תושבים בכפר שלם נגד קבוצת גבאי: טוענים להפרת הסכם מכוונת

עשרות תושבים בכפר שלם שקשורים במשפחה אחת הגישו תביעה נגד קבוצת גבאי בטענה כי החברה מפרה הסכם מולם, ומנסה לקצץ בזכויותיהם, כחלק מיוזמה להקים במקום פרויקט פינוי בינוי • קבוצת גבאי: "החברה עומדת מאחורי ההסכמים החתומים ולא פגעה בתמורות"

בית בכפר שלם / צילום: איל יצהר, גלובס
בית בכפר שלם / צילום: איל יצהר, גלובס

עשרות תושבי כפר שלם שקשורים במשפחה אחת הגישו תביעה נגד קבוצת גבאי שמבקשת מזה מספר שנים לקדם בשטח פרויקט התחדשות עירונית. כחלק מהתביעה שהוגשה באמצעות עורכי הדין אורי קורב, אסף בנמלך ונעמה הורן, טוענים התושבים ל"הפרת הסכם מושכלת ומכוונת מצד חברה קבלנית גדולה, המיועדת להשגת יתרונות בלתי הוגנים אל מול תושבים שהתקשרו איתה בהסכמי פינוי בינוי". לטענתם של התובעים, החברה היזמית, "סוחטת" אותם ומנסה לצמצם את התמורה המגיעה להם כתנאי לקידום הפרויקט. בעבר פורסם כי חברת גבאי הכינה, בסיועו של האדריכל אבנר ישר, תוכנית לפיתוח המתחם, שכללה בניית 700 יח"ד בבניינים 5, 16 ו-25 קומות, וכן שטחי מסחר.

משפחה אחת, 22 דונם

הזיקה של התובעים לקרקע מתחילה ב-1949, אז התיישבו במקום יפת וג'מילה כהן , עולים מתימן, בשטח של כ-22 דונם ובו בתים של ערבים, תושבי הכפר סלמה, שנמלטו מהארץ במהלך מלחמת השחרור. עמוד הפייסבוק שהקימו צאצאי הזוג מתארים איך השניים הקימו במקום חווה חקלאית לגידול בקר וצאן ואת התלאות שליוו את המשפחה שכללה תשעה ילדים.

בשנות ה-60 של המאה הקודמת העביר האפוטרופוס על נכסי הנפקדים את זכויות הבעלות על הקרקע לידי חברת שיכון ופיתוח, שהייתה באותה עת חברה ממשלתית. לימים, החברה הופרטה, והבעלות עליה עברה לידי חברת אזורים. ע"פ כתב התביעה, חברת אזורים, שביקשה לקדם במתחם פינוי בינוי, ניסתה לפנות את המשפחות שחיות במתחם ובו זמנית, ניסתה להגיע איתם להסדרת זכויותיהם. יחסי תושבי מתחם יפת עם חברת אזורים היו מתוחים, בלשון המעטה, וב-2014 אף הוגשה על ידם תביעה נגד אזורים.

שנה לאחר מכן מכרה אזורים את זכויותיה בשטח לקבוצת גבאי בתמורה ל-85 מיליון שקלים. במסגרת ההסכם המשולש, חברת גבאי, הייתה אמורה לפנות את התושבים, לשלם להם דמי פינוי, דמי שכירות ולתת להם דירה בתמורה. במסגרת הסכם הפינוי התחייבה חברת גבאי שתנקוט בפעולות הדרושות על מנת שדיירי המתחם יקבלו הטבות מס במסגרת אלה הניתנות במסלול פינוי בינוי במסלול מיסוי. הכוונה היא להטבה במס שבח, הטבה בתשלומי מס ערך מוסף על הבנייה והטבה במס רכישה.

קבוצת גבאי: "בקרוב יינתנו היתרי בנייה"

לטענת התובעים, קבוצת גבאי שהייתה אמורה לחתום באמצע חודש יוני 2020 על מתווה שיאפשר החלה של מסלול פינוי בינוי על המתחם, נמנעה מלעשות כן, וכשבועיים לאחר מכן, אף הביעה התנגדות למתווה. טענת התובעים היא כי חברת גבאי הפרה את התחייבותה לקדם ולפעול על מנת שמיסוי העסקה יעשה במסלול פינוי בינוי "בליווי דרישות מפגיעות מאת התובעים לוותר על זכויותיהם ע"פ ההסכם תוך ניסיון לנצל את מצוקתם ו"לסחוט" מהם ויתורים מפליגים ללא כל בסיס וכתנאי למתן ההסכמה אשר נדרשה לשם הוצאתו של המתווה לפועל", נטען בכתב התביעה. עוד נכתב בכתב התביעה כי התובעים מבקשים מבית המשפט לקבוע כי קבוצת גבאי תקדם את החלתו של מסלול פינוי בינוי על העסקה, כפי שנקבע בהסכם הפינוי. וכן שחובה עליה להסכים למתווה שהושג מול רשות המסים.

עו"ד אורי קורב מסר ל"גלובס" כי, "התביעה הוגשה בעקבות התנהלותה הכוחנית וחסרת תום הלב של הנתבעת חברת גבאי. התובעים, שהינם המחזיקים ובעלי זכויות במקרקעין חתמו עם גבאי על חוזה וסברו לתומם כי בכך הגיע הקץ למסע תלאות שעברו במשך למעלה מ-70 שנה. והנה, לתדהמתם משהגיע השעה לקיים את חלקו של גבאי בחוזה, היא בחרה להפר את החוזה ודרשה להפחית משמעותית את מספר הדירות אותן התחייבה למסור לתובעים, זאת כתנאי לכך שתעמוד בחלקה בהסכם".

אורי קורב / צילום: יונתן בלום
 אורי קורב / צילום: יונתן בלום

מקבוצת גבאי נמסר: "החברה מקדמת במתחם תכנית של קרוב ל 600 יחידות דיור שבחודשים הקרובים צפויה לקבל היתר בניה לשלב הראשון שיכלול כ- 300 דירות. החברה חתומה עם 100% מהפולשים לקרקע על הסכמים מפורטים אשר קיבלו תוקף של פס"ד. החברה עומדת מאחורי ההסכמים החתומים ולא פגעה בתמורות שנקבעו מול הפולשים על אף שאינם בעלי זכויות בקרקע והקרקע הינה קרקע פרטית שנרכשה על ידי החברהובניגוד לאמור, לא מדובר בפרויקט פינוי בינוי אלא בפרויקט יזמי. יש לציין כי טרם התקבל בחברה כתב התביעה וכי היא תגיב בהתאם לכשיתקבל".