משרד התקשורת על הפחתת הערך של בזק בינלאומי: נדהמנו לגלות על היקף המנויים הכפולים

לאחר שבזק בינלאומי הודיעה על ירידת ערך של 200-300 מיליון שקל, בעקבות ביטול המינויים הכפולים באינטרנט, הודיע משרד התקשורת כי "יפעל בנחישות עד שכל החברות יפסיקו את התופעה הנפסדת של גביית תשלום מלקוחות שאינם מקבלים שירות"

יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין
יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין

משרד התקשורת מגיב להודעת בזק על ירידת הערך בבזק בינלאומי בעקבות תופעת המנויים הכפולים המשלמים

שר התקשורת, יועז הנדל אמר כי "אנחנו מחויבים לאזרחי ישראל. תופעת המנויים הכפולים זו תופעה של השנים האחרונות וזה עוול שחייב טיפול. אין שום סיבה שמאות מיליוני שקלים של משפחות ישראליות יצאו לחינם. תשלום כפול ומשולש לכמה חברות במקביל. בלי שהלקוחות מודעים. הכסף הזה שייך להם. הודעתי בכנסתי לתפקיד שאעצור את זה. ההודעה של בזק מעידה כמה חמורה ורחבה התופעה, ניכר כי המהלכים שביצענו עולים יפה. תופעת גביית תשלומים ממנויים תיפסק כליל בשוק התקשורת".

צריך להדגיש כי תופעת המנויים הכפולים באינטרנט קיימת אצל כל ספקיות האינטרנט, אך בהיקפים שונים. בזק בינלאומי היא ספקית האינטרנט הגדולה ביותר ולכן התופעה אצלה רחבה בהרבה מאשר אצל מתחרותיה.

התופעה נובעת כתוצאה מהכישלון המוחלט של משרד התקשורת לאורך שנים לטפל בפיצול הנהוג בישראל בין ספק לתשתית. אין אח ורע לשירות אינטרנט שמסופק בצורה זאת בעולם, ורק בשנה האחרונה פחות או יותר העלה המשרד הילוך בטיפול בתופעה וזאת בעקבות לחץ תקשורתי בעיקר.

התופעה הביאה לכך שמאות אלפי מנויים אינם מודעים לזהות הספק שלהם ולמי הם משלמים עבור הקישוריות לאינטרנט כאשר השירות מפוצל בין ספק לתשתית. משרד התקשורת יצא ברפורמה שמטרתה לחסל את הפיצול באינטרנט ועל הדרך החליט גם לטפל בתופעת המנויים הכפולים.

כפי שהערכנו, לתופעה יש משמעויות נרחבות שכרגע אנחנו רואים רק את  הקצה שלהן. המחיקה בבזק בינלאומי עשויה להביא חברות נוספות למחיקות, אם כי כפי שציינו אצל החברות המתחרות מדובר בתופעה פחות חמורה ולכן אין לדעת כיצד יטפלו בה.

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין מסרה בתגובה כי "משרד התקשורת סימן את תופעת המנויים הכפולים כעוולה צרכנית וכיעד, ואנחנו נפעל בנחישות עד שכל החברות יפסיקו את התופעה הנפסדת של גביית תשלום מלקוחות שאינם מקבלים שירות".