ההנפקה הראשונית הגדולה אי פעם: אנט גרופ, זרוע הפינטק של עליבאבא, תגייס 34.5 מיליארד דולר

חברת הפינטק הסינית, שייסד ג‘ק מא, צפויה לגייס לפחות 34 מיליארד דולר בבורסות בהונג קונג ושנחאי • החברה הודיעה כי מחיר המניה בהנפקה יעמוד על 10.2 דולרים, מה שייתן לאנט גרופ שווי שוק של 313 מיליארד דולר כבר בהנפקה

עמדה של עליפיי בשנחאי. מתווכת בין לקוחות למוסדות פיננסיים / צילום: Aly Song, רויטרס
עמדה של עליפיי בשנחאי. מתווכת בין לקוחות למוסדות פיננסיים / צילום: Aly Song, רויטרס

חברת הפינטק הסינית אנט גרופ, שייסד ג‘ק מא, מתכוונת לגייס לפחות 34.4 מיליארד דולר במה שתהיה ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה. אנט גרופ חשפה את הסכום שתגייס בתשקיף נוסף שהגישה היום (שני) לקראת ההנפקה.

אנט גרופ תגייס את הסכום בהנפקה כפולה בבורסת סטאר הטכנולוגית בשנחאי ובבורסה בהונג קונג. החברה ויתרה על הנפקה בנאסד"ק בניו יורק, הנוהל המקובל עבור חברות טכנולוגיה גדולות, על רקע הידרדרות היחסים בין ארה"ב לסין.

על פי התשקיף האחרון, אנט מבקשת לגייס 17.2 מיליארד דולר בכל עיר, על בסיס מחיר מניה של 68.8 יואן בשנחאי ו-80 דולר מקומי בהונג קונג. ההנפקה יכולה לגדול ב-5.2 מיליארד דולר יותר, אם החתמים ינצלו את זכותם למכור עוד 15% יותר מניות בהקצאת יתר.

מניית אנט צפויה להתחיל להיסחר בהונג קונג ב-5 בנובמבר, יומיים אחרי הבחירות בארה"ב. החברה עדיין לא דיווחה על תאריך תחילת המסחר בשנחאי, אך הוא אמור להתחיל באותו היום. לפי הדיווחים, הבנקים מיהרו לקבוע את מחיר ההנפקה לפני הבחירות בארה"ב מחשש לזעזועים בשווקים.

אנט דיווחה כי כבר סיימה למעשה למכור את המניות בהנפקה בשנחאי, כש-80% מהן הלכו למשקיעים אסטרטגיים שהתחייבו להחזיק את המניות לפחות ל-12-24 חודשים. לפי ההצהרה של אנט, הביקוש לשאר 20% מהמניות היה גבוה פי 284 ביחס להיצע.

המשקיעים האסטרטגיים שקנו את מניות אנט כוללים את קרן הפנסיה הלאומית של סין ומשקיעים הקשורים לחברות ממשלתיות, חברות ביטוח ובנקים סינים. בין הקונים הזרים אפשר למצוא את קרן הפנסיה הקנדית וקרן GIC של ממשלת סינגפור. עליבאבא, החברה-האם של אנט גרופ בעבר, הודיעה כי תקנה בעצמה מניות בשווי 7.6 מיליארד דולר, כדי לשמור על אחזקה של שליש ממניות אנט. אם לא תהיה הקצאת יתר, מא והנהלת אנט יחזיקו 39.5% מאנט לאחר ההנפקה.

סכומים אלו בוודאות יעקפו את ההנפקה הגדולה ביותר עד היום, הנפקת חברת הנפט הסעודית ארמקו, שגייסה בשנה שעברה 25.6 מיליארד דולר. גם ללא אופציית הקצאת יתר, מחיר המניות יתן לאנט גרופ שווי שוק של 313 מיליארד דולר, שווי דומה לזה של ענקית הפיננסים מאסטרקארד לדוגמא, שנסחרת כרגע לפי 324 מיליארד דולר . מדובר בזינוק משווי של 150 מיליארד דולר לפיו גייסה אנט גרופ מימון רק ב-2018.

המייסד ג'ק מא כבר הצהיר ביום שישי האחרון בפורום בשנחאי כי ההנפקה של אנט גרופ תהיה הגדולה בהיסטוריה. "זוהי הפעם הראשונה שתמחור כזה - הגבוה ביותר בהיסטוריה - נקבע מחוץ לניו יורק", אמר מא.

אנט גרופ, שנקראה בעבר עליפיי, נולדה בסוף 2003 כזרוע בתוך ענקית הקמעונאות עליבאבא, לפני שפוצלה לחברה נפרדת ב-2011 . בתחילה היא שימשה כשירות להעברת כספים בין מוכרים לקונים באתר המסחר האינטרנטי של עליבאבא, שעשה אז את צעדיו הראשונים. מאוחר יותר החלה החברה לאפשר תשלומים דרך ארנק סלולרי בבתי עסק פיזיים. אנט היא עדיין חברת התשלומים הגדולה ביותר בסין, וב-12 החודשים שקדמו ליוני השנה היא טיפלה בתשלומים בגובה 17 טריליון דולר, פי 24 יותר מהסכום שעובר דרך שירות פייפאל בשנה. מאז התרחבה החברה והפכה לסופרמרקט פיננסי שמציע מסלולי הלוואות והשקעות למשתמשים.

עליפיי, האפליקציה שמפעילה אנט גרופ, היא אחת הפופולריות בסין עם 711 מיליון משתמשים חודשיים פעילים. המודל של אנט מתבסס על שירות בנקאי דיגיטלי ומהיר. בתחום האשראי למשל המודל של אנט נקרא "310", כיוון שלפי החברה נדרשות 3 דקות כדי למלא טופס בקשה להלוואה באפליקציה, ההלוואה מאושרת בתוך שנייה אחת בלבד, והכול נעשה אוטומטית, עם 0 מעורבות של בני אדם.