ממשל טראמפ מציע לבטל את הגרלת ויזות העבודה

זאת במסגרת הרפורמה בתוכנית אשרות העבודה לאנשי מקצוע זרים, שמקודמת גם לפני הבחירות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP

המשרד לביטחון המולדת בממשל טראמפ מציע להחליף את שיטת ההגרלות לאשרות עבודה מסוג H-1B, השיטה שבה מקבלים היום אנשי מקצוע זרים את הוויזה הנחשקת, בהליך בחירה שנותן עדיפות למשרות עם השכר הגבוה ביותר.

ההצעה, שפורסמה אתמול (ד') ותהיה פתוחה ל־30 ימי תגובות, היא אחת הרפורמות שתכנן ממשל טראמפ במערכת אשרות העבודה לפני הבחירות. מדובר בסדרת שינויים שמיועדים להגביל את הגישה לאשרות H-1B.

הממשל טוען זה זמן רב שתוכנית הוויזות פוגעת בשכר בארה"ב באופן מלאכותי, מפני שהיא מאפשרת למעסיקים לשכור עובדים זרים בשכר נמוך יותר. הענקת אשרות לאנשי מקצוע זרים שירויחו את השכר הגבוה ביותר בתחומם תיצור לחצים כלפי מעלה על שוק העבודה בכלל, לפי פקידי ממשל.

"השימוש הנוכחי בבחירה אקראית כדי להקצות ויזות H-1B מקשה על העסקים לתכנן את גיוס העובדים שלהם, לא מנצל את תוכנית H-1B כדי להתחרות באמת על הטובים והמוכשרים ביותר בעולם, ופוגע בעובדים אמריקאים על ידי הבאת עובדים זרים בשכר נמוך יחסית על חשבון כוח העבודה האמריקאי", אמר תת השר לביטחון המולדת, קן קצ'ינלי.

השינוי המוצע סופג ביקורת של ארגוני עסקים ותומכי הגירה נוספים. "ההצעה הזו תפגע משמעותית בפעילות של עסקים רבים, על ידי מניעת הגישה לכישרונות שהם צריכים כדי לצמוח וליצור מקומות עבודה", אמר יון בייסלייס, מנהל יחידת מדיניות ההגירה בלשכת המסחר האמריקאית.

לפי ההצעה, אשרות עשויות להינתן למבקשים בשכר הגבוה ביותר בתחום שלהם באזור גאוגרפי מסוים. הממשל קבע ארבע רמות שכר לכל מקצוע באזור נתון, והמעסיקים מחויבים לשלם שכר ברמות אלה או מעליהן, בהתבסס על ניסיונו בעבודה של העובד הזר.

הסידור הזה יבטיח כמעט שלא יהיו מבקשי ויזה ברמת השכר הנמוכה ביותר, של עובדי רמת התחלה, שיהיו זכאים לאשרה. הממשל מעניק 85,000 אשרות H-1B חדשות בכל שנה, והביקוש עלה תמיד על ההיצע שלהן.

המשרד לביטחון המולדת הציע חלופה שתשמור על שיטת ההגרלות, אך תעניק לאנשי מקצוע זרים ברמות שכר גבוהות סיכוי מוגדל לזכייה באשרות העבודה.

גורם ממשל שמעורב בגיבוש ההצעה החדשה אמר שממשל טראמפ מתכוון להשלים את הרפורמה הזו לפני סוף הכהונה הראשונה של הנשיא, כדי שהיא תיכנס לתוקף לפני עונת הרישום הבאה במרץ 2021.

העמדה של ביידן בנושא לא ברורה

סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן יוכל לעצור את ההצעה הזו אם הוא ייבחר, אך השקפותיו בנושא אינן ידועות. דובר של הקמפיין שלו לא הגיב לבקשת תגובה. מצע ההגירה שלו מעורר כמה חששות בין ארגוני עסקים שהוא יעדיף רגולציה קשוחה יותר של אשרות H-1B.

"אשרות לעובדים מיומנים מאוד לא צריכות לגרום להרתעת גיוס עובדים שמצויים כבר בארה"ב בתחומים שבהם יש ביקוש לכוח עבודה", נאמר במצע הקמפיין של ביידן.

הודעת הממשל באה אחרי כמה חוקים שפורסמו מוקדם יותר החודש להעלאה משמעותית בשכר שהמעסיקים צריכים לשלם לעובדים הזרים שלהם, ומגבילה את התארים והמקצועות שבהם אפשר לבקש ויזת H-1B. לפחות שלוש תביעות של ארגוני עסקים ואוניברסיטאות הוגשו נגד החוקים הללו, בטענה שהם יחניקו צמיחה כלכלית על ידי הגבלת מאגר הכישרונות שהחברות ומוסדות המחקר יכולים לגייס מהם עובדים.

ממשל טראמפ ניסה ביוני למנוע מכל זכאי ויזות H-1B להגיע לארה"ב בסתיו הנוכחי, המועד שבו הוויזות מחולקות בדרך כלל בכל שנה, אך האיסור הזמני שלו הוסר על ידי בית משפט פדרלי מוקדם יותר החודש.