קיבלתם מענק והתברר בדיעבד שלא עמדתם בתנאים? המדינה תסייע לכם להחזיר את הכסף "בקלות ובמהירות"

רשות המסים מקימה בימים אלה ממשק מיוחד בתוך מערכת המענקים הממוחשבת שיאפשר לעצמאים שקיבלו מענקי סיוע מהמדינה להשיב את הכסף למדינה "בלחיצת כפתור ממש", במידה ומתברר כי הם לא היו זכאים למענקים

ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

קיבלתם מענקי סיוע מהמדינה והתברר בדיעבד שלא עמדתם בתנאי המענק? הגיע הזמן להחזיר את הכסף למדינה. ועכשיו המדינה מתכוונת לסייע לכם לעשות את זה "בקלות ובמהירות".

רשות המסים מקימה בימים אלה ממשק מיוחד בתוך מערכת המענקים הממוחשבת שיאפשר לעצמאים שקיבלו מענקי סיוע מהמדינה להשיב את הכסף למדינה מהר ובקלות, בלחיצת כפתור ממש, במידה ומתברר כי הם לא היו זכאים למענקים.

במקביל, שיגרה הבוקר רשות המסים מכתבים לעשרות עסקים שקיבלו מענק השתתפות בהוצאות קבועות, ודרשה בחזרה את המקדמות ששולמו להם על חשבון המענקים. זאת לאחר שלטענת הרשות דוחות הרווח וההפסד שהגישו אותן חברות העלו כי הוצאותיהם היו נמוכות בתקופת משבר הקורונה, באופן שאינו מצדיק מענק.

החזר המענקים למדינה נולד על רקע תנאי המענקים אשר קובעים, כי אם יתברר כי העצמאי לא היה זכאי למענק הוא יידרש להשיב את הכסף למדינה. כך למשל, במענקי הסיוע במסגרת הפעימה הראשונה והשניה נדרשו העסקים להצהיר על ירידה של 25% ומעלה במחזור, אך אם התברר בהמשך כי המחזור ירד באחוזים נמוכים יותר נדרש העצמאי להשיב את הכסף.

כבר ביוני השנה הופתעו עצמאים רבים שקיבלו מענקי סיוע מהמדינה במסגרת הפעימה הראשונה והשנייה לקבל הודעה מרשות המסים, אשר במסגרתה הם נדרשים להחזיר את הכסף שקיבלו לאחר שהסטטוס שלהם שונה "ללא זכאי" למענק, על רקע בדיקת הדוחות ותיקונים של הדיווחים שהוגשו.

כאמור, מראש, וכחלק מתנאי חלוקת המענק, נמסר לעצמאים כי ייתכן שלאחר בדיקה של ההצהרות והדוחות שלהם (למשל ההצהרה כי הכנסתם פחתה ב-25%) הם עלולים להידרש להחזיר את הכסף. חלק מהעצמאים אף אמרו ל"גלובס" בעבר כי הם לא נגעו בכספי המענק כי חששו שלא יהיה להם מהיכן להחזיר במקרה שהמדינה תדרוש אותם שוב.

כעת ממשיכה רשות המסים בדרישת החזרי המענקים גם מעסקים שקיבלו מענקי השתתפות בהוצאות אך לטענת הרשות הוצאותיהם בתקופה זו אינה מצדיקה מענק.
במקביל למכתבים ששוגרו להחזר מענקים, מפתחת הרשות כעת אזור ייחודי באתר האינטרנט של הרשות, באזור המענקים, אשר מיועד להקל על העצמאים להשיב את הכסף למדינה.

"הממשלה כמו בקוסם מארץ עוץ צריכה למצוא את הלב, למצוא את האומץ ולמצוא את השכל"

לטענת גורמים ברשות, הגיעו אל הרשות לאחרונה עשרות פניות יזומות מצד עצמאים שביקשו להשיב את סכומי המקדמות שקיבלו במסגרת מענקי ההשתתפות בהוצאות לאחר שגילו כי החישוב שהגישו לרשות וזיכה אותם במענק - היה שגוי. בפניות אלה ביקשו העצמאים לדעת כיצד ניתן להחזיר לרשות את הכסף.

את התשובה לכך תספק הרשות בימים הקרובים בדמות לינק ייחודי באתר האינטרנט להשבת כספים.

עו"ד רועי כהן, נשיא להב, בתגובה על הדרישה להחזר של העצמאים על מענקים: "הדרישה להחזרים מעצמאים ובעלי עסקים על הוצאות קבועות כל כך הזויה ומבישה שזה ממש בלתי נתפס. המדינה עוד בסגר, עשרות אלפי עסקים סגורים , עצמאים ללא עבודה, בעלי עסקים רואים לנגד עינהם מפעלי חיים קורסים, בלי אופק ובלי תקווה, שוברים את הראש ממה להתקיים ורשות המיסים מוציאה דרישה להחזריי כספים ועוד עם ריבית והצמדה ואיומי עיקולים וקנסות.

"תגידו השתגענו?  אם נעשתה טעות או יש מחלוקת מה יקרה לאוצר המדינה אם ידאגו להחזר בסוף השנה כשניתן להתקזז לאחר הגשת הדוחות הכספיים ולפרוס את התשלום. איפה החמלה וההגיון של הממשלה המנופחת הזו , הרי המענקים האלה היו למחייה לקיום ולא לחופשה בחו״ל, אנשים רק מבקשים לשרוד את משבר הקורונה וההרגשה שהם לבד במערכה. הממשלה כמו בקוסם מארץ עוץ צריכה למצוא את הלב, למצוא את האומץ ולמצוא את השכל הישר איך לתפקד כראוי לאזרחיה. נותר לנו רק לזעוק - ממשלת ישראל תתעוררו".