ועדת המשפטים של הסנאט זימנה לעדות את מנכ"לי פייסבוק וטוויטר

בעקבות חסימת כתבות מהניו יורק פוסט על האנטר ביידן, בנו של המועמד • הסנאטורים הדמוקרטים החרימו את ההצבעה

מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ועדת המשפטים בסנאט האמריקאי העניקה ליו"ר שלה ייפוי כוח לזמן את מנכ"לי פייסבוק וטוויטר לשימוע, אחרי ששתי החברות הגבילו את ההפצה של כתבות בניו יורק פוסט שנגעו לבנו של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן.

הוועדה בשליטה רפובליקאית הצביעה ברוב של 12-0 לאשר ליו"ר לינדזי גרהם (מדרום קרוליינה) להוציא צווי זימון למארק צוקברג מפייסבוק וג'ק דורסי מטוויטר. הדמוקרטים בוועדה נעדרו מההצבעה, כפי שהם החרימו הצבעה אחרת בוועדה לקידום המועמדת לבית המשפט העליון איימי קוני בארט לדיון במליאת הסנאט.

"נקווה שההצבעה תיתן לנו משקל מסוים להבטיח את עדותם", אמר גרהם.

הקונגרס מנהל בדרך כלל מגעים עם חברות מסחריות כדי לקבל עדויות וולונטריות בשימוע, ומפרסם צווי זימון רק אם המנהלים מתנגדים להופיע. לא נקבע תאריך לשימוע של הוועדה. פייסבוק וטוויטר לא הגיבו לפי שעה.

טוויטר חסמה בשבוע שעבר משתמשים שהעלו קישורים לכתבות בניו יורק פוסט, בנימוק ראשוני שהחומרים עברו גניבת סייבר, מה שהפר את מדיניותה. מאוחר יותר מסרה החברה שהכתבות הפרו גם את מדיניותה נגד הצגת מידע פרטי כמו כתובות אי-מייל ומספרי טלפון ללא רשות נשואי הכתבה. דורסי אמר באותה עת שסירוב החברה לפרסם הקשר לפעולתה לא היה ראוי.

פרקליטו האישי של טראמפ, רודי ג'וליאני, שלפי הניו יורק פוסט נתן לו עותק של הדיסק הקשיח שכלל את הפרטים על ביידן הבן, אמר לג'ורנל בשבוע שעבר שהוא לא יודע אם החומרים שפרסם הפוסט באו מפריצת סייבר. אחר כך הוא אמר בתוכנית רדיו לווייני ש"באופן קטגורי, לא היתה כאן פריצה".

טוויטר הודיעה לאחר מכן שהיא לא תסיר תכנים שנפרצו אלא אם הם יופצו על ידי האקרים או כאלו שעובדים איתם. היא אמרה גם שהיא תצמיד תוויות לטוויטים כדי לספק הקשר נוסף במקום לחסום קישורים למשתמשים.

המהלך של טוויטר הגיע אחרי שפייסבוק הגבילה את הפצת הכתבות בפלטפורמה שלה, ומסרה שהיא ממתינה להנחיה של צוות בדיקת העובדות שהוא צד שלישי. פייסבוק האטה את הפצת הכתבות בפוסט בהמתנה להחלטה של שותפיה בודקי העובדות, מסרה דובר שלה בשבוע שעבר.

צוקרברג ודורסי, יחד עם מנכ"ל אלפאבית סונדאר פיצ'אי, אמורים כבר להעיד ב-28 בחודש בוועדת המסחר בסנאט על מדיניות "ריכוך" התכנים בפלטפורמות שלהם. השימוע יתמקד בסעיף 230 לחוק ההגינות בתקשורת, שמגן על פלטפורמות מדיה חברתית מאחריות משפטית לתוכן של משתמשים.

טוויטר נעלה גם את החשבון של ניו יורק פוסט בשבוע שעבר, בנימוק שהעיתון הפר את כלליה. החשבון ייפתח מחדש אם הפוסט ימחק את הטוויטים שקשורים לדיווחים שלו על הנטר ביידן.

דוברת של הפוסט לא הגיבה בנושא זה. בכתבה שפורסמה ביום רביעי, הפוסט תיאר את חסימת חשבון טוויטר שלו כ"מצב של בן ערובה".

הניו יורק פוסט הוא בבעלות ניוז קורפ, שהיא גם הבעלים של הוול סטריט ג'ורנל.