מספנות ישראל ו-DP WORLD מדובאי הודיעו על חתימת מזכר הבנות להשתתפות במכרז הפרטת נמל חיפה

בשבוע הבא צפויות עוד קבוצות מקומיות ובין לאומיות להגיש בקשות להשתתפות במכרז

מספנות ישראל בנמל חיפה   / צילום: פאול אורלייב
מספנות ישראל בנמל חיפה / צילום: פאול אורלייב

חברת "מספנות ישראל" דיווחה הבוקר (ה') לבורסה כי חתמה על זכרון דברים עם קבוצת ניהול הנמלים וההשקעות DP WORLD מדובאי להגשת פנייה משותפת בהליך הפרטת נמל חיפה. הצטרפותה של הקבוצה מדובאי למספנות, בבעלות שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב, נחשפה לראשונה ב"גלובס". לקבוצה המשותפת ממתין מסלול מכשולים לא קצר בשל הבדיקות הביטחוניות הפרטניות שתצטרך לעבור השותפה ובשל הבחינה של משרד התחבורה ורשות התחרות את סוגיית ההשתתפות של החברה בשל בעלות הקבוצה על הנמל של מספנות ישראל.

חברת DP WORLD, בראשותו של הסולטן מוחמד אבן סולאיים, נוסדה ב-2005 והיא כיום אחת מחברות הלוגיסטיקה הימית הגדולות בעולם. מקור כוחה העסקי הוא נמל ג'בל עלי שבמערב דובאי, שהוא אחד מנמלי המטענים הגדולים במזרח התיכון וגם אזור סחר חופשי.

החברה מטפלת ב-70 מיליון מכולות בשנה, קרוב ל-10% מתעבורת המכולות העולמית, ובנוסף בפריקה ובהטענה של מאות אלפי כלי רכב בשנה. מלבד פעילותה בדובאי, החברה מנהל כ-82 טרמינלים ימיים ב-40 מדינות. בשנת 2019 הסתכמו הכנסותיה בכ-7.68 מיליארד דולר והרווח הנקי שלה עמד על 1.34 מיליארד. במחצית הראשונה של 2020 דיווחה החברה על עליה של כ-18% בהכנסות לכ-4.07 מיליארד דולר תודות למספר רכישות של חברות במערב שביצעה לאחרונה. לחברה החזקות בשורה ארוכה של חברות תשתית, מעבורות וספנות ברחבי העולם.

למרות התחרות העזה שצפויה לנמל חיפה מנמל המפרץ החדש, שיעבור בשנה לניהול חברה סינית ממשלתית, צפויים גורמים רבים להגיש את הצעותיהם למכרז "ברגע האחרון". בין השאר צפויה לגשת למכרז קבוצה הכוללת חברת ניהול נמלים טורקית ולפחות שני שחקנים מרכזיים, שפעילים בענף הרכב והתשתיות בישראל.