ח"כ מאיר כהן ליו"ר הכנסת יריב לוין: אפשר להעלות את הצעת החוק לדמי אבטלה לעצמאים שוב

אף שהצעת החוק נדחתה על ידי הקואליציה לפני ארבעה חודשים בלבד, ח"כ כהן מיש עתיד תל"ם פנה ליו"ר הכנסת שיאפשר הצבעה חוזרת עליה • לטענת כהן עמדת הממשלה כפי שהיא באה לידי ביטוי לאחרונה השתנתה, ולכן יש להצביע שוב על החוק

ח"כ מאיר כהן / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ מאיר כהן / צילום: דוברות הכנסת

ניסיון נוסף להעלות להצבעה בכנסת את הצעת החוק שתאפשר תשלום דמי אבטלה לעצמאים. יו"ר סיעת יש עתיד תל"ם, מאיר כהן, פנה בתחילת השבוע ליו"ר הכנסת יריב לוין בבקשה להעלות את החוק להצבעה שוב. זאת אף שהיא נפלה במליאה לפני פחות מחצי שנה (ארבעה חודשים) בהתנגדות הקואליציה.

הטענה של ח"כ כהן כעת היא  כי "יש כאן שינוי נסיבות מובהק". כהן כתב במכתבו ליו"ר הכנסת כי "הממשלה פועלת בניגוד גמור לעמדה שהציגה בדיון על החוק במליאה ועל כן, תקופת ששת החודשים ניתנת לקיצור באישור היו"ר".

על פי תקנון הכנסת לא ניתן להעלות להצבעה נוספת הצעת חוק שנפלה במליאה במשך חצי שנה. החריג היחיד לכך הוא אישור שניתן על ידי יו"ר הכנסת ובכפוף למה שהוגדר "שינוי הנסיבות".

כהן מתכוון בדבריו לאמירות שנשא אז סגן השר משולם נהרי בשם הממשלה בתגובה להצעת החוק, כשאמר כי "הרחבת ביטוח האבטלה לסוג זה של העסקה הוא אפוא צעד ראוי ונכון, שעשוי לשפר את היציבות התעסוקתית בשוק העבודה וגם המוסד הלאומי תומך בו.
"מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מינה ועדה מקצועית פנימית אשר בחנה את נושא זכאותם של העובדים העצמאים והגישה את מסקנותיה בימים האחרונים לשר העבודה והרווחה. יש המלצות, וכדאי לשבת על ההמלצות הללו. שר העבודה בוחן את זה בצורה רצינית ורוצה לקדם את זה".

בינתיים טוען ח"כ כהן במכתבו, שר האוצר הודיע שמשרדו יאפשר לעצמאים למשוך מהחיסכון לפנסיה שלהם "דמי אבטלה" בגובה שליש מהחיסכון במסגרת הפנסיה חובה לעצמאים.

ח"כ כהן כתב כי "זהו צעד העומד בניגוד גמור לעמדת הממשלה שניתנה בחודש יוני כמענה להצעת חוק דמי אבטלה לעצמאיים. האם סוף סוף השתכנעו שרי הממשלה שדמי אבטלה לעצמאים בתקופה הקורונה ובכלל הן דבר נחוץ למשק הישראלי? כולי תקווה שכן".

הדרישה לכונן דמי אבטלה לעצמאים צברה ותק במסדרונות הכנסת, אך פעם אחר פעם נחסמה בסף הדלת ונותרה מחוץ לספרי החוקים של המדינה. משנת 1996 ועד היום הוגשו 29 הצעות חוק להחיל רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים, בעיקר דמי אבטלה, אך כולן נפלו.

בינואר 2018 הגיש חבר הכנסת כהן בעצמו את הצעת החוק האחרונה שעסקה בדמי אבטלה לעצמאים, ומי שהפיל אותה גם אז היו נציגי הליכוד. ב-3 במאי נפגש ראש הממשלה נתניהו עם ראשי ארגוני העצמאים והבטיח להם באותו מעמד לקדם את בקשתם לזכאות לדמי אבטלה, ורשת ביטחון סוציאלית שדומה במהותה לרשת הביטחון שמקבלים השכירים, מה שלא קרה עד היום.