הקורונה שוב משתוללת באירופה: אם לא יצליחו לבלום השבוע את המגפה, הסגר השני בלתי נמנע

מספר המאומתים ביבשת ממשיך לעלות, ובניגוד לגל הראשון שהיה ממוקד במספר אזורים מצומצם - הפעם הנגיף מתפרץ באלפי מוקדים ביבשת • בינתיים הממשלות עושות כל שביכולתן כדי למנוע סגר נוסף, אך לא בטוח שיוכלו לעמוד בכך לאורך זמן

מסעדנים ובעלי ברים במרסיי יוצאים בהמוניהם בתהלוכת הפגנה נגד הממשלה שהכריזה לסגור את עסקיהם / צילום: Daniel Cole, Associated Press
מסעדנים ובעלי ברים במרסיי יוצאים בהמוניהם בתהלוכת הפגנה נגד הממשלה שהכריזה לסגור את עסקיהם / צילום: Daniel Cole, Associated Press

עד לאחרונה, כלי התקשורת באירופה דיווחו בחשש כיצד מספר מקרי הקורונה בהודו עבר את רף ה-50 אלף ביום; אתמול נרשמו 52 אלף מקרים בצרפת. עד לאחרונה, כלי התקשורת בגרמניה הדהדו את אזהרתה של הקאנצלרית אנגלה מרקל כי עלולים להיות 19.2 אלף מקרי קורונה ביום עד חג המולד; בשבת נרשמו בגרמניה 15 אלף מקרים, חודשיים תמימים לפני החג.

גם מדינות קטנות יחסית כמו הולנד, שוויץ, בלגיה וצ'כיה רושמות בשבוע האחרון יותר מעשרת אלפים מקרי קורונה ביום. הגל השני של מגפת הקורונה באירופה הוא עובדה קיימת, וכפי שחזו רוב המומחים - הוא מקיף יותר וגדול יותר מהגל הראשון.

מבחינה אפידמיולוגית, לא קשה למצוא הסברים לכך. בניגוד למצב באביב, אז הנגיף החדש פרץ בכמה מקומות בודדים, כעת יש אלפי מוקדי התפרצות שמתפרשים על שטח גדול הרבה יותר.

הווירוס מעולם לא הוכחד, אלא הורשה לעבור בין ערים ובין מדינות. החיים ביבשת שבו פחות או יותר לנורמליות (מלבד לבישת המסכות והגבלות על אירועים) וכעת הגל השני אינו נובע ממקורות בודדים בהם הווירוס "תפס" כמו אתרי סקי איטלקיים או אוסטריים, אלא מאלפי מקורות שונים.

בשילוב עם העונתיות - הירידה החדה בטמפרטורות באירופה, ההתכנסות של האוכלוסייה במקומות סגורים וגם הצניחה ברמת הקרינה האולטרה-סגולה (שנחשבת לגורם עונתיות לגבי נגיפים אחרים) - גל התחלואה כעת משמעותי הרבה יותר.

כמובן שגם ההתרחבות האדירה של יכולת הבדיקות תורמת לזיהוי המצב שבו נמצאת המגיפה בצורה טובה הרבה יותר.

למרות הלחץ - עדיין נמנעים מסגר הדוק

אבל הלחץ שהמספרים היומיים הללו מייצרים על מקבלי ההחלטות הוא אדיר. מנהיגי אירופה, שהבטיחו לתושביהם להימנע מסגר הדוק נוסף בשל הפגיעה הכלכלית והחברתית הכרוכים בו, נשארים עדיין נאמנים להצהרותיהם.

אבל העמדה הזו הולכת ונשחקת. במקום סגר, הם מנסים כל כלי אחר במטרה להפחית את האינטראקציות החברתיות, ואתן את התפשטות הנגיף. צרפת הטילה עוצר לילי מתשע בערב על שני שלישים מתושביה; איטליה הכריזה אתמול על עוצר "דה פקטו" משש בערב; בגרמניה נסגרים הברים ומקומות הבילוי ב-23:00. רוב המדינות הגבילו התקהלויות וביטלו אירועים.

יש מדינות שהלכו רחוק יותר - צ'כיה נמצאת בסגר חלקי שכבר כולל השבתת בתי הספר וסגירת כל החנויות הלא-חיוניות במרחב הציבורי כל הזמן; באיטליה נשלחו תלמידי החטיבות והתיכונים ללמוד באופן מקוון מהבית. באירלנד התושבים הצטוו לא לנדוד יותר מחמישה קילומטרים מביתם. בספרד, הממשלה הכריזה על "מצב חירום" שיאפשר לה להטיל עוצר לילי ולהגביל עוד יותר את המפגשים. בכל המדינות, המנהיגים מפצירים בפני התושבים - אל תלכו למפגשים לא נחוצים, הישארו בבית, הפחיתו את הקשרים שלכם.

השבוע הקרוב יוכיח אם הצעדים הללו מסייעים להפחית את התחלואה. בגלל שמספר המקרים היומי משקף את מצב המחלה בציבור לפני כשבוע, לפי המומחים, אם ההגבלות החדשות אפקטיביות ברמה כלשהי - השבוע או השבועיים הקרובים אמורים להיות הזמן שבו ההשפעה תורגש.

זאת, בהנחה שהתפשטות הנגיף כתוצאה מבתי הספר הפתוחים ומההתכנסות בעבודות, מהנסיעה בתחבורה הציבורית ומהמפגשים המשפחתיים לא "תגבר" על האפקט הבולם של הצעדים. "נגמרו לנו הצעדים המעשיים שאפשר לנקוט בהם", אמר בגילוי לב ראש העיר ברלין, מיכאל מילר, בסוף השבוע.

מה שמאפשר בשלב זה לאירופה להמתין ולבחון את המצב היא העובדה שהתמותה ביבשת עדיין רחוקה מהשיאים שנרשמו באביב. אבל כפי שהוכיחו גלי התחלואה בישראל ובמקומות אחרים, הנגיף "זולג" גם לשכבות גיל מבוגרות יותר. זהו רק עניין של זמן.

בספרד מתו כ-160 בני אדם בממוצע ביום מקורונה בשבוע האחרון, בצרפת כ-180, בבריטניה 160, באיטליה 105 ובגרמניה 36 בלבד. עד שהמספרים הללו יטפסו, לאירופה תהיה את היכולת לבחון אילו צעדים יעילים ואילו לא. באופן רשמי, החורף מפניו הזהירו המומחים מתחיל רק ב-21 בדצמבר. השבועות הקרובים ייקבעו כיצד הוא ייראה.