פרופ' דוד פסיג: "רק בשנת 2025 תהיה דעיכה משמעותית של הנגיף"

העתידן העריך כי צפויים לנו עוד חמישה-שישה גלי התפרצות • וגם: בעלי מניות קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס אישרו את תנאי העסקתו של המנכ"ל אייל בן סימון, תזוזות באדמה וקצת חדשות טובות • השיחה

פרופ’ דוד פסיג / צילום: איל יצהר
פרופ’ דוד פסיג / צילום: איל יצהר

רגע לפני שאנחנו לוקחים נשימה וחוזרים לשגרת קורונה כלשהי, מספק העתידן פרופ' דוד פסיג תחזית לעתיד. והיא איך לומר? לא מרגיעה. בשבוע שעבר סיפק פרופ' פסיג את הזווית שלו בנוגע להתנהלותינו באירוע זום (כמובן) שקיימה אגודת ידידי אוניברסיטת בר אילן. "צפויים לנו חמישה עד שישה גלי התפרצויות ותפקיד הממשלה יהיה לפרוס את המרחק בין גל לגל כדי לייצב את המשק ולרענן את ההמונים", הוא פסק. "אחוזי ההדבקה יעלו וירדו עד לקיץ 2022, ורק בשנת 2025 תהיה דעיכה משמעותית של הנגיף", אמר פרופ' פסיג, המכהן כראש המגמה לטכנולוגיות תקשורת וראש המכון לאינטגרציה, ביה"ס לחינוך, באוניברסיטת בר-אילן.

עוד טען פסיג כי יש עודף מומחים העוסק בתחום כרגע מול הציבור ומשום כך "בגלל עודף הדמוקרטיזציה שמאפיינות את הקהילה הנוכחית כל אדם כבר מציג את עצמו כמומחה ויוצר בלבול יותר גדול". פסיג בחן מה ניתן ללמוד מהעבר ומה התסריטים הסבירים להמשך, בשקלול משתנים ביולוגיים, כלכליים, פסיכולוגיים וגיאו-פוליטיים.

כך, למשל, הוא לא הרגיע במידה רבה את הרוחות, כשאמר שאנחנו בתחילת המשבר ולא בישורת סיום. "מדובר במגה משבר", הזכיר פסיג, "ולכן חשוב להבין שאנו נמצאים במלחמה גלובלית שלמיטב ידעתי לא הייתה מגפה בסדר גודל כזה שתוך מספר חודשים התפשטה על כל הגלובוס".

בנוגע לחיסון, פסיג הזהיר והזכיר כי: "לרוב לוקח בין 5 ל-10 שנים לפיתוח חיסון בטוח... זירוז תהליכים יוצר עיגול פינות והמדע יהיה לא מדויק ותופעות הלוואי יהיו שונות ממה שאומרים לנו כעת". לדבריו יהיה "סיוט לוגיסטי של ייצור והפצה של חיסונים למיליארדי אנשים ברחבי תבל", ולסיכום: "העשור הקרוב הוא העשור האבוד של המאה ה-21, שבו סכנות רבות יתעצמו - כולל עימותים אלימים בין מדינות באזור שלנו ובין מעצמות".

בפסיג צפו במרחק הבטוח שמעבר למסך המחשב: גדעון המבורגר, נשיא חברת הביטוח הראל, יו"ר אגודת הידידים הנכנס; פרופ' אריה צבן, נשיא האוניברסיטה וחברי האגודה, בהם רו"ח שלמה זהר, יו"ר מועצת הנאמנים; אלי יונס, לשעבר מנכ"ל בנק מזרחי טפחות; אלי בוך, מנהל קרן רוטשילד קיסריה; התעשיין גד פרופר; גליה מאור, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי; חנן פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי; אורית בנבנישתי, מנכ"לית תגבור; אריק קרסו, מבעלי קבוצת קרסו ועוד.

לסיום, נקנח בטיפת אופטימיות. לדברי פסיג "במהלך שנות השלושים והארבעים של המאה ה-21 המין האנושי ישפר הרבה מהארגונים שלו - הגלובליים והלוקליים, וכך נשפר פרדיגמות כלכליות, חברתיות ויחסים בינ"ל. בסופו של דבר החברה האנושית יוצאת, כפי שקרה תמיד, מחוזקת ממשברים מהסוג הזה, אף אם בטווח הקצר יש קריסה של מערכות שונות, ואולי דווקא בגלל שיש קריסה של מערכות עם כשלים מובנים".

התלוש

בעלי מניות קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס אישרו את תנאי העסקתו של המנכ"ל אייל בן סימון, בעלות שנתית מקסימלית של כ-3.5 מיליון שקל. בהפניקס ציינו כי עיקר תנאי העסקתו נותרו ללא שינוי, וכי האישור עבורם נדרש לאחר התאמתם למדיניות התגמול החדשה של החברה, שאושרה גם היא על-ידי בעלי המניות. בן סימון החל לכהן כמנכ"ל הפניקס בחודש מאי 2019, ועיקרי התגמול שלו כוללים לפי החברה שכר בעלות שנתית של 2.2 מיליון שקל לצד מענק שנתי מקסימלי של כ-1 מיליון שקל שיוכל לקבל.

אביב לוי

אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס / צילום: פאביאן קולדורף
 אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס / צילום: פאביאן קולדורף

מצנח הזהב

תזוזות באדמה: איגנסיו דומינגז, נשיא ומנכ"ל חברת אדמה, ערך סבב מינויים חדש בחברת מוצרי ההדברה. רוני פטישי-חילים, שכיהנה כמנכ"לית ליקורד, חברת בת של אדמה, מונתה למנהלת כספים, תפקיד חדש בהנהלה, תחת אבירם להב, המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים. שירלי כהן תחליף את פטישי-חלים בליקורד.

ד"ר אלעד שבתאי, סמנכ"ל חדשנות, מחקר, פיתוח ורישוי, מונה לסמנכ"ל בכיר לתפעול גלובלי במקום ג'וי קרקוסקה. ד"ר יואב אבידור, שעד היום מנהל את תחום הפורמולציות וטכנולוגיות מתקדמות, יחליף את שבתאי.

חדשות טובות

נסטלה העולמית וומיזם Alliance for YOUth גיבשו תוכניות ליצירת 300 אלף הזדמנויות תעסוקה לצעירים באירופה, המזה"ת וצפון אפריקה עד 2025. מדובר בכ-200 משרות באסם-נסטלה ישראל.