הממשלה תצביע על הארכת תוכניות החומש לחברה הערבית

המהלכים שהובילו להבאת ההצבעה לאישור מעוררים מחלוקת עמוקה ברשימה המשותפת ולא מעט ביקורת כלפי העומד בראש הרשימה האיסלמית רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, לאחר נאום לא אופוזיציוני במיוחד בכנסת

ח"כ מנסור עבאס / צילום: דוברות רע"מ
ח"כ מנסור עבאס / צילום: דוברות רע"מ

הממשלה תצביע בישיבתה ביום ראשון על הארכתן בשנה נוספת של תוכניות החומש לחברה הערבית (החלטה 922) וחברה הבדואית (החלטה 1480), שהיו אמורות להסתיים בדצמבר. על הצעת ההחלטה שהגיש המשרד לשוויון חברתי כתבנו בחודש יולי, והמטרה, ניצול התקציבים שמסיבות שונות לא הגיעו למימוש, ומדובר בכשליש מהיקף התוכנית, יותר משלושה מיליארד שקל - פירוט בהמשך. 

המהלכים שהובילו להבאת ההצבעה לאישור מעוררים מחלוקת עמוקה ברשימה המשותפת ולא מעט ביקורת כלפי העומד בראש הרשימה האיסלמית רע"ם, ח"כ מנסור עבאס. עבאס עמד השבוע במרכזו של הוויכוח אודות ההצבעה על ועדת החקירה לצוללות, כשניהל את ההצבעה הראשונית שהסתיימה בניצחון לאופוזיציה ולמגישת ההצעה חברת הכנסת תמר זנדברג, אך בוטלה בגלל דרישה של האופוזיציה להצבעה שמית.

עבאס התראיין אחר כך והצדיק את ההצבעה הנוספת, שקיבלה גם גיבוי של מ"מ היועץ המשפטי לכנסת, ובתגובה זכה לביקורת מתוך המשותפת. יו"ר רשימת בל"ד ח"כ אמטאנס שחאדה צייץ בחשבונו בטוויטר: "מה שקרה היום בכנסת הוא תקלה חמורה ואני רוצה לקוות שזה לא יפגע ברשימה המשותפת ואחדותה. יריב לוין השתמש בכוחו הפוליטי כדי לבטל הצבעה למען הליכוד. חברי ח"כ עבאס טעה. הליכוד אינו שותף שלנו, כך היה וכך יהיה".

יממה אחר כך פורסם כי מזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, התקשר לעבאס, והודיע לו על ההצבעה על הארכת תוכניות החומש. ברוורמן אמר כי רה"מ נתניהו החליט להאריך בשנה נוספת את תוכנית החומש הכלכלית לחברה הערבית (תוכנית 922) וגם את התוכנית הממשלתית לחיזוק היישובים הבדואיים בצפון (החלטה 1480).

"הרשימה המשותפת לא בכיס של השמאל הישראלי"

ההודעה הזו היא המשך לשיח אחר בין עבאס לנתניהו. בתחילת השבוע בעת דיון על ההצעה לאי אמון בממשלה, עבאס נאם נאום לא מאוד אופוזיציוני, אלא העלה ארבע תוכניות הנחוצות בדחיפות לחברה הערבית בישראל.

הוא פנה ישירות לנתניהו שישב באולם: "ראש ממשלה שמסוגל כל יום שני וחמישי להביא תוכנית שלום עם מדינה ערבית, כן מסוגל להביא גם 4 תוכניות מקיפות רציניות ולפתור את הבעיות הקרדינליות של החברה הערבית: א. תוכנית ממשלתית מקיפה למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. ב. הארכת התוכנית הכלכלית לחברה הערבית 922 לשנה נוספת והסרת כל החסמים בפני ניצול התקציבים. ג. להכיר בכ-100 אלף אזרחים ערבים החיים בכפרים הלא מוכרים בנגב ולהסדיר את היישובים שלהם מבחינה מוניציפלית. ד. מציאת פתרון למשבר הדיור בחברה הערבית".

כשח"כ עבאס סיים את נאומו וירד מהדוכן, נתניהו, שהקשיב לדבריו, קרא לו וביקש ממנו שיעביר לידיו מסמך בארבע הסוגיות שהציג בנאומו.

עבאס פרסם בשישי את השיחה עם ברוורמן והצעת ההחלטה להארכת תוכניות החומש, וזכה לתגובות מעורבות, רבים תקפו אותו על "שיתוף פעולה עם הליכוד" ואחרים שיבחו על היכולת להביא תוצאות בשיח.

המהלך הזה של שיח עם משרדי הממשלה אינו מפתיע ככל שמדובר בעבאס, נהפוכו, זו המדיניות שהוא מקדם מזה זמן. בראיון ל"גלובס" בספטמבר 2019, אמר בין השאר כי הרשימה המשותפת לא בכיס של השמאל הישראלי וכי תפעל לשתף פעולה עם כל ממשלה שתקום, לרבות ממשלת ימין.

נאמן לגישה הפרגמטית שלו, מציין עבאס כי על נציגי הציבור הערבים להידבר עם השרים, חברי כנסת והפקידים, כדי לקדם את ענייני האוכלוסייה הערבית. למדיניות שעבאס מקדם יש סימוכין בעבר. הוא עצמו הזכיר את סיועה של רע"ם לראש הממשלה נתניהו ב-1998 להעביר את תקציב המדינה, תמורת הגדלת הסיוע התקציבי למגזר הערבי בתחומים מסוימים, והפחתת מיסי מקרקעין. "גם ב-2005 אריק שרון היה זקוק לנו להעביר את חוק הפיצויים להתנתקות, בל"ד וחד"ש נמנעו ורע"מ תמכה - והחוק עבר. גם שרון, כמו נתניהו, עמד בהבטחותיו" - הוא הדגיש, בעוד אהוד ברק "הפנה לנו עורף".

רק שרע"ם לא תהיה זו שתמנע את הפלת ממשלת נתניהו

סבב מהיר של שיחות עם חברים ומובילי דעה מהחברה הערבית מעלה כי רובם מקבלים את הגישה הזו, ובלבד שרע"ם לא תהיה זו שתמנע את הפלת ממשלת נתניהו אם זה יגיע לכדי כך. אחד מהם אמר ל"גלובס" כי המצב הקשה בחברה הערבית מחייב לחץ מגעים ותיאום עם הממשלה, כל ממשלה, וטוב שיש מי שמצליח להביא תוצאות.

הרשימה המשותפת נמנעה מפרסום הודעות רשמיות נגד עבאס והארכת תוכנית החומש שכן זו אחת מדרישותיה שלה, אבל מתייחסים אל רע"ם כעת בחשדנות יתרה.

על הדרישה להארכת תוכניות החומש כתבנו כאמור ב"גלובס" לפני שלושה חודשים, וכעת היא התקבלה. לפי ההחלטה לבד מהארכה בשנה של התוכניות, הוחלט על הקלות בחלק העוסק בדיור, קרי הכנת תוכניות בניין ערים, קידום תכנון מפורט, תשתיות לשכונות חדשות, שיווק קרקעות והתחת בניה ושיווק. עוד בהחלטה מתן דגש להשקעות בתשתיות תחבורה בערים הערביות, אחד מהחסמים לקידום הכלכלה והתעסוקה. דגש נוסף ניתן למאבק בפשע באלימות ובסחר בסמים. בהצעת ההחלטה הנחיה למשרד לשוויון חברתי לשקוד על תוכניות המשך לחברה הערבית ולחברה הבדואית.

ובשולי הדברים, מאבק אחר יש לעבאס גם מול השרה לשוויון חברתי מירב כהן על הקרדיט לקידום הארכת תוכניות החומש.

לאחר ההודעה של ח"כ מנסור עבאס אמש על ההצבעה בממשלה כתבה השרה לשוויון חברתי מירב כהן: "אלו תוכניות שאנחנו עובדים עליהן קשה כבר חודשים, אין לזה שום קשר למה שאירע השבוע במליאת הכנסת".