קבינט הקורונה אישר: ב-1 בנובמבר יחזרו ללימודים כיתות א' עד ד'

הקבינט אישר הלילה כי כיתות ג' ו-ד' יחזרו ללימודים בקפסולות לשבוע מלא ושכיתות א' וב' יחולקו לשניים, כאשר כל חלק ילמד חצי שבוע • לגבי צהרונים, הסעות ומסחר החליט הקבינט שלא להחליט בשלב זה ולקיים דיון נוסף בנושא מחר

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

הקבינט אישר הלילה (א') כי כיתות ג' ו-ד' יחזרו ללימודים בראשון בנובמבר בקפסולות לשבוע מלא ושכיתות א' וב' יחולקו לשניים, כאשר כל חלק ילמד חצי שבוע. לגבי צהרונים, הסעות ומסחר החליט הקבינט שלא להחליט בשלב זה ולקיים דיון נוסף בנושא מחר.

ההחלטה התקבלה לאחר דיון שהתחיל בצהרים ונמשך עד עכשיו. בעקבות חוסר ההסכמות שהיו בתחילת הדיון על פתיחת הכיתות הנמוכות והעסקים, אישר קבינט הקורונה מוקדם יותר הערב את הצעת משרד הבריאות וממונה הקורונה להאריך את ההגבלות הקיימות על המשק עד ליום ראשון, 1.11.20. זאת, בהתאם לקביעה כי משך הזמן של המעבר בין שלב לשלב הוא מינימום 14 יום. הדיון ממשיך להתקיים גם בשעות אלו והסכמות עשויות להדחות למחר.

לפי כוונתם המקורית של ראש הממשלה והשרים השלב השני ביציאה מהסגר היה אמור להתחיל באחד בנובמבר ולכלול את פתיחת בתי הספר היסודיים כך שכיתות א' ו-ב' יפעלו במתכונת של כיתה מחולקת לשתיים, חצי מהשבוע, ואילו כיתות ג' ו-ד' ילמדו בקפסולות שבוע מלא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה בתחילת הדיון היום כי אין ביכולת הממשלה לתקצב פתיחה מלאה של כיתות א' ו-ב' ללימודים בקפסולות כפי שדרש משרד הבריאות, זאת לאחר שמשרד החינוך טען כי נדרש תקציב רחב יותר למתווה שהוזכר.

לדברי נתניהו "קיימנו דיון מקדים במטרה למקד את הדיון והטלנו על שרי האוצר והבריאות להגיע להסכמה בנושא המסחר והגענו למסכנה שאין את היכולת לממן את פתיחת הכיתות הנמוכות בקפסולות - זה יעלה שישה מיליארד שקל. שוחחתי גם עם גנץ, בואו ננסה למצוא תוואי מוסכם".

גנץ ענה לו "אני חושב שצריך לוודא שיש שלבים בסיסיים עם קווים ועם היגון מסוים. אני ממליץ לסכם את כל תוכנית האסטרטגיה ואז להסביר לציבור מה החלטנו".

השר כ"ץ אמר "אני חושב שכרגע אנחנו מדברים על חנויות רחוב ועסקים קטנים, זה נותן את ההגדרה באופן שהוא מצמצם ומאפשר אכיפה. נפגשתי עם עשרות ראשי רשויות, יש כאן אנרכיה מוחלטת - אנשים מוצאים פתרונות איך לפתוח. שר הבריאות, אתה בעצמך אמרת שאתה רואה שיש עסקים פתוחים. צריך להיות שחרור לחץ במסחר הקטן".

שר החינוך יואב גלנט אמר כי "כל מתווה שיוחלט אנחנו נבצע אותו. כל מה שקשור בשינויים מהותיים שקשור בגיוס אלפי אנשים תלוי בהעברת תקציב. ברגע שתהיה הערב החלטה, נתרגם אותה לשיתופי הפעולה עם ההורים והמורים וההסתדרות. אנחנו מחכים בקוצר רוח להחלטה בכיוון המתאים".

גלנט ציין בדיון כי ככל שההחלטה תתעכב מלהתקבל, למשרד החינוך יידרש זמן יותר להיערכות.

עוד דנו השרים בפתיחת חנויות ועסקים קטנים, בהתאם להצעת משרד הבריאות והאוצר עד חמישה אנשים בעסק. בעוד משרד הבריאות הערים קשיים על אופן פתיחת בתי העסק, תקף שר האוצר כ"ץ את נציגי המשרד בדיון ואמר כי "אנחנו לא עובדים בשיטת הנציב העליון הבריטי שנותן הוראות לנתינים או ליהודים. שר הבריאות וגמזו אמרו. הייתה הדברות של שעות, זה כרגע השלב שאנחנו צריכים לסכם. למשרד הבריאות יש וטו על הכל?".

יצוין כי משרד האוצר תומך בפתיחה חלקית של הכיתות הנמוכות כדי לא להשית עלויות נוספות על המערכת הכלכלית. עוד לפי מתווה האוצר שהצג בקבינט - חנות תוכל לפתוח את שעריה רק אם יש לה פתיחה נפרדת מהרחוב והיא תחזיק בתו סגול. קבלת קהל במקומות סגורים עד חמישה אנשים ואילו קבלת קהל במקומות פתוחים עד 20 איש. על פי נתוני האוצר פתיחת המסחר באופן חלקי תוביל לחיסכון של 800 מיליון שקל תוך שבועיים ותשפיע על חזרתם למעגל העבודה של 80 אלף עובדים.

אחרי שאושרו ההנחיות, עברו השרים לדון בהגדלת הקנסות על מוסדות שיפתחו בניגוד להן. השר דרעי אמר כי "אני לא מקבל את זה שחתונות, חנויות ושאר מפירי חוק שפותחים בניגוד להנחיות יקבלו קנס של 5,000 שקל, ואילו מוסדות לימוד במדינת היהודים, שיפרו את ההנחיות יקבלו מעתה קנסות מקסימליים בסך 25 אלף שקל. אני נגד הפרת הנחיות. במוסדות החינוך של ש"ס שומרים על ההנחיות. אבל מדובר במוסדות החינוך הכי חלשים, הכי עניים ואנחנו דוחפים אותם להפר הנחיות".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט אמר כי "אני מסכים עם השר דרעי, צריכים לשקול שוב את העלאת הקנסות באופן הזה". ראש הממשלה סיכם את עמדת השניים ואמר "הקנסות לפתיחה בניגוד להנחיות חייבים להיות שוויוניים".