אובמה: רק המיליארדרים הרוויחו מכהונת הנשיא טראמפ

נשיא ארה"ב לשעבר נשא נאום בחירות ראשון למען ג'ו ביידן • בנאום תקף אובמה את טראמפ על רקע הדיווחים על תשלומי המס הנמוכים שלו ועל חשבון הבנק שהוא מחזיק בסין

ברק אובמה ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
ברק אובמה ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה נשא אמש (ד') נאום בחירות ראשון למען המתמודד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן. העצרת שבה השתתפו ביידן וסגניתו המיועדת, קמלה האריס, הייתה בסגנון "דרייב־אין" - משתתפי העצרת מגיעים לאירוע עם מכוניות ויושבים בתוכן בעוד הנואמים על הבמה - בניגוד לעצרות הפתוחות שעורך טראמפ בעיקר בשדות תעופה בשבועות האחרונים.

"היחידים שמצבם באמת טוב יותר משהיה לפני ארבע שנים הם המיליאדרים שקיבלו את קיצוצי המס", אמר אובמה בנאום שארך 30 דקות, לפני ששיגר מטח צד נגד הנשיא בעקבות הדיווחים שהוא שילם רק 750 דולר בשנה במיסי הכנסה במשך כמה שנים.

"אני מבקש מכם לזכור מה המדינה הזו יכולה להיות. איך היא נראית כשאנחנו מתייחסים זה לזה בכבוד ובהדרת פנים. איך היא כשהנבחרים שלנו מתנהגים באחריות", הוסיף. "אני מבקש מכם להאמין ביכולת של ג'ו וקמלה להנהיג את המדינה הזו אל מחוץ לזמנים הקודרים ולעזור לנו לבנות אותה שוב טובה יותר", הוא אמר.

אובמה לא חסך את שבטו מיורשו דונלד טראמפ מוקדם יותר, כשהוא הזכיר את הדיווחים על כך שהנשיא מחזיק חשבון בנק שלא דיווח עליו בסין.

"אנחנו יודעים שהוא ממשיך לעשות עסקים עם סין, מפני שיש לו חשבון בנק סודי שם. איך זה ייתכן?", אמר אובמה. "אתם יכולים לשער בנפשכם מה היה קורה אם היה לי חשבון סודי בבנק סיני והייתי רץ להיבחר מחדש"?

הטיעון הזה רלוונטי במיוחד בהתחשב במאמציו של טראמפ לצייר את ביידן כמי שיהיה חלש מול סין. כמו כן, זו פוגע בניסיונות של הנשיא לתאר את ביידן כבעל קשרים פיננסיים עם חברות סיניות, אף שאין לו כל הוכחה לכך.

טראמפ ממשיך בתוך כך לקיים עצרות גדולות באוויר הפתוח של אלפי משתתפים בצפיפות גבוהה ומעט מסכות או אמצעי זהירות מנגיף הקורונה.

נשיא שלא מעליב את מתנגדיו

הנשיא לשעבר שמר את ההתקפות החזיתיות ביותר שלו לאופיו של טראמפ, ולסגנון מנהיגותו מנפץ-הנורמות. "כשביידן והאריס ייבחרו, לא יהיה לנו נשיא שיוצא מגדרו להעליב את כל מי שלא תומך בו, או מאיים עליו במאסר".

"זו לא התנהגות נשיאותית נורמלית. לא נסבול אותה גם ממנהל בית ספר. לא נסבול אותה ממאמן או פועל חווה. למה אנשים אומרים 'נו, זה רק הוא'. יש השלכות למעשים כאלו", אמר אובמה.