלה ישנם שלושה מתחרים על שני תפקידי דח"צ: שתי דירקטוריות שכבר השלימו כהונה אחת בבנק - רונית אברמזון ודליה לב, ולצדן חבר הכנסת לשעבר עיסאווי פריג'. כך, לבנק יצטרפו לפחות 2 דירקטורים חדשים ואולי אף שלושה, דבר שעשוי להביא לשינוי מאזן הכוחות בדירקטוריון הבנק.

הגם שמוקדם לקבוע מסמרות לגבי התוצאות הצפויות, הרי שנראה כי ישנו קונצנזוס בקרב הגופים המייעצים סביב אישור המועמדות של סטנלי פישר, לשעבר נגיד בנק ישראל, סגן יו"ר הפדרל רזרב האמריקאי, סגן יו"ר סיטיגרופ ובכיר בקרן המטבע העולמית, וסביב אישור המועמדות של רונית אברמזון לכהונה נוספת כדח"צית.

בעבר פרסמנו כי חברת הייעוץ אנטרופי בעד מינויו של פישר לדירקטור רגיל בחברה (כשיש המעריכים שהוא רוצה בעתיד להפוך ליו"ר הבנק, הגם שהוא לא הצהיר דבר בנושא באופן פומבי) כשלצדו הם ממליצים לבחור גם בישראל טראו, כשהם ממליצים נגד מועמדותה של תמר בר-נוי גוטליב לתפקיד. על שני תפקידי הדח"צים מתחרה שלישיה אחרת: הדירקטוריות המכהנות בבנק דליה לב ורונית אברמזון ומולן הח"כ לשעבר עיסאווי פריג'. באנטרופי ממליצים לבעלי המניות לבחור באברמזון ובפריג' ולהתנגד לכהונה נוספת של לב.

מנגד, חברת הייעוץ הבינלאומית ISS, שנגישה בהרבה למשקיעים הזרים בפועלים, גם בעד המועמדויות של סטנלי פישר ושל אברמזון, אך הם חלוקים על דעת אנטרופי ביחס לשני הצמדים האחרים שמתחרים על שני המקומות האחרים. כך, ב-ISS בעד גוטליב ונגד ישראל טראו לתפקיד דירקטור רגיל, ומנגד הם נגד עיסאווי פריג' ובעד דליה לב לתפקיד הדח"צ הנותר לצד אברמזון.

ישנה חברת ייעוץ נוספת שכוחה אצל המוסדיים המקומיים עלה בשנה החולפת והיא חברת עמדה, שככל הידוע אין לה המלצה פרטנית והיא קבעה שכולם ראויים ומתאימים והותירה למוסדיים שנעזרים בשירותיה לבחור את מי שהם רוצים.

לצד זאת בעלי המניות בבנק הפועלים יתבקשו לאשר היום גם נושאים "שגרתיים יותר" כגון אישור הדוחות הכספיים השנתיים האחרונים של הבנק ומינויים מחדש של סומך-חייקין (KPMG) וזיו האפט (BDO) לרואי החשבון המבקרים של הבנק במשותף עד לתום האסיפה הכללית השנתית הבאה של הבנק. בנוסף, בעלי המניות גם יצביעו על אישור מדיניות התגמול לנושאי המשרה בבנק לשלוש השנים הבאות ועל תנאי הכהונה של היו"ר קרופיק (שיקבל שכר שנאמד בעלות שנתית של 2.43 מיליון שקל) והמנכ"ל דב קוטלר (שיקבל שכר שנאמד בעלות שנתית של 3.3 מיליון שקל).

עימות חריף בוועדה למינוי דירקטורים

לצד העניין הרב במינויים של הדירקטורים החדשים משום מרכזיותו של הבנק בכלכלה המקומית, הליך המינוי ריכז אליו הפעם עניין רב מהרגיל בגלל העימותים שנוצרו בגינו, בדומה למה שהיה גם הליך בחירת המנכ"ל בבנק שהתקיים במחצית השנייה של 2019.

משום היותו של בנק הפועלים בנק ללא גרעין שליטה הדירקטורים המוצעים הם אלה שמומלצים על ידי הוועדה לבחירת דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה שפועלת תחת בנק ישראל. אמנם יש אפשרות להצעת מועמדים נוספים מעבר לאלה של הוועדה, אולם הצעת מועמדים באופן זה יוצרת מגבלות על הממליץ, דבר שמונע בפועל הצעת מועמדים מעבר לאלה של הוועדה.

בסוף אוגוסט האחרון הודיעה הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, אז עוד בראשות השופט בדימוס משה גל, על שישה מועמדים מטעמה: פישר, טראו ואליהו קצב שנועדו להתמודד על שני תפקידי דירקטור רגיל (תפקיד שיוכל לאפשר לאחר מכן מינוי גם ליו"ר הבנק). לצדם נבחרו אברמזון, אירה סובל ופריג' כמועמדים לשני תפקידי דירקטור חיצוני בבנק.

מעבר לעניין האדיר שפרץ בשל מועמדותו של פישר שהיה גם סגן יו"ר הפדרל ריזרב בארה"ב ובכיר בסיטי גרופ, בקרן המטבע הבינלאומית, הבחירה של הוועדה היוותה למעשה הודעה מובלעת על הדחתה של לב שכבר מכהנת בבנק קדנציה אחת כדח"צית.

אך זו לא הייתה הסערה הגדולה ביחס להליך הבחירה בדירקטורים. דווקא הבחירה בפישר לא עברה חלק. זאת משום שמיד לאחר הפרסום התברר כי הבחירה בו נעשתה בניגוד לעמדתו ותוך נטרול הצבעתו של נציג בנק הפועלים היחיד בהליך, הדירקטור דוד אבנר - דבר שהוביל להתפטרותו החריגה של אבנר מהוועדה, תוך הטחת האשמות שהטילו צל כבד על הממשל התאגידי של הוועדה שאותה הוביל אז השופט בדימוס משה גל. אך לא רק זאת, זה קרה לאחר שהנציג השני של בנק הפועלים בוועדה נאלץ לעזוב אותה בשל הפיכתו ליו"ר הבנק, קרופיק, וזאת מבלי שהחברים הקבועים בוועדה אישרו את החלפתו בנציג אחר למרות שככל הידוע הבנק ביקש לעשות כן.

אך כאן לא הסתיימה סערה סביב ועם הוועדה. כעבור זמן מה נודע שוועדת הביקורת בבנק פסלה את מועמדותם של סובל ושל קצב "בשל מניעויות סף", וזה הוביל את הוועדה למינוי דירקטורים לסלול את חזרתה של לב למירוץ במקומה של סובל, וצירופה של בר-נוי גוטלין שבאה במקום קצב. זה כבר קרה לאחר פרישתו של השופט גל מראשות הוועדה ומינויו של השופט בדימוס דוד חשין במקומו.

עוד נזכיר כי לפישר קשר לסערה אחרת, גדולה ומשמעותית בהרבה, שהייתה בעבר בבנק הפועלים. אז דובר על הדחה של יו"ר הפועלים דני דנקנר בעקבות דרישת בנק ישראל שבראשו עמד פישר (כשבתחילה בעלת השליטה בבנק דאז שרי אריסון תמכה ביו"ר והתנגדה לרצון הבנק המרכזי). נזכיר כי ברבות הימים דנקנר הורשע ב"הפרת אמונים בתאגיד, פגיעה בניהול התקין של תאגיד בנקאי וקבלת דבר בתחבולה" וריצה מאסר.