מנכ"ל אל על יעזוב את תפקידו על רקע חילופי השליטה בחברה

כפי שפורסם ב"גלובס", הדירקטוריון החדש כבר החל בהקמה של ועדת איתור לחיפוש אחר מנכ״ל חדש יחד עם רוב השדרה הניהולית שצפויה להתחלף • גונן אוסישקין צפוי לעזוב את התפקיד בינואר 2021

גונן אוסישקין  / צילום: איל יצהר
גונן אוסישקין / צילום: איל יצהר

גונן אוסישקין, מנכ״ל אל על, יעזוב את תפקידו על רקע חילופי השליטה בחברה. כפי שפורסם ב"גלובס", הדירקטוריון החדש כבר החל בהקמה שלועדת איתור לחיפוש אחר מנכ״ל חדש יחד עם רוב השדרה הניהולית שצפויה להתחלף. בכנפי נשרים קיוו שאוסישקין לא ימהר לעזוב ויישאר לפחות לתקופה הקרובה שבה מתחילה אל על בהתאוששות עם חידוש פעילות הטיסות באופן הדרגתי.

אוסישקין נכנס לתפקידו כמנכל בפברואר 2018 אחרי שכיהן כסמנכל מסחר וקשרים תעופתיים במשך שנה ולפני כן כמנהל אסטרטגיה ופיתוח עסקי. אוסישקין הוא טייס והוא שימש ככזה באל על לפני שעבר לתפקידי ניהול. הוא צפוי לעזוב בינואר 2021. עלות השכר שלו נכון לרבעון הראשון של 2020 עמדה על 492 אלף שקל.

הצדדים הגיעו להבנה על סיום תפקידו. בשנה האחרונה התמודד אוסישקין עם האתגר הגדול ביותר שידעה אל על מאז הקמתה כמו כלל ענף התעופה לאור המשבר שטלטל את הענף. רוב רובם של עובדי אל על נמצאים בחל"ת שהוארך לאחרונה עד ה-30.11, אוסישקין התמודד עם עוצר הטיסות, צבירת חובות עצומה ועם משרד האוצר בכל הנוגע למו״מ על הסיוע לחברה, מתווה שהוביל להנפקת מניות בשווי של 150 מיליון דולר לפני כחמישה שבועות.

במכתב שיצא לעובדי החברה אמר אוסישקין ש"אני מבקש להודיע שבהחלטה משותפת יחד עם יו"ר הדירקטוריון אסיים את כהונתי כמנכ"ל במהלך חודש ינואר הקרוב. דירקטוריון החברה החל באיתור מחליפי. זה לא מכתב פרידה ועוד נכונו לנו אתגרים רבים וגם תקווה גדולה".

חובות בגובה 7 מיליארד שקל

החברה טרם השלימה את ההלוואה שהיא צפויה ליטול בהיקף של 250 מיליון דולר כחלק מן המתווה שהיא סיכמה מול משרד האוצר. בימים אלה אל על חוזרת לאטה לפעילות הטיסות והיא צפויה לאחר השלמת ההלוואה לצאת להליך התייעלות שכולל פיטורים של כשליש מעובדיה, כלומר כ-2,000 עובדים מהסקטורים השונים.

לפני כחודש הושלמה העברת השליטה בחברה: חברת כנפי נשרים של אלי רוזנברג (27) מחזיקה ב43% מאל על. אחרי ההנפקה דוללה אחזקת חברת כנפיים לכ-13% והמדינה מחזיקה ב14%, אחרי שרכשה מניות בהיקף של כ-115 מיליון שקל. היקף ההתחייבויות השוטפות של אל על נכון ליוני 2020 הוא 7.253 מילארד שקל לעומת 4.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מי שמכהן כי"ור החברה כיום הוא דוד ברודט, לשעבר יו"ר בנק לאומי.

תוצאותיה הכספיות של אל על לרבעון השני ולמחצית הראשונה של השנה שיקפו את עומק המשבר שבו היא נמצאת. הדוחות שפורסמו בסוף אוגוסט הצביעו על הפסד של
244 מיליון דולר בסיכום המחצית הראשונה של השנה - פי ארבעה וחצי מהפסד של 55 מיליון דולר שהציגה במחצית הראשונה של 2019, אחרי שבסיכום הרבעון השני הפסדיה הגיעו ל-105 מיליון דולר, לעומת שורה תחתונה מאוזנת ברבעון המקביל אשתקד.
9 מיליון דולר היו הכנסותיה הרבעוניות של אל על מהטסת נוסעים - סכום המשקף מחיקה כמעט מוחלטת ביחס להכנסותיה מסעיף זה ברבעון המקביל, שהסתכמו ב-511 מיליון דולר.