ההזדמנות של שוק ההון - משבר הקורונה יכול לשמש לטיפול במשבר האקלים

משברים גדולים מביאים איתם הרס כלכלי - אבל גם אפשרות ל"הרס יצירתי", שממנו ניתן לצמוח • ועידת "עושים שוק" עוסקת בקידום מודעות למשבר האקלים ובעידוד השקעות ביוזמות ירוקות • האירוע התקיים היום בין 10:00-12:00 ועבר בשידור חי באתר "גלובס" ובעמוד הפייסבוק

קובעי מדיניות ברחבי העולם מודעים היטב לכך שמשברים גדולים, כמו משבר הקרונה, מביאים איתם אתגרים רבים. לצד ההרס הכלכלי, הם יוצרים גם הזדמנות ל"הרס יצירתי". בעתות משבר קיימת פתיחות רבה של הציבור לביצועי רפורמות מבניות, ולכן משימת-העל של כל ממשלה היא להתעלות מעבר ל"עזרה ראשונה".

אחת המשימות הבוערות ביותר שעומדות על הפרק בזירה העולמית היא משבר האקלים.

בעיצומו של משבר הקורונה, שיתוף-פעולה בין 200 נגידים, כל שרי האוצר ממדינות 20- G ואנשי אקדמיה מכ-53 מדינות הולידו נייר עמדה שעוסק בצעדי מדיניות מומלצים ליציאה מוצלחת מהמיתון. תוצאות עבודתם התפרסמו בתחילת מאי 2020 ב- Oxford Review Of Economic Policy. כל המשתתפים הגיעו למסקנה זהה - הפתרונות הכלכליים חייבים להתחשב בהפחתת גזי החממה והתייעלות אנרגטית.

המחברים סיכמו כך: "אם העולם לא יחשוב על פליטות גזי חממה, הוא יעבור ממחבת הטיגון של קורונה ללהבות של משבר האקלים". כי אם לא נצמצם את פליטת גזי החממה, ריבוי אסונות טבע כמו גלי חום, שיטפונות, שריפות, בצורות ועוד יובילו לפגיעה באיכות החיים, לעוני ולסיכונים פיננסיים וגיאו-פוליטיים. השיקום יחייב הזרמת כספים מסיבית מצד הממשלות, הרשויות המקומיות והעסקים הפרטיים.

בבנק העולמי סבורים כי בעולם של אחרי הקורונה יש לחייב חברות לחשוף את הסיכונים הפיזיים ואת הסיכונים הפיננסיים שקשורים לאקלים. השקיפות הזו תעזור למשוך הון למיזמים "ירוקים". תעשיית המדדים נותנת מענה למשקיע שרואה במגמה זו הזדמנות, עם מדדים "ירוקים" כמו Indxx Climate Change Solutions. המדד מכיל 56 חברות ממדינות מפותחות שעיקר עיסוקן הוא מיתון פליטות גזי חממה והתייעלות אנרגטית. החברות בתחום נהנות מרוח גבית של ציבור המשקיעים, של התקשורת ושל ממשלות וארגונים, ומשבר הקורונה רק הבהיר את מידת הדחיפות של הנושא.

החברות במדד מתחלקות ל-4 קטגוריות:

אנרגיה חלופית (שמש, רוח, מים, ביולוגית) - כ-37.5% מהמדד.
ניהול פסולת (ניהול, הפרדה, מיון, מחזור ועיבוד הפסולת) - כ-36.2% מהמדד.
פתרונות טכנולוגיים שמאפשרים שימוש יעיל באנרגיה (תאורה מלאכותית, שדרוג מכונות, מחזור חום, רכב היברידי ועוד) - כ-16.7% מהמדד.
● רשת חכמה (רשת חשמל המתבססת על טכנולוגיות תקשורת מתקדמות ויישומים המאפשרים ניהול יעיל יותר של ייצור חשמל, הפצה וצריכה של חשמל. מטרתה הינה שיפור באמינות רשת החשמל, חיסכון בעלויות ושילוב של אנרגיות מתחדשות) - כ-9.5% מהמדד.

ועידת "גלובס" בשיתוף אקסלנס מביאה לבמה את החשיבות בקידום המודעות, מספקת הצצה לחברות המובילות בתחומי המדדים ומסייעת בטיפים ובהנחיות למשקיעים אשר מבקשים לנווט את תיקי ההשקעות שלהם להשקעות ירוקות. הוועידה התקיימה היום, 11 בנובמבר, בין השעות 10:00-12:00, ועברה בשידור חי באתר "גלובס" ובעמוד הפייסבוק.

לו"ז האירוע

10:00-10:05 נעמה סיקולר, עורכת ראשית, "גלובס"

10:05-10:30 על השקעות ודאיות במציאות משתנה
אבנר חדד, מנכ"ל ומייסד קסם קרנות ETF מבית אקסלנס בשיחה עם גיא בן סימון, "גלובס"

10:30-11:00 שוק ההון מכריז: משבר הקורונה הוא הזדמנות לטיפול במשבר האקלים
רינת אשכנזי, מנהלת מחלקת מחקר מדדים, קסם קרנות ETF מבית אקסלנס

11:00-11:30 אמריקה באה: האם בחירת ביידן תאיץ את המעבר לאנרגיות מתחדשות
גלעד יעבץ, מנכ"ל חברת אנלייט
יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל אנרגיה
אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף, חברת אלקטריאון
מנחה: שני אשכנזי, "גלובס"

11:30-11:40 השקעה אחראית, ההפך כבר אינו בר-קיימא
מארי לואר שאופלברגר, ראש תחום ESG & Stewardship , בנק פיקטה, שוויץ בשיחה עם גיא בן סימון, "גלובס"

11:40-12:00 לא לעולם חוסן: על החשיבות בהתנעת כלכלה ירוקה
עו"ד אורלי אהרוני
רונן קפלוטו, מנהל השקעות ראשי, קסם קרנות ETF מבית אקסלנס
מנחה: שני אשכנזי, "גלובס"