חברות הטק המובילות נראות הכי פגיעות לתוכנית המס של ביידן

מניות הטכנולוגיה שגאו במגפה ומשכו אחריהן את וול סטריט עלולות להיפגע קשות  משינויי המס המוצעים על ידי המועמד הדמוקרטי לנשיאות אם יזכה • מגזר הטק מפיק רק 43.5% מהכנסותיו מארה"ב, וצפוי להיפגע מאד מהעלייה במיסוי הרווחים בחו"ל

שלט רחוב בוול סטריט, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס
שלט רחוב בוול סטריט, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס

חברות מניות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב עשויות להיות חשופות להעלאת מס החברות במקרה של ניצחון דמוקרטי בבחירות בשבוע הבא, ואולי לערער בכך את אחד המנועים גדלים של ההבראה בשוק המניות השנה.

על פי התוכנית של המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, מס החברות יעלה מ־21% ל־28%. כמו כן, בכוונתו להטיל מס מינימלי על הכנסותיהם בספרים של חברות אמריקאיות או על רווחים המדווחים לבעלי המניות, ולהעלות את המס על רווחים בחו"ל של חברות בינלאומיות רבות, בין היתר.

מס-ביידן
 מס-ביידן

הצעות המס הללו צפויות להנמיך את הרווח החזוי של החברות במדד 500 S&P ב־9.2%, לפי אומדנים של בנק אוף אמריקה (BofA Global Research). מגזרים מסוימים יסבלו יותר מאחרים במקרה כזה.

ירידה דו־ספרתית

על פי האנליסטים של הבנק, תוכנית המס של ביידן תוביל לירידה דו־ספרתית ברווחי טכנולוגיית המידע, שירותי הטלקום ומוצרי הצריכה של מגזר זה. הקבוצות הללו, שמובילות את העליות במדד S&P 500 השנה, כוללות את אפל, מיקרוסופט, גוגל, פייסבוק ואמזון.

אם אכן תחול כזו ירידה לא־מידתית ברווחים, היא עשויה לאתגר את ההובלה של המניות הללו - שעזרו לבודד את השוק מפני המגפה - ולבחון את הגאות ב־2020. מדד S&P 500 גאה ב־50% מהשפל אליו הגיע בשלהי מרץ, ובסה"כ עלה מתחילת השנה ב־3.6%.

מטה ביידן אמר שתוכניתו תיצור מקומות עבודה ותוביל לצמיחה. "ההתמקדות של ביידן היא ב'כלכלה האמיתית' ואיך היא משפיעה על המצב הכלכלי, על התקוות והשאיפות של כל המשפחות העובדות בארה"ב", מסר דובר בקמפיין. "אין סיבה שתוכנית כלכלית שמבקשת מכל אחד לשלם את חלקו ההוגן, ותעשה יותר להשגת תעסוקה מלאה מהר יותר ועם יותר משרות וצמיחה חזקה יותר, לא תסייע לכל אחד - מעובדים חיוניים ועד משקיעים".

המשקיעים נהרו לטק

כאשר מגפת הקורונה סגרה חלק גדול מהכלכלה ודחפה חלק גדול יותר מהחיים של כולנו אל האינטרנט, המשקיעים נהרו למניות טכנולוגיה שהיו צפויות ליהנות מהנהירה אליהן. מניית אמזון עלתה השנה ב־69%, מניית אפל ב־54% ומניית מיקרוסופט ב־31%. פייסבוק עלתה ב־27% ואלפאבית ב־8.7%.

רווחי החברות הם המנוע הגדול ביותר של המניות בטווח הארוך, אך בשנים האחרונות, המניות עלו בקצב מהיר יותר מהרווחים. מניית אפל, לדוגמה, הוכפלה מאז 2018, ואילו הרווחים היו יציבים יחסית.

במבט רחב, הרווחים צפויים להתאושש בשנה הבאה מהירידה של 2020 שנבעה מהקורונה. אנליסטים שנדגמו על ידי FactSet צופים שרווחי חברות 500 P&S יעלו ב־26% ב־2021.

המשקיעים יקבלו מבט עדכני על מצבן של חברות הטק הגדולות ומניות אחרות החודש, כשעונת רווחי הרבעון השלישי תתחיל ברצינות. דוח התעסוקה לחודש ספטמבר הצביע על ירידה באבטלה. אך הסיבה הייתה נשירת מובטלים מכוח העבודה.

רוטציה בין מגזרים

משקיעים רבים אומרים כעת שהתנאים כעת בשלים להתאוששות מניות הערך, כולל כלכלה משופרת, לקראת חיסון פוטנציאלי למחלה. מניות הערך, שעקפו את מניות הצמיחה בספטמבר, מוגדרות בדרך כלל כמניות שנסחרות במכפילים נמוכים להון העצמי או השווי הנקי שלהן.

הבראה כלכלית חזקה תעודד את המניות המחזוריות. "מורגן סטנלי ניהול הון" קנתה באביב מניות תעשייה, חומרים ופיננסים והפחיתה את ההשקעות במניות טק, מסרה מנהלת ההשקעות הראשית שלה, ליסה שאלט. לדבריה, שינויי המס המוצעים "יעזרו להאיץ את הרוטציה בין המגזרים הללו מפני שהאפקט היחסי יהיה כנראה גדול יותר על מניות הטק שהיו עד כה דומיננטיות", היא אמרה.

ההצעה של ביידן למסים גבוהים יותר על רווחים מחוץ לארה"ב צפויה לפגוע בחברות הטק באופן קשה במיוחד. מגזר הטק מפיק רק 43.5% מהכנסותיו מארה"ב, מול 60.3% שמפיקות כל חברות מדד 500 P&S, לפי אומדני FactSet.

הנעלם: הידוק הרגולציה

נעלם נוסף לחברות הטק הגדולות הוא האפשרות של הידוק הרגולציה. ועדת הסחר הפדרלית נערכת להגשת תביעת הגבלים עסקיים אפשרית נגד פייסבוק, ונגד גוגל כבר הוגשה אחת כזו החודש. פייסבוק הגנה על הרכישות שלה, ואמרה שיישומים כמו אינסטגרם הפכו ליותר פופולריים מפני שהיא שיפרה אותם. גוגל אומרת שמוצריה מרחיבים את התחרות, והופכים את השוק הוגן יותר לעסקים קטנים.

גם אנליסטים של גולדמן זאקס העלו את האפשרות של מפנה במומנטום בשוק מניות, בין היתר בגלל קריאת ביידן להעלאת המס הגבוה ביותר על רווחי הון. העלאות קודמות כאלו פגעו במיוחד במובילות השוק לפני שהן בוצעו, לפי אנליסטים בסקירה עדכנית.

הכל תלוי בסנאט

ובכל זאת, יש אנליסטים שמזהירים מהסקת מסקנות חותכות על ביצועי המניות בעקבות שינויי מס. הם גם מציינים שביידן לא יוכל להעלות מסים אם הדמוקרטים לא יצליחו להשתלט על הסנאט, ואפילו אז, כל הרעה אפשרית בכלכלה תעכב את הניסיון להעלות מסים.

ב־1993, הנשיא ביל קלינטון חתם על חבילת צמצום גירעון שהעלתה את מס החברות. מדד 500 P&S רשם ירידה קטנה ב־1994, אך עלה מאז בשיעורים דו־ספרתיים בכל שנה עד שנת 2000, בזכות החידושים הטכנולוגיים והעלייה בגלובליזציה.

"ללא שינויים נוספים, העלאות מס הן שליליות למשקיעי מניות, אבל אין מצבים של תנאים קבועים אחרים", אמר דייויד דונבדיאן, מנהל ההשקעות הראשי של CIBC ניהול הון פרטי. "יש תמיד עוד דברים שקורים".

משקיעים אחרים אומרים שקצב ההבראה הכלכלית, הצלחה בבלימת הקורונה והתחייבות של הפדרל ריזרב להחזיק את הריביות ברמה אפסית ימלאו תפקיד גדול בקביעת תוואי שוק המניות. האנליסטים של BofA מוסיפים שהמחקר שלהם מצביע על מתאם נמוך בין שיעורי מס ורגולציות ותשואות שוק.

מאבק בשינויי האקלים

בנוסף, גם אם תוצאות הבחירות ידועות, לא תמיד ברור איך השווקים יגיבו. ניצחונו של טראמפ לפני ארבע שנים גרר ירידות חדות בחוזי המניות באותו לילה. למחרת המניות עלו והמשיכו לעלות לשיאים, בעידוד קיצוצי המס של 2017 וכוחה של כלכלת העולם.

חלק נוסף בפאזל של השוק הוא הצעות ביידן להוצאה ממשלתית חדשה של טריליוני דולרים, כולל מאבק בשינויי האקלים ובנייה מחדש של תשתיות בארה"ב. "עלייה גדולה בהוצאה התקציבית, בין היתר בזכות העלאת מסים, תעודד את הצמיחה הכלכלית ותסייע לקזז את הפגיעה ברווחי החברות מהעלאת שיעורי המס", כתבו האנליסטים של גולדמן.