הקבלנים דרשו משר האוצר להשקיע מיליארדים בחילוץ ענף הבנייה. כ"ץ: "צאו לעבוד"

התאחדות הקבלנים בוני הארץ הציגה לשר האוצר תוכנית שתעזור לענף הבנייה להתאושש מהשפעות מגפת הקורונה, וכוללת בין השאר הטבות במשכנתאות לזוגות צעירים והתחייבות של המדינה לרכוש דירות • כ"ץ ביקש מהקבלנים לשוב לעבוד

ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הטבות במשכנתאות לזוגות צעירים, התחייבות של המדינה לרכוש עד עשרת אלפים דירות שלא יימכרו בתנאי השוק ועידוד מפוטרי קורונה לעשות הסבה מקצועית לענפי הבנייה - אלה רק חלק מהצעות שהעלתה התאחדות הקבלנים בוני הארץ במפגש שנערך היום בין מועצת הבנייה לבין שר האוצר ישראל כ"ץ.  שר האוצר ביקש מהם לשוב לעבודה והזכיר, בין היתר, את הורדת מס הרכישה למשקיעים ואת חוק ההסדרים, שבו כלולים עקרונות לעידוד הבנייה ואמר להם, כי "אני רוצה לקיים את הפגישה הבאה איתכם ליד השופלים".

מועצת ענף הבנייה היא גוף, שמאגד בתוכו את התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים בישראל, הסתדרות עובדי הבניין והעץ, לשכת שמאי מקרקעין בישראל, לשכת המהנדסים והאדריכלים, התאחדות קבלני השיפוצים ועוד.

ירידה של 40% בקצב הבנייה

על פי התאחדות הקבלנים בוני הארץ, משבר הקורונה פגע קשות בענף הבנייה, בצורה של ירידה חדה בקצב הבנייה, שתגיע להערכת הקבלנים ל-40% בשעה שהשנה תסתכם עם 30 אלף התחלות בנייה בלבד. זה יגרום להערכתם לאובדן הכנסות מסים של כ-22 מיליארד שקל ממיסוי מקרקעין.

לטענתם, עם התפרצות הקורונה חסרו בממוצע לענף כ-82.4 אלף עובדים בחודש, מה שגורר הפסד של כ-9.3 מיליון ימי עבודה למשק. גם הביקוש ירד והגיע לשפל של 8.14 אלף דירות ברבעון השני, המספר הנמוך ביותר מאז שנת 2003, זמן האינתיפאדה השנייה. ואולם נתונים מעודכנים מורים, כי במהלך הרבעון השלישי חל זינוק ברכישת דירות חדשות, ורק השבוע פרסם משרד הבינוי והשיכון נתון לפיו בחודשים יוני-אוגוסט נמכרו בממוצע 3,900 דירות בחודש, שזה הרבה יותר מהממוצע החודשי של מכירת דירות בתקופה של לפני הקורונה.

הקבלנים מתריעים עוד על סיכון לאבדן של כ-80 אלף משרות בענף, עקב הצמצום בשיווק קרקעות המדינה, המאט את הקבלנים מכניסה לפרויקטים חדשים ומאריך את השלמת הפרויקטים בכ-9 חודשים, מקטין את ההשקעות בבנייה ומאבד למדינה הכנסות של כ-8.5 מיליארד שקל. הקבלנים הזכירו גם כי המערכת הבנקאית נמצאת אף היא בסיכון שכן היא חשופה לכ-720 מיליארד שקל אשראי מול ענף הבנייה והנדל"ן.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ / צילום: כדיה לוי
 ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ / צילום: כדיה לוי

העדפת חברות ישראליות והתחייבות לרכישת דירות

כדי לפתור את הבעיות הענפיות, הציעו הקבלנים להעדיף חברות ישראליות בביצוע עבודות בניה ותשתיות, גם אם הצעתן גבוהה בעד 15% מההצעה הזולה במכרז, מהלך שיוסיף למשק כמיליארד שקל מידי שנה ויוסיף 7,600 משרות חדשות, לקבל התחייבות מדינה לרכישת מלאי דירות שלא יימכרו תוך 36 חודשים, עד 10 אלף דירות, מה שיקנה רשת ביטחון לבנקים, ויוסיף לתמ"ג ערך של כ-15 מיליארד שקל ללא הוצאה תקציבית (בהנחת מכירה מלאה עד 36 חודשים).

ההצעה כוללת גם יישום חוק הקרן להתחדשות עירונית: עידוד רשויות מקומיות לקידום מיזמי התחדשות עירונית באמצעות הסכמי גג של 50 אלף שקל לכל יח"ד תוספתית (עלות של כ-500 מיליון שקל). ההערכה היא כי עם התנעתה יביא החוק להאצת בנייה של 10 אלף יחידות דיור וערך לתמ"ג של כ-7.5 מיליארד שקל.

בנושא האצת הביקוש הציעה המועצה לפעול ליצירת מסלול הטבות בריבית משכנתאות לקניית דירה ראשונה המכוון לזוגות צעירים תוך הקלה על ההון העצמי הנדרש בערך מהוון של 50 אלף שקל ל-5,000 זכאים לשנה; הכרה בריבית משכנתאות: יצירת מסלול הטבה אשר תינתן לרוכשי דירה יחידה עד סכום של מחיר דירה ממוצעת, עבור משכנתה שאינה עולה על 75% ממחיר הדירה, בעלות למדינה של עד 100 מיליון שקל אשר תוסיף ביקוש של 10 אלף יח"ד ותביא למשק תועלת של 15 מיליארד שקל. בנוסף הוצעה הרחבת והקצאת מענקי המקום ל-5,000 יחידות דיור בפריפריה וכן הפחתת מס רכישה לדירה ראשונה במחיר של עד 2.5 מיליון שקל.

ואולם שר האוצר לא חרג מהצהרותיו עד כה, שהוא מעוניין לעודד את הבנייה ובמיוחד את ענף התשתיות, אבל לא באמצעים שהוצעו על ידי הקבלנים. "אני הורדתי את מס הרכישה, כדי לעודד רכישת דירות יד שנייה. העברנו החלטות על תשתיות ועל סיוע, כדי שתוכלו לעבוד. נסייע לכם בהלוואות ובעוד דברים, אבל אני מבקש מכם - צאו לעבוד. אני רוצה את הפגישה הבאה איתכם לקיים ליד השופלים בשטח. אני חונכתי בשיטה, שאם יש לך 80% ביד - צא לדרך. תוך כדי תנועה נביא את ה-20% האחראים. אין טעם לדון על דברים תיאורטיים", אמר כ"ץ. בדבריו שב על עקרונות לסיוע לענף שהתוו בחוק ההסדרים, בהם תמרוץ עבודות תשתית והתחדשות עירונית.