ההסתדרות נגד תן ביס: טוענת לפגיעה חמורה בהתארגנות העובדים

מהבקשה שהגישה לבית הדין האזורי לעבודה עולה כי ניסיונות פגיעה בהתארגנות של שליחי תן ביס נוגעים לא רק לניסיונותיהם להתארגן עתה אלא גם לניסיונות קודמים, בין היתר באמצעות ההסתדרות הלאומית

שליחה של "תן ביס" / צילום: שלומי יוסף, גלובס
שליחה של "תן ביס" / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ל"גלובס" נודע כי ההסתדרות הכללית הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בקשה דחופה למתן סעדים ארעיים וזמניים, במסגרתם היא מבקשת מבית הדין להורות לתן ביס "לחדול לאלתר מכל פנייה לעובדים בכל הנוגע להתארגנות והשלכותיה", "לחדול לאלתר מלהתערב במהלכי ההתארגנות בחברה", להורות לבטל את השימוע לפני פיטורים שקבעה ליו"ר ועד הפעולה, ולקבוע דיון דחוף במעמד הצדדים.

מהבקשה שהגישה לבית הדין עו"ד ענת גוטמן מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי של ההסתדרות, עולה כי ניסיונות פגיעה בהתארגנות של שליחי תן ביס נוגעים לא רק לניסיונותיהם להתארגן עתה באמצעות ההסתדרות הכללית, אלא גם בניסיונות קודמים, בין היתר באמצעות ההסתדרות הלאומית. עתה, טוענים בהסתדרות, החברה, שכבר "מתורגלת מניסיון ההתארגנות הקודם, הגיבה באותו הדפוס".

לטענת ההסתדרות, ראשי צוותים ומנהלי אזורים נקראו מיד "אל הדגל", ובתגובה למהלך החתמת העובדים שהחל ב-22 באוקטובר, נפרסו אלה באופן מתואם בנקודות עליית השליחים למשמרת אליהן הגיעו נציג ההתאגדות, זאת לטענתם "במטרה להלך על השליחים אימים ולמנוע מהם לפגוש את נציגי ההתאחדות או לשוחח עמם".

בהסתדרות מציינים כי בחברה מועסקים כמה עשרות ראשי צוותים, אשר יזמו "עריכת תדריכים אישיים לשליחים", פרקטיקה שלטענתם לא מבוצעת בחברה בשגרה. "אותם תדריכים נערכו הרחק מנציגי ההסתדרות וברכבם, כדי למנוע מנציגי ההתאגדות לשוחח עמם", טוענים בהסתדרות. עוד נטען כי במקרים מסוימים ראשי הצוות שינו את נקודות העלייה של השליחים למשמרת מנקודות בהן הייתה הסברה והחתמה של ההסתדרות, לנקודות בהן לא היו נוכחים נציגי התאגדות, ואם היו כאלה, הם הורו לעובדים שלא לדבר עמם.

בנוסף, בהסתדרות טוענים כי ראשי צוותים ממשיכים להתבטא נגד ההתארגנות "במסרים מכפישים" בפני העובדים הכפופים להם, הפיצו טפסי ביטול חברות והפעילו את מרותם על העובדים שתחתם לשכנע עובדים לבטל את החברות בהסתדרות, וזאת "תוך איומים על כך שאם ההתארגנות תצליח, יבוטלו התמריצים שהובטחו לעובדים".

עוד מאשימים בהתאחדות כי "תעמולה נגד ההתארגנות הופצה על-ידי ראשי צוותים" בו-זמנית בקבוצות העבודה של החברה בתוכנות מסרים. כמו כן, כפי שנחשף ב"גלובס" כבר לפני שבוע, בבוקר שקדם להתאגדות שלחה שלחה תן ביס ליו"ר הוועד, אדם שטיינר, זימון לשימוע לפני פיטורים.

למרות שתן ביס קיבלה התראה כי מעשיה בלתי חוקיים, בהסתדרות טוענים כעת כי תן ביס פועלת להקמת ועד פנימי משלה שאמור להתחיל את פעילותו ב-11 בנובמבר, בעוד שהשימוע ליו"ר הוועד נקבע להיום (א'). לגבי ראשי הצוותים טוענת תן ביס כי מבחינתה הם "דרג עובדים", ולכן רשאים הם להתבטא בעניין ההתארגנות. 

"תביעת השתקה לכל דבר ועניין. לא הוצגה אפילו ראיה אחת על איומים"

מתן ביס נמסר בתגובה: "מדובר בתביעת השתקה לכל דבר ועניין. ההסתדרות מבקשת למעשה מבית הדין לסתום את פיותיהם של עובדים מן המניין שאינם מעוניינים בייצוג שלה והעזו לבטא את דעתם על כך. ההסתדרות רוצה מונופול על השיחות, כך שחופש הביטוי יינתן רק לעובדים התומכים בה. מנהלי החברה אינם מעורבים במהלכי ההתאגדות ואינם מתבטאים בנושא. ראשי הצוותים אינם מנהלים, ואף הוצע להם להצטרף להסתדרות.

"לגבי הטענות על איומים - לכל אורכה של התביעה לא הוצגה אפילו ראיה אחת על איומים. הנהלת החברה ביקשה מההסתדרות עוד ביום שלישי החולף ראיות לנטען, ועד היום לא הוצגו כאלה".