יש על הירח יותר מים משחשבנו, וייתכן שהם גם נגישים יותר

קיומם של מים על הירח יכולים לאפשר להקים עליו חיים בקלות רבה יותר • כמו כן, אפשר לפרק אותם למימן וחמצן, ולהשתמש בחמצן לנשימה • במימן והחמצן אפשר להשתמש באלה כחומרי בערה לטילים שיביאו אותנו מהירח והלאה, וזאת בלי הצורך לגרור את חומרי הבערה מהארץ

הירח / צילום: shutterstock
הירח / צילום: shutterstock

נמאס מכדור הארץ? המגורים על הירח נראים יותר קרובים מאי פעם בעקבות גילוי של נאס"א כי על הירח ישנם מים שניתן להגיע אליהם יחסית בקלות. קיומם של מים על הירח יכולים לאפשר להקים עליו חיים בקלות רבה יותר. כמו כן, אפשר לפרק אותם למימן וחמצן, ולהשתמש בחמצן לנשימה. במימן והחמצן אפשר להשתמש באלה כחומרי בערה לטילים שיביאו אותנו מהירח והלאה, וזאת בלי הצורך לגרור את חומרי הבערה מהארץ.

עד שנות ה-90 ההערכה הייתה כי הירח יבש, אך צילומי לוויין גילו מה שנראה כמים קפואים בקטבים. צילומי ספקטרומטריה גילו בתחילת שנות ה-2000 השתקפות שנראתה כמים גם במקומות אחרים על פי שטח הירח. כעת מדידה של אורך גלי השמש המוחזרים מן הירח, מעידה לדברי נאס"א על קיומם של מים באופן חד משמעי. המדידה בוצעה על ידי מכשיר תצפית שהוא למעשה מטוס בואינג 747 הנושא מראה ענקית.

המים נמצאים בעיקר על פני ההרים בקרבת הקוטב הדרומי של הירח. אי אפשר ממש לשתות אותם, המולקולות מוטמעות בתוך אדמת הירח, אבל ככל הנראה אפשר להפיק אותם למים נוזליים בתנאים הנכונים של טמפרטורה ולחץ.

כדי לוודא שאפשר להפיק את המים, וכדי לראות האם הם נמצאים רק על פני השטח או גם בעומק קרקע הירח, יהיה צורך ככל הנראה להגיע לירח ולבדוק את הדברים מקרוב. האדם האחרון שנחת על הירח עשה זאת ב-1972, ומשימה מאוישת נוספת אמורה לנחות ב-2024, ולהביא לירח צוות שיכלול אישרה אחת לפחות. בינתיים מונחתים מעת לעת רובוטים על הריח, וגם הם עשויים לדגום את האדמה ואפילו להביא את הדגימות בחזרה.

הימצאות מים על הירח עשויה למשוך כעת יותר תחרות בין מדינות על הכנת הקרקע לישוב הירח וכן יותר עניין במיזמים פרטיים לחקר הירח.