מגן דוד מתקוטט עם 50 כוכבים: הרפובליקאים מתריסים עם דגלי ישראל מול קמאלה האריס

השעון מתקתק והזמן אוזל לקראת סיומה של מערכת הבחירות מחר בלילה, אי-הוודאות לא מתבהרת לכאן או לכאן, ובמיוחד לא בפלורידה, שבה המצביעים מתחלקים מסורתית כמעט שווה בשווה • מפגש עם האזרחים משני צדי המתרס מלמד על עוצמת חוסר האמון בסקרים ובפרשנים

המועמדת לסגנית נשיא של ג'ו ביידן, קמלה האריס באירוע דרייב־אין בפלורידה / צילום: Matt Wilfredo Lee, Associated Press
המועמדת לסגנית נשיא של ג'ו ביידן, קמלה האריס באירוע דרייב־אין בפלורידה / צילום: Matt Wilfredo Lee, Associated Press

שלט אדום ענק התנוסס לצד הכביש המהיר בפורט לאודרדייל בפלורידה. "ביידן יביא את הסוציאליזם", נכתב שם באנגלית בשלט הממומן על ידי קמפיין טראמפ. בספרדית ההאשמות שהוטחו בביידן כבר היו חריפות יותר: "ביידן משבח את ניקולאס מדורו" (נשיא ונצואלה הדיקטטור), "ביידן מזוהה עם התוכניות הסוציאליסטיות של ברני סנדרס", "ביידן הוא בובה נשלטת בידי תומכי צ'אבס" ועוד.

מטרת הקמפיין נגד ביידן במדינת פלורידה, שקופה. לגרום לקהל הבוחרים ההיספני להסתייג מג'ו ביידן, פן הוא יזכיר להם את מדינות המולדת מהן ברחו: וונצואלה, פורטו ריקו, קולומביה, קובה. כל דבר שמריח אפילו קצת משיטת משטר סוציאליסטית, יכול לעבוד כאלמנט הפחדה בקלפי. והשיטה, כך נראה, מצליחה.

ביממות האחרונות לקמפיין הפוליטי, כאן בדרום פלורידה, מטה ביידן מוטרד. הקול ההיספני בפלורידה מתחלק. פורטו-ריקנים ומקסיקנים עם ביידן - קובנים וונצואלנים עם טראמפ. במטה ביידן שמו לב שהקהילות התומכות בהם בפלורידה, לא הגיעו בהמוניהם עד כה. גם לא השחורים של מדינת פלורידה. הסימנים המוקדמים מן ההצבעה עד כה אינם מעודדים מבחינתם. לפחות ככל שהדבר נוגע למדינת פלורידה.

המעברים הרחבים במרכז הקניות "קוראל רידג'" הוסב למתחם קלפיות גדול. בין חנות עיצוב השיער "קרוויני" לסנדלרייה של בראד, פגשנו את רוזריו, ספרית. "אני מתה על הבחירות, פעם שנייה שאני מצביעה ואני מאוד אוהבת את דונלד טראמפ". בניגוד לפרשנים וסוקרים שמפחדים להתנבא על העתיד, רוזריו לא חוסכת את מחשבותיה בעניין לעצמה: "אני חושבת שהוא ינצח בפלורידה וגם בכל המדינה. אני קצת מודאגת, אבל גם בפעם הקודמת זה היה כך, חשבו שקלינטון תנצח ובסוף הוא הצליח".

רוזארי. "אני נשואה לישראלי. טראמפ הכי טוב לכם" / צילום: תמונה פרטית
 רוזארי. "אני נשואה לישראלי. טראמפ הכי טוב לכם" / צילום: תמונה פרטית

רוזריו, במקור מפרו, נשואה למרבה ההפתעה לישראלי לשעבר והם חיים בפורט לאודרדייל. מיד היא מדגישה ש"טראמפ מעולה לישראל", גם בזכות "הסכמי השלום האחרונים". כמה דקות לתוך השיחה בלב מרכז הקניות בעיר ורוזריו כבר מתגאה, ספק משוויצה, ב"מה נשמע" בעברית ושולפת עוד כמה מילים בעברית צחה, במבטא פרואני ועיניים בורקות.

קלפיות פזורות בין חנויות

מנהל הקלפי של מרכז הקניות לא מאשר לצלם במרחב הפתוח, או להראות את עמדות הקלפיות, את הבוחרים, או אפילו את הרקע. וזאת על אף שהקלפיות נמצאות בציר העיקרי של מרכז הקניות ואנשים רבים חולפים שם, בין אם באו להצביע או סתם לעשות קניות.

אחרי נקודת הרישום, זיהוי וקבלת המעטפות, ניגשים הבוחרים למעין סטנד בצבע שחור אשר בקושי שומר על פרטיותם בחלל של הקניון. זו עמדה למילוי הטפסים ומשם ניגשים איתם לסורק ממוחשב המוצב בקצה השורה של כ-50 עמדות הצבעה. כל בוחר מכניס את הפתק שלו לסריקה ותהליך ההצבעה הושלם.

בחזרה לרוזריו. בתוך המספרה ניתן לצלם ולראיין אותה, וכך עמדות ההצבעה נותרות ברקע, בחלל הפתוח של הקניון בעוד אנחנו בתוך החנות. גם בראד, הסנדלר הצמוד, מתראיין בשמחה. הוא דווקא לא מוכן לגלות במי הוא תומך. "אני לא רוצה להגיד למי הצבעתי, אבל לדעתי ביידן ינצח את פלורידה. קשה לי להגיד מה יקרה בשאר ארה"ב", הוא אומר.

בראד. "ביידן ינצח את בפלורידה. לא יודע מה יהיה בארה"ב" / צילום: טל שניידר, גלובס
 בראד. "ביידן ינצח את בפלורידה. לא יודע מה יהיה בארה"ב" / צילום: טל שניידר, גלובס

בראד מספר שגם מרכז הקניות שבו אנחנו נמצאים היה סגור למשך חודשיים במאי 2020, אך כעת הוא עובד כבר כמה חודשים והעובדה שהקלפיות מוצבות בתוך הקניון מזרימות לשם קצת יותר עבודה.

כל צד בטוח בניצחונו

בשיחות עם בוחרים משני הצדדים נראה שבסך הכל, כל צד משוכנע שהמועמד שלו ינצח אך הרפובלקאים יותר בטוחים בכך. בקרב הדמוקרטים יש גם מי שאומרים לנו, שהבטן מתהפכת להם. הם לא מרגישים בטוחים בניצחון של ביידן.

לעומת זאת, בצד הרפובליקאי, אין בכלל ספק. כל מי שדיברנו איתו ציין שטראמפ בוודאות לוקח, גם בפלורידה וגם במדינות אחרות.

מרג'י. ״הסקרים טועים. אני לא מאמינה שביידן באמת מוביל" / צילום: טל שניידר, גלובס
 מרג'י. ״הסקרים טועים. אני לא מאמינה שביידן באמת מוביל" / צילום: טל שניידר, גלובס

דמוקרטים ורפובליקאים חלוקים על אינספור נושאים, אך בעניין אחד יש לשני הצדדים אחדות דעים: הסקרים שגויים, הסקרים מטעים, הסקרים מנותקים. מרג'י, עורכת דין, שאנחנו פוגשים באזור הקלפיות ב"פמברוק-פיינס" מבטאת את התחושות האלה. "הסקרים טועים", היא אומרת לי, "אני לא מאמינה שביידן באמת מוביל. ראינו מה היה ב- 2016, אסור להאמין לזה". וגם אנג'י שפגשנו באותה הקלפי חוזרת על כך "הסקרים טועים. טראמפ מנצח, כפי הוא ניצח ב-2016. כך זה יהיה גם הפעם".

אנג'י. "הסקרים לא נכונים. טראמפ מנצח, כפי שניצח ב־2016" / צילום: טל שניידר, גלובס
 אנג'י. "הסקרים לא נכונים. טראמפ מנצח, כפי שניצח ב־2016" / צילום: טל שניידר, גלובס

עם קמלה האריס בדרייב אין

בשעות אחר הצהריים, אני מצליחה להיכנס למפגש דרייב-אין של קמלה האריס ב'לייק-וורת' קולג''. ההמתנה בתור הרכבים, פגוש-אל-פגוש, הפכה לבלתי נסבלת. גם למגרשי חניה יש מגבלת מקום ואחרי חשש שלא אצליח להזדנב פנימה, השארתי את הרכב בצד וצעדתי "פנימה" רגלית.

האריס תכננה את האירוע בחניון רחב ידיים של קולג' קהילתי וכך כניסה לאירוע הייתה ממש פשוטה. ללא תורים (כי כולם בתוך הרכבים) צעדתי על המדרכה לצד המדשאה. איש ה-secret service ניגש, ביקש לראות תעודת עיתונאית (של לע"מ, בעברית, כמובן). כמה מבטים הספיקו. הוא העביר אותי במהרה דרך מגנומטר והנה אני "בפנים", מול מי שפוטנציאלית יכולה להפוך בעוד זמן קצר לסגנית נשיא ארה"ב.

על מדרכה לא מאוד מרוחקת עמדו בחוץ כמה עשרות תומכי טראמפ עם שלטים נגד ג'ו ביידן וקמלה האריס.

כאשר האריס נאמה על הבמה מול כ-300 מכוניות ניתן היה לשמוע ולראות את תומכי טרמאפ בקלות רבה. כוחות השיטור המקומיים אפשרו להתקרב במידה. הם לא הוכנסו לאירוע, אך בהחלט הורשו להתקרב.

תופעה בעייתית לישראל

חלק מתומכי טראמפ באו עם רכבים צבעוניים, נושאים דגלי קמפיין, ומגברי מוזיקה. וכמובן, באמריקה הפטריוטית, יחד איתם, דגלי ארה"ב מתנופפים מעל לראשיהם. אולם הדבר שתפס את עיני יותר מהכל היו 3 דגלי ישראל שהונפו ביחד עם דגלי ארה"ב.

מצביעים רפובליקאים הגיעו להפגין מול העצרת של קמלה האריס  / צילום: Matt Rourke, Associated Press
 מצביעים רפובליקאים הגיעו להפגין מול העצרת של קמלה האריס / צילום: Matt Rourke, Associated Press

שנים רבות אני מסקרת מערכות בחירות בארה"ב. שם המדינה 'ישראל' נישא פעם פה ופעם שם, וכמעט תמיד בהקשרים חיוביים. אבל אירוע קמפיין של הדמוקרטים, שמולו עומדים בחוץ מפגיני-נגד רפובליקאים כשהם מצוידים בדגלי ארה"ב ובדגלי ישראל, כהתרסה - כזה, עוד לא ראיתי.

התופעה הזו אינה טובה לישראל. היא נגד האינטרסים של המדינה. במשך עשרות שנים התגאתה ישראל בתמיכה הדו-מפלגתית שלה, שמעניקה לישראל סיוע גשמי ורוחני משני הצדדים הפוליטיים של המפה. כעת, מפלגה אחת מניפה את דגלי מדינת ישראל כאקט מתריס נגד חברי המפלגה האחרת וישראל הופכת, יותר ויותר, לעניין שבמחלוקת בין הצדדים.

אני שואלת את ויני קלדארה, תומך טראמפ, העובד כטייס תובלה, מה הסיבה להנפת הדגלים הישראליים בהפגנה נגד העצרת של האריס. "ארה"ב וישראל היו קרובות תמיד", הוא עונה מיד, "אך היה ממשל קודם, שהבטיח דברים ופעל לבסוף אחרת במהלך תקופתו בבית הלבן". לדבריו, "טראמפ הבטיח לישראל דברים ועמד במילתו. זה ההבדל ביניהם".

ויני, מצביע על רכב הוואן שמאחוריו הצבוע כולו בצבעי הקמפיין של טראמפ וכולל את תמונות של הנשיא. את רואה, כאן כתוב 'ניתנו הבטחות. ההבטחות מולאו" ("promises made. promises kept"). הוא אומר שאת דבריה של האריס לא יכול היה לשמוע "כי אנחנו עשינו הרבה יותר רעש מן הנאום שלה. אנחנו רוצים שהיא תדע שהתמיכה בטראמפ חזקה הרבה יותר מכל תמיכה שהיא חושבת שיש לה", הוא אומר.

מכונת התעמולה חזקה מהמציאות

בשעות הערב, מוצאי שבת, אני פוגשת את צביה הוברמן דובר, ישראלית לשעבר שחיה בפורט לודרדייל מזה עשרות שנים. צביה עוסקת באמנות תעשייתית בעץ. היא גידלה פה משפחה, ובתה הבכורה נסעה כחיילת בודדת לישראל להתגייס לצה"ל לשירות קרבי. כיום הבת מתגוררת בישראל. רגל אחת פה בפלורידה, חצי רגל בישראל ולא ניתן לבקר.

צביה הוברמן. "אני יוצאת דופן בקהילה הישראלית. כולם תומכים בטרמאפ"  / צילום: תמונה פרטית
 צביה הוברמן. "אני יוצאת דופן בקהילה הישראלית. כולם תומכים בטרמאפ" / צילום: תמונה פרטית

הוברמן מעידה על עצמה שהיא מאוד חריגה בקרב הישראלים לשעבר החיים בפלורידה. "כמעט כולם תומכי טראמפ. רק אני חושבת שהוא מסוכן. אני הצבעתי לביידן, אבל לדאבוני טראמפ לוקח, כי הוא לא יכול להרשות לעצמו להפסיד".

הוברמן מתייחסת גם לקמפיין של טראמפ ולחשש מפניה התערבות חיצונית בבחירות. "יש כוח חזק מעל טראמפ שקובע את מהלך העניינים - רוסיה", היא אומרת ומוסיפה כי "לרוסיה יש יכולת להשפיע כאן על הבחירות, בהטיית דעת קהל. אני רואה את זה ברשתות החברתיות. מה שהיה ב-2016, הפך לחזק יותר היום. הם מפציצים עם פדופיליה, הבן שלו האנטר, הקשרים עם סין. זה הכל שידור חוזר של מכונת התעמולה שלהם שהיא חזקה יותר מן המציאות".

"ביידן יבטל את חג המולד"

ביום ראשון, ה-1 בנובמבר, נותרו פחות מ-48 שעות לסגירת הקלפיות. זה "זמן הזבל" בעגה המקומית (trash time) - הימים המתישים של הסוף, שבהם המועמדים זורקים אחד על השני כל דבר. הקמפיינים משני הצדדים מנסים את כל הטריקים האחרונים, מרתון עצרות, דילוגים בין מדינות.

אין ספק, שטראמפ הוא בעל האנרגיות הגבוהות מבין השנייים. ביום אחד (א') הוא בבליץ של אירועים, טס ונוחת במישיגן, איווה, צפון קרולינה, ג'ורג'יה ופלורידה. בכל מקום הוא מזמן את

האוהדים/מעריצים/תומכים לשדה תעופה קטן, נוחת, יורד מן המטוס, נואם, מכפיש את ביידן, ומתעופף לשמיים, אל עבר היעד הבא. רעב ללא מנוח. הציבור האמריקאי התרגל כבר לאמירות שערורייתיות שלו. פעם אחת זה "לכלוא ביידן" והלהיט האחרון הוא "ביידן יבטל לכם את חג המולד".

עוד 48 שעות נדע האם הציבור האמריקאי הפך לקהה חושים בכל הנוגע ל"פצצות" הרבות שהוא מטיל, או שמא טראמפ עוד מצליח לרגש אותם לנוע לקלפיות בהמונים כדי להעניק לו כהונה שניה כמו לרוב הנשיאים בהיסטוריה האמריקאית. השעון מתקתק, הזמן אוזל, אך חוסר הוודאות לגבי העתיד עדיין לא מתבהר.