גנץ ונתניהו נתנו את הסכמתם למכירת מטוסי F35 לאמירויות

ראש הממשלה ושר הביטחון הודיעו היום כי נתנו את הסכמתם לקונגרס האמריקאי לבצע את עסקת המכירה לאיחוד האמירויות • בהמשך פרסם גנץ כי המו"מ למכירת הנשק לאמירויות הוסתר ממערכת הביטחון, אך נתניהו הכחיש זאת

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

למרות מספר רב של הכחשות מראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ונתניהו נתנו לקונגרס האמריקאי את הסכמתם לעסקת מכירת F35 לאיחוד האמירויות. כך הודיעו היום נתניהו וגנץ בהודעה משותפת.

שר הביטחון גנץ חזר הבוקר לישראל אחרי נסיעה קצרה במיוחד לוושינגטון, במהלכה חתם על הצהרה לחיזוק היחסים בין המדינות. לשכת ראש הממשלה ממשיכה לטעון שההבנות החדשות, לאישור מכירת F35 לאיחוד האמירויות, אינן חלק מהסכם השלום עם האמירויות וכי השיח עם האמריקאים בנוגע למכירה הזו, החלה רק לפני חודש בביקורו הראשון של גנץ בוושינגטון. אולם הדבר אינו תואם את הצהרות הנשיא טראמפ אשר אמר כבר בחודש אוגוסט שעסקת המכירה של F35 היא חלק מן ההסכמות. עוד נאמר מטעם נתניהו כי "לאחר בחינה מדוקדקת שהתקיימה על ידי גורמי המקצוע במשרד הביטחון הוחלט שלישראל אין התנגדות לאספקת מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות, כשהדבר מעוגן בהסכם עם ארה"ב המשדרג את יתרונה הצבאי של ישראל ומבטיח את עליונותה הצבאית במזרח התיכון בעשורים הקרובים".

לפי ההודעה שנשלחה מנתניהו וגנץ: "עם שובו לישראל, שוחחו ראש הממשלה ושר הביטחון על ההסכם שנחתם להבטחת יתרונה הצבאי של ישראל בין שר הביטחון גנץ למזכיר ההגנה האמריקאי. שר הביטחון בני גנץ שוחח עם ראש הממשלה נתניהו ומסר עדכון על הדיונים שערך בפנטגון ועל ההסכם שנחתם בינו לבין מזכיר ההגנה אספר להבטחת יתרונה הצבאי האיכותי של מדינת ישראל.

הסכם זה הושג אחר דיאלוג ממושך בין משרד הביטחון והפנטגון שהתחיל לאחר ביקורו הקודם של שר הביטחון בוושינגטון לפני חודש. שר הביטחון הדגיש שההבנות שהושגו עם ארצות הברית יאפשרו תכניות רכש ארוכות טווח שיספקו מערכות נשק מתקדמות לישראל, ישדרגו באופן משמעותי את יכולותיה הצבאיות, יבצרו את ביטחונה ועליונותה הצבאית האזורית של ישראל, וישמרו את יתרונה הצבאי האיכותי בעשורים הקרובים. במסגרת הביקור עדכנו גורמי הממשל האמריקאים את שר הביטחון שהממשל האמריקאי מתכנן להודיע בזמן הקרוב לקונגרס על כוונתו לספק מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות. ראש הממשלה ושר הביטחון הסכימו שלאור העובדה שארצות הברית משדרגת את יכולותיה הצבאיות של ישראל ומשמרת את יתרונה האיכותי - ישראל לא תתנגד למכירת המערכות הללו לאיחוד האמירויות".

בהמשך הערב, פרסם גנץ הודעה נוספת, שבה טען כי המו"מ למכירת המטוסים הוסתר ממנו. "לאחר חתימת הסכם השלום עם האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא ומתן למכירת נשק מתקדם, דבר אשר היה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא ומתן, אך הוסתר ממערכת הביטחון שלא הייתה שותפה לו.
שר הביטחון רואה בהשגת שלום ויציבות אזורית ערך אסטרטגי עליון, ולכן מרגע חתימת ההסכם הוביל פעולה נחושה ועצמאית מול הממשל האמריקאי, בכדי להבטיח את קיום ההסכם תוך הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל, שמירה על היתרון האיכותי שלה והעצמת כוחו של צה"ל לעשרות השנים הבאות", נמסר מטעם משרד הביטחון.

בתגובה, לשכת ראש הממשלה הכחישה את טענות גנץ. "ההבנות החדשות לא היו חלק מהסכם השלום עם איחוד האמירויות והדיון בהן החל רק לפני חודש עם ביקורו של שר הביטחון בוושינגטון, לאחר החתימה על הסכם השלום, והסתיים רק אתמול. לאחר בחינה מדוקדקת שהתקיימה על ידי גורמי המקצוע במשרד הביטחון הוחלט שלישראל אין התנגדות לאספקת מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות, כשהדבר מעוגן בהסכם עם ארה"ב המשדרג את יתרונה הצבאי של ישראל ומבטיח את עליונותה הצבאית במזרח התיכון בעשורים הקרובים".

העסקה נתקלה בביקורת

לצד המחמאות הרבות להסכם השלום בין ישראל לאמירויות, עסקת מכירת ה-F35 ספגה ביקורת, בשל החשש שבתוך איחוד האמירויות תהיה נגישות רבה יותר לזרים שירצו להתעניין במערכות הנשק. בנוסף, החשש הוא גם משימוש עתידי שלא יעלה עם האינטרסים של ישראל ומחשיפת היכולות המיוחדות של המטוס, לרבות מערכות המותקנות עליו.

גם בסנאט התעוררה התנגדות לעסקה הזו, כאשר הסנטור בוב מננדז (דמוקרט) טוען שהנשיא טראמפ מזרז את ההליכים ולא מאפשר לקונגרס פיקוח ראוי והכל כדי להספיק להשלים את העסקה לפני הבחירות.