ג'ק דורסי | ניתוח

ג'ק דורסי מטוויטר מציג: מנכ"ל בלי ידיים על ההגה

מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי מאציל סמכויות לאחרים בנוגע לרוב ההחלטות המרכזיות, בזמן שהוא מתמקד בעניינים שמעוררים בו תשוקה אישית • סגנון הניהול שלו ניצב עתה בפני אחד ממבחניו הגדולים • הוא סבור שהוא מסוגל לחלק את זמנו בין הרשת החברתית ובין סקוור, החברה השנייה שייסד וגם בה משמש מנכ"ל, אבל המשקיעים לא משתכנעים

ג'ק דורסי / צילום: Anushree Fadnavis, רויטרס
ג'ק דורסי / צילום: Anushree Fadnavis, רויטרס

ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר ומייסד-שותף של החברה, מצא את עצמו במצב קשה לפני שבועיים. כמעט ללא הסבר, הפלטפורמה שהוא עומד בראשה התחילה לחסום למיליוני המשתמשים שלה את האפשרות לשתף קישורים לשתי כתבות בניו ירק פוסט על בנו של ג'ו ביידן, האנטר ביידן. בתוך כמה שעות הודיעו חברי סנאט שהם יזמנו את דורסי לשימוע על החלטתו.

אבל דורסי לא היה מעורב בדיונים הראשוניים על המהלך, כך לפי מקורות יודעי דבר. אחרי המחאה הציבורית פרסם בטוויטר כי חסימת שיתוף קישור ללא הסבר על ידי החברה "אינה מתקבלת על הדעת".

ההיעדרות שלו מקבלת החלטות חשובות כאלה אינה דבר חריג. עובדים בעבר ובהווה בטוויטר וגם בסקוור (Square), חברת הטכנולוגיה הפיננסית שגם בה הוא המנכ"ל, אומרים שהוא נותן חופש פעולה בצורה קיצונית, ומעביר את רוב ההחלטות החשובות לעוזריו, בין היתר כדי להתרכז בדברים האהובים עליו.

סגנון הניהול הזה ניצב כעת בפני אחד המבחנים הגדולים שלו, על רקע הלחץ לטפל בבעיות של טוויטר. ביום רביעי העיד בפני הסנאט בשיחת וידאו, יחד עם עוד מנכ"לי טק, על הטיפול שלהם בכתבות בניו יורק פוסט ומקרים אחרים של דילול/מיתון תכנים במדיה החברתית. דורסי התעקש כי טוויטר אינה משפיעה על הבחירות, אך את עיקר תשומת הלב הציבורית משך הזקן הארוך שגידל.

דורסי המסתורי עונד נזם באפו, השלים סדנת ויפאסנה בת עשרה ימי שתיקה במיאנמאר ב-2018, ולדבריו הוא נכנס כמה פעמים ביום לאמבטיות קרח. יש לו סקרנות עזה בנוגע לאנשים ולנושאים חברתיים מכל רוחב הקשת הפוליטית, שגם מבקריו אומרים שהיא אמיתית. בין האנשים הרבים שהוא פיתח איתם יחסים נמצאים גם סקוט אדמס, היוצר של הקומיקס דילברט וקול שמרן בולט בטוויטר, ודיריי מקיסון, פעיל זכויות אזרח ואחד הקולות הידועים ביותר של תנועת "חיי שחורים נחשבים".

דיריי מקיסון, מהקולות הבולטים של "חיי שחורים נחשבים". שיחות ישירות / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press
 דיריי מקיסון, מהקולות הבולטים של "חיי שחורים נחשבים". שיחות ישירות / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press

דורסי ממשיך בתכתובת לבבית עם צ'ארלס ג'ונסון, שתואר פעם על ידי המגזין Mother Jones, שנוטה לשמאל, כ"טרול הימני הידוע ביותר לשמצה בטוויטר" - והוא חסום לצמיתות מהפלטפורמה. "ג'ק דורסי הוא אדם נהדר עם התפקיד הבלתי אפשרי של לגרום לכולם להיות מאושרים", אמר ג'ונסון.

משקיעים וכמה עובדים אומרים שדורסי צריך להיות ממוקד יותר בפתרון הבעיות הגדולות של טוויטר, שמוערכת ב-38 מיליארד דולר והפכה לכלי מרכזי שבו האמריקאים מבטאים את עצמם ברשת.

סקוט אדמס, יוצר "דילברט" ושמרן בולט בטוויטר / צילום: Marcio Jose Sanchez, Associated Press
 סקוט אדמס, יוצר "דילברט" ושמרן בולט בטוויטר / צילום: Marcio Jose Sanchez, Associated Press

באסיפת בעלי המניות השנתית במאי, משקיעים שאלו את דורסי על חלוקת הזמן שלו. "מתי תשיג טוויטר מנכ"ל במשרה מלאה?", שאל אחד מהם. משקיע אחר הוסיף, "למה אתה, ג'ק, חושב שאתה המנהיג הנכון לחברה שלנו?"

"מבחינתי, זו לא פונקציה של זמן, אלא של סדרי עדיפויות", השיב אז דורסי. טוויטר סירבה לבקש ממנו תגובה לכתבה זו.

דורסי הוביל גם את טוויטר וגם את סקוור לביצועים פיננסיים חזקים. מניית טוויטר עלתה ביותר מ-80% מאז שהוא התמנה למנכ"ל בפעם השנייה בסתיו 2015, והיא נסחרת כיום במחיר של כ-50 דולר. מניית סקוור, שדורסי הקים במשותף והוביל כמנכ"ל מאז 2009, עלתה בערך פי 14 מאז הנפקתה הראשונה ב-2015, למחיר של כ-170 דולר.

סקוור נסקה, טוויטר יציבה סקוור נסקה, טוויטר יציבה
 סקוור נסקה, טוויטר יציבה סקוור נסקה, טוויטר יציבה

רוקד על שתי חברות

הבעיות שטוויטר מתמודדת עמן כוללות ציוצי שנאה, הטרדה, ביריונות, מידע כוזב, והאשמות שהיא מצנזרת חלק מהמשתמשים.

דורסי הכיר בבעיות הללו ושב והתחייב לטפל בהן. עובדים בעבר ובהווה אומרים שהוא פועל לעיתים תכופות בקצב של קרחון. נדרשו לטוויטר כמעט שנתיים כדי להרחיב את מגבלת 140 התווים בציוץ, אחרי שדורסי החל לשאול על כך ב-2015. העובדים פיתחו עשרות גרסאות פנימיות במטרה להיפטר מהמגבלה, אך עוכבו בזמן שהמתינו להחלטה של דורסי, לפי מקורות יודעי דבר.

מוקדם יותר השנה, קרן הגידור האקטיביסטית אליוט מנג'מנט, שלא הייתה שבעת רצון מגישת אי ההתערבות של דורסי לניהול ומהיעדר תשומת לב לטוויטר, הכניסה את אחד המשקיעים שלה למועצת המנהלים של החברה. לפי מקורות יודעי דבר, הקרן מתייחסת לשנה זו כשנת מבחן לדורסי.

בשנה וחצי האחרונות סמנכ"ל הכספים של טוויטר, נד סיגל, אמר למשקיעים ולאנליסטים שהחברה עובדת על מהירות תגובה גבוהה יותר. בשנה האחרונה, החברה השיקה יותר יוזמות בהשוואה לעבר.

סגנונו של דורסי הוא ניגוד חריף לזה של מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. האחרון היה מעורב מאד בהכנת פלטפורמת המדיה החברתית היריבה שלו לקראת הבחירות הקרובות, כולל קבלת החלטות אכיפה בפרופיל גבוה. לפייסבוק יש כ-1.8 מיליארד משתמשים יומיים בכל מוצריה, מול 186 מיליון משתמשים יומיים בטוויטר.

גם דורסי, כאמור, וגם צוקרברג העידו השבוע בסנאט, יחד עם מנכ"ל אלפאבית סונדר פיצ'אי, על מדיניות "ריכוך" התכנים. דורסי אמור להעיד בנפרד עם צוקרברג בפני ועדה אחרת בנובמבר, על הטיפול שלהם בכתבות בניו יורק פוסט ובבחירות בכלל.

דורסי אמר שכמנהל של שתי חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה, הוא רואה את תפקידו כהצגת שאלות לכמה שיותר אנשים שונים. הקשרים שלו כוללים כאמור את ג'ונסון, כתב לשעבר בערוצי מדיה שמרניים כמו Daily Caller.

ג'ונסון נחסם לצמיתות מטוויטר ב-2015 על קריאה לתרומות ל"חיסול" (Taking out) של מקיסון, פעיל זכויות האזרח, לפי עותק של הציוץ. מקיסון ראה בציוץ איום, וכך גם טוויטר. ג'ונסון אמר שהציוץ הוצא מהקשרו. אחר כך הוא תבע ללא הצלחה נגד החרם עליו.

הוא העלה לרשת לפחות פעם אחת ספיקות לגבי היקף השואה, וצולם כשהוא מניף יד בסגנון הכוח הלבן. ג'ונסון, שהוא בימינו בעיקר משקיע בטכנולוגיה, אמר שאינו מכחיש שואה ולא מאמין בעליונות הגזע הלבן.

דורסי לא היה המנכ"ל כשהחרם על ג'ונסון נכנס לתוקף, וג'ונסון אומר שהם יצרו קשר מאוחר יותר, באמצעות ידידים משותפים. לפי ג'ונסון, שניהם שוחחו על תורתו של ס.נ. גואנקה, המורה של מדיטציית ויפאסנה.

ביוני הגיב דורסי לסדרת מסרים של ג'ונסון באפליקציית סיגנל כדי לומר לו שטוויטר לא מצנזרת קולות שמרניים, ושהוא שוחח עם הנשיא טראמפ בנושא זה. לגבי החרם על ג'ונסון בטוויטר, דורסי כתב שהוא "עובד על דרך קדימה".

אחרי היכרות דרך ג'ונסון, דורסי השקיע סכום לא ידוע ב-ClearLabs מסן פרנסיסקו, סטארט-אפ שמנסה להשתמש בגנומיקה כדי לאבחן קוביד-19, לפי ג'ונסון ומקורות יודעי דבר. ג'ונסון אמר שהוא הציע לאחרונה שדורסי ישקיע בכמה חברות שבהן גם הוא משקיע, כולל Clearview A.I, סטארטאפ טכנולוגי שנחקר על ידי מחוקקים בגלל היישום של תוכנת זיהוי הפנים שלו.

"הוא ממש סקרן"

דורסי, 43, גדל בסיינט לואיס. הוא אומר שאביו רפובליקאי, אמו דמוקרטית הוא עצמו משהו באמצע. שני ההורים משתמשים בטוויטר, ואמו מצייצת לו לעיתים קרובות "בוקר טוב!!" כדי להתחיל את היום.

הוא מיליארדר עם קעקוע גדול של סמל אינטגרל דמוי S מתמטי על זרועו השמאלית, שלובש בדרך כלל חולצות טי והודיס שחורים. הוא פוטר מתפקיד מנכ"ל טוויטר ב-2008 בין היתר בגלל יציאה מוקדמת מהמשרד לשיעורי יוגה.

הוא הולך ברגל לעיתים תכופות קילומטרים לאורך סן פרנסיסקו, מביתו בשכונת סי קליף זרועת האחוזות למשרדו במרכז העיר. הסגנון המינימליסטי של מייסד אפל המנוח סטיב ג'ובס קסם לו, והוא מחזיק רק קומץ פריטי ריהוט.

דורסי הכריז בטוויטר בתחילת המגפה שהוא יתרום מיליארד דולר, בערך 30% מהונו, לצדקה, תחילה למאמץ העולמי למצוא הקלה מהקורונה.

הראפר קניה ווסט אמר בראיון ב-2018 שדורסי הוא "המייסד החביב עלי", ודורסי התארח הקיץ עם ג'יי-זי בהמפטונס.

"יש חלק ממנו שאנשים לא רואים, שהוא הסקרנות שלו מחוץ לטכנולוגיה", אמר מקיסון. "הוא ממש סקרן לגבי איך להשפיע במה שנוגע לגזע וצדק".

ב-2014 שניהם נפגשו ברחוב בפרגוסון, מיזורי, היכן שמקיסון מחה על מותו של מייקל בראון, בן העשרה השחור שנורה על ידי שוטר לבן. דורסי הזמין את מקיסון להצטרף למשפחתו במסורת חג המולד של מפגש בקפה בסיינט לואיס הסמוכה.

מקיסון אמר שהוא משוחח ישירות עם דורסי על סוגיות שנוגעות לטוויטר או סקוור, ואומר לאנשים שמבקשים שיערוך להם היכרות עם דורסי לעשות אותו דבר.

"ג'ק ניגש לבעיות מנקודת המבט של אפשרות, שזה נהדר", אמר מקיסון. "הוא לא מתנהל מ'הדבר הגדול הבא'".

אדמס, היוצר של הקומיקס דילברט, מגדיר את דורסי "מחפש", שמתעניין באמת בהשקפות העולם של אחרים. אדמס, משתמש כבד בטוויטר וביישום הווידאו שלה, פריסקופ, אמר שהוא יוצר קשר עם דורסי בנוגע לבעיות ספציפיות באתר, אך משוחח איתו גם על ספרים. הוא מאמין שדורסי מתקשה לעכל את ההצלחה האישית שלו, כפי שהוא, אדמס, מתקשה.

"הוא אף פעם לא יפסיק להבין מה זה הדבר הזה, המציאות", אמר אדמס.

בתחילת 2019, כשטוויטר הותקפה על הטיפול שלה בשמרנים, דורסי העניק ראיונות לסדרת מגישי מדיה שמרנים, ביניהם ג'ו רוגן ושון הניטי (פוקס ניוז). כמה מעובדי טוויטר התנגדו לכך, בטענה שכמה מהתוכניות התעניינו יותר בהשמעת טענות על הטיה אנטי שמרנית בטוויטר מאשר בעובדות, ולא עשו מאמצים אמיתיים למצוא קרקע משותפת.

במרוצת השנים, טוויטר ניצבה בפני מספר הולך וגובר של קריאות מצד משתמשים להתייחס להטרדות נגד נשים ומיעוטים בפלטפורמה שלה, כמו במקרה שבו השחקנית השחורה לזלי ג'ונס הותקפה בממים גזעניים וסקסיסטיים.

דורסי ניצב גם בפני אופוזיציה פנימית ב-2016, כשהוא הציע להכניס את מקיסון למועצת המנהלים, לפי מקורות יודעי דבר. באותה שנה הוא ניסה גם ללא הצלחה להעניק מושב במועצת המנהלים למלאלה יוספזאי, הפעילה הפקסיטנית שזכתה בפרס נובל לשלום, אך לא היה לה ניסיון עסקי.

חילוקי דעות

עובדים בטוויטר ובסקוור התלוננו על העדרויותיו של דורסי, בייחוד כשהן האטו את קבלת ההחלטות, אומרים עובדים ומנהלים בעבר ובהווה.

כשסקוור נערכה להנפקה הראשונית שלה ב-2015, דורסי לקח את התפקיד הנוסף של ניהול טוויטר. הוא הגן על היעדרויותיו התכופות בכך שהשווה את עצמו לאלון מאסק, שגם הוא מנהל שתי חברות, טסלה ו- SpaceX. "אתה לא אלון מאסק", אמר לו אחד המנהלים בסקוור.

הנושא של מה שיש מי שכינו "הנהלה נעדרת" חייב התערבות כאשר דורסי הודיע בטוויטר בשלהי 2019 על כוונתו לעבוד מרחוק מאפריקה, ולהמשיך לנהל את שתי החברות. אחרי סיור באפריקה כדי לבחון איך תושבי היבשת משתמשים באינטרנט, דורסי החליט שהוא רוצה להיטמע במדינה שבה האינטרנט היה עדיין חדש, אמר מקור שמכיר את חשיבתו.

דורסי הוא תומך ותיק בעבודה מהבית, וקרא לעובדים להיות מסוגלים לעבוד מהבית עוד לפני המגפה, אמר אותו אדם. החברה הודיעה במאי שעובדיה יוכלו לעבוד מהבית לצמיתות אם ירצו בכך, הרבה לפני שחברות טכנולוגיה גדולות אחרות הלכו בעקבותיה בהודעות דומות.

אך התוכנית האפריקאית עוררה את חמתה של קרן אליוט, שקנתה החזקה של בערך מיליארד דולר בטוויטר. באוקטובר 2019, מניית טוויטר צנחה ב-20% ביום אחד אחרי נתוני רווח מאכזבים בדוחות הכספיים.

אליוט קיימה בדיקה שקטה של הנהלת טוויטר, עם מנהלים בהווה ובעבר שסיפרו לה על האתגרים בסגנון הניהול של דורסי, ועל הליהטוט שלו בין שתי החברות, לפי מקורות יודעי דבר.

אליוט איימה להדיח את דורסי. עובדים הגנו עליו בטוויטר בקמפיין webackjack#. מאסק, משתמש כבד בטוויטר, צייץ גם הוא את התמיכה שלו. אליוט התפשרה על קבלת מושב במועצת המנהלים, יחד עם משקיעה נוספת, קרן סילבר לייק.

אגון דרבן, מנכ"ל משותף בסילבר לייק, מסר בהודעה כתובה כי הוא פיתח "הערכה עמוקה למנהיגות של ג'ק ולחזון האסטרטגי שלו" ומצפה להמשך העבודה איתו.

כשסוגית הכתבות בניו יורק פוסט התפרצה בפלטפורמה באמצע אוקטובר, טוויטר מסרה תחילה שהיא חוסמת משתמשים מהעלאת קישורים לכתבות בגלל הפרה של חוקיה לגבי חומרים שהושגו על ידי האקרים.

הפוסט טען שהכתבות שלו התבססו על חילופי דואר אלקטרוני של האנטר ביידן, שנמצאו על מחשב נייד שנמסר לתומכים של הנשיא טראמפ על ידי טכנאי מחשבים. ניוז קורפ, הבעלים של המו"ל של הוול סטריט ג'ורנל, דאו ג'ונס, היא גם הבעלים של הפוסט. המטה של ביידן הכחיש את ההאשמות שהועלו בכתבות.

טוויטר שינתה כיוון במהירות על ידי שינוי המדיניות שלה נגד האקרים מ-2018. החברה הודיעה שהיא כבר לא תסיר תכנים, אלא אם ההאקרים משתפים אותם ישירות. היא מסרה גם שהיא תצמיד תגית לציוצים כאלו.

דורסי לא סיפק הנחיות לשינויים הללו, לפי מקורות שמכירים את הדיון על כך. הוא בדרך כלל אינו מתערב בפעולות אכיפה ספציפיות כלפי משתמשים, וסומך על הצוות שלו לבצע אותן.

בכנס משקיעים מוקדם יותר השנה, דורסי הגן על עומס העבודה שלו. "יש לי מספיק גמישות בלוח הזמנים שלי כדי להתמקד בדברים החשובים, ויש לי מושג טוב לגבי מה שקריטי בשתי החברות", הוא אמר. 

https://www.wsj.com/articles/twitters-jack-dorsey-a-hands-off-ceo-in-a-time-of-turmoil-11603822774