ההשבחה המהירה של בני הדודים דוידי את יהודאי בסימפליויה

פימי רכשה את הפעילות מידי טבע והקימה את חברת סימפליויה בשנת 2019 בהשקעה של 47.5 מיליון דולר • פימי החזירה במצטבר עם עסקה זו 67 מיליון דולר על ההשקעה

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום, גלובס
ישי דוידי / צילום: יונתן בלום, גלובס

הצפת ערך מהירה של קרן פימי: כשנה וחצי לאחר שהשלימה את היחידה העסקית שנקראה Tevadaptor (מפעל מיגדה בקריית שמונה) מידי חברת התרופות טבע, מכניסה הקרן שותפים להשקעה לפי שווי גבוה פי שלושה.

קרן פימי, בראשותו של ישי דוידי, רכשה את הפעילות מטבע בתמורה ל-47.5 מיליון דולר, וכעת היא מוכרת 33% ממניות החברה - ששמה הנוכחי הוא סימפליויה - לחברת הפניקס וללאומי פרטנרס (בחלקים שווים) תמורת 47 מיליון דולר ולפי שווי חברה של 140 מיליון דולר.

עוד קודם למימוש הנוכחי החזירה פימי לעצמה 20 מיליון דולר שחולקו כדיבידנד, כך שבמצטבר עם עסקה זו היא כבר משלימה החזר של 67 מיליון דולר, גבוה מהיקף ההשקעה שלה, וממשיכה להחזיק בכ-67% ממניות סימפליויה, ששוויין בעסקה הנוכחית הוא כ-94 מיליון דולר.

סימפליויה עוסקת בייצור מכשור רפואי, ומתמקדת בייצור מוצרים שמגינים על הצוות הרפואי בבתי החולים מפני חשיפה לחומרים מסוכנים בעת טיפול כימותרפי לחולי סרטן. החברה מעסיקה כיום קרוב ל-200 עובדים, במפעל בקריית שמונה ובמשרדים בהוד השרון. ככל הידוע, מגפת הקורונה לא השפיעה מהותית על תוצאות החברה, משום שפעילותה מתמקדת בתחום האונקולוגי שבו הטיפולים נמשכים באופן רציף גם בעת המגבלות שהטילו מדינות שונות.

קרן פימי, שהיא קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה והוותיקה בישראל, רכשה כאמור את הפעילות כשנה וחצי לאחר שטבע שמה אותה על המדף, כחלק מתוכנית ההתייעלות הרחבה שעליה הכריזה בסוף 2017.

לאחר שמצבה הפיננסי הידרדר ועלה החשש שלא תוכל להחזיר את מלוא החובות שלה, טבע החליטה אז למכור או לסגור פעילויות שונות. מכיוון שהמפעל בקריית שמונה היה רווחי, הוחלט שלא לסגור אותו אלא להעמידו למכירה, ומספר שמות של רוכשים פוטנציאליים הוזכרו לאורך התקופה. עם זאת, מכרז שערכה טבע לא צלח, ורק אז החל מו"מ עם קרן פימי שהסתיים בעסקה, וזאת לאחר הסכם קיבוצי שנחתם בין טבע לעובדים.


הנהלה חדשה, מתעניינים נוספים בהשקעה

מה מסביר את הקפיצה בשווי החברה והאם טבע פספסה עסקה בשווי גבוה בהרבה? נראה שבמקרה זה, טבע, שממילא נדרשה למכור את הפעילות וניסתה לעשות זאת במשך תקופה ארוכה, לא הייתה יכולה להשיג את השווי הנוכחי או קרוב אליו, משום שחברת סימפליויה כיום שונה מזו שנמכרה לפימי בחודש מאי 2019.

זאת מכיוון שלאחר שהפעילות נרכשה, קרן פימי - לצד אורי יהודאי, לשעבר מנכ"ל חברת פרוטרום, שהצטרף להשקעתה של פימי כמשקיע ומונה ליו"ר הפעיל של סימפליויה - הובילו מהלך שבנה את החברה מהיסוד. יהודאי, אגב, הוא בן דודו של ישי דוידי מפימי.

הפעילות שנרכשה לא הייתה למעשה חברה בפני עצמה: לא הייתה בה הנהלה מסודרת וכל פעילות בה הייתה כפופה לחלק הרלוונטי בתוך טבע (כספים, מו"פ וכדומה). תחום השיווק בה היה כפוף לטבע ישראל, למרות שעיקר המכירות היו לחו"ל.

כל הנושאים הללו הוסדרו תחת ההנהלה החדשה, ובמקביל הושקעו מאמצים במו"פ לקראת השקה צפויה של הדור הבא של המוצר, בשנה הבאה. ייתכן שבעתיד הקרוב אף יתבצעו מהלכי מיזוגים ורכישות, מה שעד כה לא קרה.

מלבד הפניקס ולאומי פרטנרס, היו ככל הידוע גופים נוספים שהתעניינו בכניסה להשקעה בחברה לצד קרן פימי, על רקע ההערכות על הצמיחה הצפויה בה ועל הרווחיות המשופרת.

לדברי יהודאי, יו"ר ושותף בסימפליויה, "עם רכישת הפעילות בנינו הנהלה מצוינת והובלנו מהלכים אסטרטגיים שלשמחתנו כבר מביאים תוצאות. החברה צומחת, נכנסת לשווקים חדשים ופועלת להגדלת נתח השוק העולמי שלה, תוך האצת פיתוח מוצרים חדשניים ובניית מנועי צמיחה, זאת בין היתר באמצעות יצירת שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ וחברות ישראליות ובינלאומיות וביצוע רכישות אסטרטגיות, במטרה להפוך לשחקן גלובלי משמעותי בתחום המכשור הרפואי.

"לחברה הנהלה מעולה שנמשיך לחזק, ואנו שמחים על הצטרפות המשקיעים החדשים ובטוחים כי יחד נמשיך להוביל את החברה, תוך האצת הצמיחה הרווחית שלה". 


פימי תרכוש את רפא?

בעת השלמת המכירה של הפעילות לפימי, טבע, המנוהלת על-ידי קאר שולץ, נסחרה בשווי של 16.6 מיליארד דולר, אולם מאז איבדה מניית החברה קרוב ל-39% מערכה. כך, טבע נסחרת כעת בבורסות של ניו יורק ושל תל אביב במחיר מניה של 9.35 דולרים המשקף שווי שוק של 10.3 מיליארד דולר.

בשבוע שעבר נודע על ביטולה של עסקה אחרת שנולדה כחלק מתוכנית ההתייעלות של טבע: חברת הנדל"ן לוינשטין שהייתה אמורה לרכוש את הנכס בו פעל בעבר מפעל הטבליות של טבע בירושלים, ונסגר כחלק מההתייעלות, הגיעה להסכמה עם טבע על ביטול העסקה שהיקפה עמד על 171 מיליון שקל.

באשר לקרן פימי, זו אמורה הייתה ליהנות בתקופה הנוכחית מהצפת ערך מכובדת בחברת פורטפוליו נוספת שלה - גילת לוויינים - אך העסקה בוטלה בצל משבר הקורונה. פימי היא בעלת המניות הגדולה בגילת (33.9%) לצד מבטח שמיר (9.7%). בחורף האחרון דווח על מכירת גילת לקומטק מארה"ב בעסקת מניות ומזומן בשווי שעמד על 577 מיליון דולר בעת חתימת העסקה - שווי ששיקף תשואה של פי 2.5 לפימי. אך לאחר הידרדרות במחירי המניות של שתי החברות ופגיעה בתוצאות הפיננסיות שלהן, ניסתה הרוכשת לבטל את העסקה, ולאחר תביעות הדדיות הגיעו השתיים להסכם פשרה במסגרתו גילת תקבל מקומטק פיצוי של 70 מיליון דולר.

בד בבד פורסם לאחרונה כי הקרן מנהלת מו"מ על רכישתה של חברת התרופות הישראלית רפא. במסגרת העסקה המתרקמת, עשויה פימי לרכוש את השליטה ברפא ממשפחת סאקלר האמריקאית, לפי שווי חברה של יותר מ-700 מיליון שקל. עסקה זו עשויה להיות אחת הרכישות הגדולות של פימי בשנים האחרונות, וצעד נוסף בבניית הפורטפוליו של הקרן בעולם הרפואי.

רפא מייצרת בישראל תרופות גנריות ומשווקת את התרופות שלה בארץ, וכן מייצגת חברות תרופות בינלאומיות שאת מוצריהן היא משווקת בישראל. משפחת סאקלר רכשה את השליטה בחברת ב-1973. על פי ההערכות, הכנסות רפא מגיעות לכ-500 מיליון שקל בשנה מהשוק הישראלי. החברה מעסיקה מאות עובדים בישראל, בעיקר במפעל בירושלים, שהתחיל לפעול ב-2013. רפא מנוהלת כיום על ידי אמיר לוין, נכדו של המייסד ברוך לוין. המו"מ על מכירת רפא מגיע כנראה על רקע ההסתבכות של משפחת סאקלר בפרשת האופיואידים בארה"ב.