בימים הקרובים עשויה להיות הכרזה על הסכם שלום בין ישראל לסודאן

כל התקשורת בעולם הערבי מדווחים בהרחבה על משלחת ישראל שביקרה בסודאן אתמול • הסיבה לביקור הייתה ככל הנראה כדי להכין את מהלך הסכם השלום

עבד אל-פתאח אל-בורהאן, מנהיג סודאן (משמאל) עם נשיא איחוד האמירויות בן זאיד  / צילום: Mohamed Al Hammadi/Ministry of Presidential Affair, Associated Press
עבד אל-פתאח אל-בורהאן, מנהיג סודאן (משמאל) עם נשיא איחוד האמירויות בן זאיד / צילום: Mohamed Al Hammadi/Ministry of Presidential Affair, Associated Press

מתרבים הדיווחים על הכרזה צפויה במהלך הימים הקרובים על הסכם שלום בין ישראל לסודאן. בכלי תקשורת בעולם הערבי מדווחים בהרחבה על המשלחת הישראלית שביקרה שם אתמול (ד'), ככל הנראה כדי להכין את המהלך.

השבוע הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי סודאן תוצא מרשמית המדינות תומכות הטרור, לאחר שהסכימה לשלם פיצויים למשפחות האמריקאים שנהרגו ונפצעו בפיגועים שעשו מחבלים מסודאן או שאומנו בסודאן בזמן המשטר הקודם. מדובר בין השאר בפיגועים בשגרירות האמריקאית בניירובי וכן במתקפה על המשחתת האמריקאית קול. סכום הפיצוי שנקבע הוא 335 מיליון דולרים. 

מצבה הכלכלי של סודאן קשה, בין השאר בשל המגבלות והעיצומים בעולם בשל מעמדה כמדינה תומכת טרור. ביטול המעמד הזה יאפשר חידוש קשרי מסחר וכלכלה עם מדינות רבות, ויאפשר קבלת מענקים והלוואות לפרוייקטים לאומיים הנחוצים לה מאוד.

בימים אלה מתרבות ההפגנות נגד המשטר בסודאן בשל המצב הכלכלי, האבטלה גואה והאינפלציה הגיעה לשיעור שנתי של 200%. הממשלה, שהיא למעשה מועצה זמנית המכילה ברובה גנרלים, מקווה באמצעות ההפשרה עם ארצות הברית וההסכם עם ישראל להביא השקעות וסיוע שיוציא אותה מהמשבר הכלכלי. המוביל העיקרי הוא יו"ר המועצה הזמנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן שנפגש עם ראש הממשלה נתניהו בפברואר במהלך ביקור באוגנדה.

תפקידה של ישראל צפוי להיות בהיבטים מעשיים של פיתוח החקלאות בארץ המדברית ברובה, שיקום ופיתוח משק המים ועוד.

איחוד האמירויות מקיימת קשרים רבים עם מדינות באפריקה, הכוללים השקעות ענק בתשתיות. סודאן, אם תצטרף למהלך המדיני האזורי הזה, אמורה להיכנס לרשימת המדינות האפריקניות הנהנות מהשקעות אלה.

עם זאת, לא כולם עד ההסכם. בסודאן, שבה זרמים איסלמיים קיצוניים, יש התנגדות של ממש להפשרה עם ישראל. המעמד הלא יציב של המשטר הוא שהקשה עד כה את קבלת ההחלטה לגבי הפשרה כזו.