כלל ביטוח | בלעדי

כלל החזקות מיישרת קו עם ברקת: תוריד לכלל ביטוח 450 מ' ש' שגייסה בדצמבר 2019

לפני כ-11 חודשים גייסה כלל החזקות ביטוח הציבורית סכום נטו של כ-620 מיליון שקל בהנפקת מניות • מאז דרש הרגולטור שהחברה תוריד לחברת הביטוח שבבעלותה את רוב סכום הגיוס • המהלך ישפר את ההון סולבנסי של כלל ביטוח ויספק לה גמישות

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

כלל החזקות ביטוח מיישרת קו עם דרישות הרגולטור: קבוצת הביטוח שבניהול יורם נוה תעביר בקרוב לחברה הבת כלל חברה לביטוח את רוב הסכום שגייסה בהנפקת מניות שקיימה בדצמבר 2019. זאת בהתאם לדרישת הממונה על רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת.

ל"גלובס" נודע כי לאחר שהממונה על רשות שוק ההון הודיע כי הוא מונע מכלל ביטוח דירקטוריון כלל החזקות ביטוח ליהנות ממלוא ההקלות שכלל בהוראות משטר ההון הרגולטורי החדש, הקבוצה צפויה להעביר קומה מטה הון בסדר גודל שנאמד בכ-450 מיליון שקל. את המהלך צפויה החברה לבצע דרך שטר הון בריבית שוק שהחברה הבת, שכפופה לפיקוח של רשות שוק ההון, תעביר לחברה האם הציבורית שלה.

הסכום האמור ממומן מתוך 650 מיליון שקל שגויסו על ידי החברה באמצעות הקצאת מניות שביצעה באמצע דצמבר האחרון, ושהניבו לה גיוס נטו לאחר תשלומים בהיקף של כ-620 מיליון שקל. המהלך ישפר את מצב ההון הרגולטורי של חברת הביטוח לצרכי סולבנסי באופן משמעותי, דבר שיספק לחברה הרבה יותר גמישות ניהולית ויכולת לפיתוח עסקים. למעשה, המהלך של הורדת ההון קומה למטה יחזק את ההון סולבנסי של כלל חברה לביטוח וסביר שגם ישמש אותה להקטנת המינוף הפיננסי.

המהלך קורה על רקע כך שלפני מספר ימים פרסם הממונה על רשות שוק ההון את משטר דרישות ההון החדש, שבמסגרתו ריווח את השנים ליישום ההוראות, כך שיתאים לזה שיש באירופה ולא יהיה מקוצר ומחמיר יותר רק בישראל. מהלך זה בישר טובות לכלל ביטוח וגם למגדל, שלשתיהן תיקי ביטוח חיים ישנים גדולים. זאת משום ששתי החברות היו צפויות לשחרר בעקבות זאת הון רב, באופן שאמור לקרב את החזרה שלהן לחלוקת דיבידנדים לבעלי המניות.

אלא שברקת גם שלח לשני הגופים מכתבים בהם הנחה אותן לא לנצל את מלוא ההקלה שההוראות החדשות מאפשרות להם, במה שנתפס כמעין "משקולת הון" שנאמדת בכ-1.5 מיליארד שקל במגדל ובכ-855 מיליון שקל בכלל ביטוח. זאת עד אשר החברות תעמודנה בדרישות שיש לו לגביהן.

במקרה של כלל ביטוח מדובר על כך שהחברה תעביר מהחברה האם הציבורית את חלק הארי מהכספים שגייסה בשלהי 2019 ושלתפיסת הממונה היו צריכים ללכת לחברת הביטוח לשם חיזוק הונה - דבר שלא קרה עד היום. נושא זה הביא כבר למחלוקות של ממש בין הממונה לבין דירקטוריון כלל ביטוח שרוצה בכספים האלה לא לשם ריתוקי הון. מיד לאחר הגיוס דובר אף על כך שכספי הגיוס יאפשרו לכלל ביטוח לרכוש חברת ביטוח קטנה, דבר שלא הבשיל לכדי הסכם.

על כן, נראה כי דירקטוריון כלל החזקות ביטוח שינה את התפיסה שלו בעניין זה ודן בימים אלה בהעברת רוב כספי ההנפקה כאמור לחברה הבת כלל חברה לביטוח, בהתאם לדרישת ברקת. זאת, לא רק לאחר המגבלה שהרגולטור הכריז עליה בהקשר של יישום חלקי של הקלות משטר ההון הרגולטורי החדש אלא גם לאחר שבחודשים האחרונים חוותה צמרת החברה סערה אדירה שהעיבה על יחסי הדירקטוריונים הראשיים בה עם הרגולטור. הסערות הללו היו בעיקר בגין כוונת היו"ר הקודם דני נוה להדיח את המנכ"ל יורם נוה (דבר שלא קרה, כשבסופו של יום דווקא היו"ר עזב את הקבוצה) אך גם בשל אופן השימוש בכספים שגויסו בהנפקת המניות בשלהי 2019 ואי הורדתם לחברת הביטוח.