מה עומד מאחורי פרישתו של נציג בנק הפועלים בדירקטוריון ידיעות אחרונות?

עו"ד אבי פילוסוף פרש לאחרונה מתפקידו כנציג בנק הפועלים בדירקטוריון ידיעות אחרונות, ולפי הערכות לא צפוי להתמנות לו מחליף • מה עומד מאחורי פרישתו, והאם אי מינוי מחליף לפילוסוף קשור לניסיונות של ארנון (נוני) מוזס לרכוש את חלקו של הבנק בקבוצת התקשורת?

בית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון./ צילום: כדיה לוי
בית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון./ צילום: כדיה לוי

מה עומד מאחורי פרישתו של עו"ד אבי פילוסוף, שכיהן עד לאחרונה כנציג בנק הפועלים בדירקטוריון ידיעות אחרונות? פילוסוף פרש לאחרונה מתפקידו ועל פי ההערכות לא צפוי להתמנות לו מחליף. פילוסוף מונה ב-2018 על ידי פיני רובין וירון אלכאווי המשמשים כונסים למניות ידיעות אחרונות שבידי בנק הפועלים.

בתעשייה מעריכים כי הסיבה שבעטיה לא ימונה לעו"ד פילוסוף מחליף היא המחשבה כי מניות ידיעות אחרונות המוחזקות בידי בנק הפועלים, נמצאות על סף מכירה, ולכן לא יהיה צורך בנוכחותו של דירקטור מטעמם.

עוד מעריכים כי הבקשה מעו"ד פילוסוף לפנות את כיסאו נולדה על רקע אי הנוחות של הפירמה מכך שהחלו מתקפות אישיות על עו"ד פילוסוף. התביעה האחרונה של משפחת יודקובסקי נגד ההתנהלות דירקטוריון ידיעות אחרונות ואופן קבלת ההחלטות, היא גם תביעה אישית נגד פילוסוף עצמו. 

עו"ד אבי פילוסוף / צילום: ענבל מרמרי
 עו"ד אבי פילוסוף / צילום: ענבל מרמרי

לפני ימים ספורים, כחלק מההליך המשפטי שמנהלת משפחת יודקובסקי, התברר כי שנה לאחר שכשל מוזס בניסיון לרכוש את מניות ידיעות אחרונות המוחזקות בידי בנק הפועלים באמצעות החברה עצמה, ובכך להשיג שליטה מוחלטת בקבוצה - הניסיונות התחדשו.

ממכתב שהגיש עו"ד דוד ליבר המייצג את משפחת יודקובסקי, עולה כי בתחילת אוגוסט האחרון עלה לסדר היום בישיבת הדירקטוריון "דיון ראשוני בקידום מהלך לפנייה לבעלי מניות בחברה, לרכישת מניות החברה שבידיהם על ידי החברה". המכתב הוגש במסגרת תביעה הכוללת שורה של בקשות סביב התנהלותו של מוזס.

עו"ד ליבר טוען כי העסקה לרכישת מניות שוב על הפרק, והתקיימו לפחות שלוש ישיבות דירקטוריון במהלכן אף "העבירו במחטף החלטה בדירקטוריון המאשרת עקרונית את התקדמות החברה לעסקה לרכישת מניותיה".

נדרשת התערבות מיידית ומידתית

לטענתו, "כעת כאשר נרקמת עסקה במסגרתה החברה מתעתדת לרכוש ממניותיה שלה במאות מיליוני שקלים, ואף מתכוונת לקחת הלוואה עצמה, כאשר לטובת נטילת ההלוואה העצומה החברה מתכוונת לשעבד את מרבית נכסיה, כאשר המשיבים מנסים לכנס ישיבות דירקטוריון ולהעביר בהן החלטות ביחס לעסקה - תוך שהם מסתירים מהמבקש את המידע הנדרש, וכאשר המשיבים אף מרחיקים לכת ובניסיון למנוע מהמבקש 'להפריע' לעסקה הם מתכוונים גם לשנות את תקנון החברה באופן שיאפשר להם לבצע את העסק בין השאר על בסיס תכנון מס אשר התקבל ומומן על ידי החברה גם מבלי לחשוף את המידע בפני המבקש - הרי שנדרשת התערבות מיידית ומידתית במסגרתה גם המבקש (כמו יתר שני הדירקטורים) יהיה חשוף למתרחש בחברה, כדי שיוכל למלא את תפקידו ולהגן על החברה לפי מיטב הבנתו ושיקול דעתו".

עו"ד ליבר טוען כי מוזס מסרב לחשוף בפניו מידע כלשהו לרבות מה התמורה שבה רוצים שהחברה תרכוש את מניותיה, מי יהיו המוכרים הפוטנציאלים בעסקה, נתונים ביחס לעמידת החברה במבחני החלוקה, וכל מידע רלוונטי אחר.

לטענתו הוא שאל את מוזס, "מאחר שבין הבנקים (הפועלים שמחזיקים במניות פישמן ודיסקונט המחזיקים בחלק ממניות יודקובסקי - ע.ב.ל) יש סדר גודל של 40% זה רכישה עצומה. כמה החברה יכולה לרכוש ובאיזה מחיר לדעתך? מר מוזס השיב 'כשנדע את התמונה הכוללת נמסור נתונים'".

במהלך אוגוסט הועלתה להצבעה בדירקטוריון החלטה פוזיטיבית שלא נכללה בסדר היום שהופץ לקראת הישיבה, "לאשר קידום מהלך של רכישת מניות החברה מבעלי מניות החברה על ידי החברה". כשביקש עו"ד ליבר להבין מהיכן צץ הצורך בקבלת החלטה המאשרת באופן עקרוני קידום עסקה, נמסר לו כי ההחלטה דרושה וכי המשיבים מעוניינים לאשר עקרונית את קידום המהלך כולו. "כך", טוען עו"ד ליבר, "דירקטוריון החברה אישר 'עקרונית' רכישה עצמית, בלי למסור מידע האם החברה בכלל מסוגלת לבצע רכישה, מה המחיר הצפוי, כמה מניות, וכיו"ב".

עו"ד אבי פילוסוף סרב להתייחס לידיעה ואמר כי העניינים נדונים בימים אלה בבית משפט ולכן לא יגיב. טרם התקבלה תגובת ידיעות אחרונות לדברים. 

חזקת החפות:  ההליכים המשפטיים בעניינו של ארנון (נוני) מוזס בעיצומם. מוזס הוא בגדר חשוד, מכחיש בתוקף את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.

גילוי מלא: ארנון (נוני) מוזס הוא מו"ל קבוצת ידיעות אחרונות וכלכליסט, שנמצאים בתחרות עם "גלובס".