אוקטובר היבש: חם מהממוצע במידה ניכרת, נטול משקעים כמעט לחלוטין

לפי נתוני השירות המטאורולוגי, אוקטובר 2020 הנו אחד מחודשי אוקטובר החמים מתחילת המדידות • גם החום ששרר בספטמבר היה יוצא דופן, כך שהחודשיים האחרונים היו חמים בצורה חסרת תקדים

המכ"ם בשירות המטאורולוגי / צילום: שלומי יוסף
המכ"ם בשירות המטאורולוגי / צילום: שלומי יוסף

בזמן שהיום החל לרדת גשם בחלקה הדרומי של ישראל, השירות המטאורולוגי מסכם את חודש אוקטובר היבש: חם מהממוצע במידה ניכרת, ונטול משקעים כמעט לחלוטין. לפי נתוני השירות המטאורולוגי, אוקטובר 2020 הנו אחד מחודשי אוקטובר החמים מתחילת המדידות, ובמזרח הארץ החם ביותר בשעות היום. באזורים אחרים הוא השני או השלישי בשמונים השנים האחרונות. גם ספטמבר היה חם מהממוצע בצורה יוצאת דופן, כך שהחודשיים האחרונים היו חמים בצורה חסרת תקדים.

אוקטובר גם היה יוצא דופן במיעוט המשקעים, כאשר מקום המדינה היו רק שלושה מקרים בלבד בהם היה אוקטובר יבש בצורה דומה. הגשם היחידי באוקטובר השנה היה ב-20 באוקטובר, כשענן מקומי התפתח מעל ירושלים והוריד שם כ-2 עד 3 מ"מ גשם.

אוקטובר יבש כמעט לחלוטין בכל הארץ הוא אירוע נדיר, וזאת בשל אופיו המקומי של מרבית הגשם באוקטובר, כך שגם אם לא חולפת שום מערכת גשם משמעותית, נוטים להתפתח ענני גשם מקומיים ולהמטיר נקודתית גשם בעוצמה חזקה. מבדיקת גשמי אוקטובר לעבר, ניתן למצוא שמאז קום המדינה היו עוד 3 מקרים בלבד עם אוקטובר נטול גשמים כמו הנוכחי: ב-1948, 1964 ו-1992.

גם ספטמבר שבר שיאים

בהרים ובפנים הארץ הטמפרטורות באוקטובר בשעות היום היו גבוהות מהממוצע ב-3 עד 4 מעלות צלזיוס. במישור החוף הטמפרטורות ביום היו גבוהות מהממוצע ב-2.5 עד 3 מעלות. בשעות הלילה הטמפרטורות ברוב חלקי הארץ עלו על הממוצע ב-2.5 עד 3 מעלות.

מהשוואה לעבר עולה שבהתייחס לטמפרטורות ביום (טמפרטורות המקסימום) זהו אוקטובר החם ביותר במזרח הארץ (מעמק החולה והכנרת, דרך עמק הירדן ועד לערבה), ברמת הנגב ובמזרח הנגב מתחילת המדידות באזורים אלה לפני כ-70 עד 80 שנה. בהרי הצפון זהו אוקטובר השני במידת חומו מתחילת המדידות, אחרי אוקטובר 1960. במישור החוף קדמו לאוקטובר הנוכחי חודשי אוקטובר בשנים 1994 ו-2010.

בירושלים, בה קיימות מדידות כבר למעלה מ-150 שנה, היו 4 חודשי אוקטובר חמים יותר, וזהו אוקטובר החם ביותר מזה למעלה מ-80 שנה. בבית ג'ימל שבשפלה, בה קיימות 100 שנות מדידה, היו עוד 7 אוקטוברים חמים יותר, חלקם בשנות ה-20 וה-30 וכן ב2010, 2009 ו-1960. בבאר שבע היו עוד 5 חודשי אוקטובר חמים יותר - בשנת 2010 ולפני כן בארבעה מקרים בשנות ה-30.

בהתייחס לטמפרטורות בלילה (טמפרטורות המינימום), אוקטובר 2020 היה חם משמעותית מהממוצע, אולם בצורה פחות בולטת. עדיין היו מספר אזורים בהם אוקטובר היה החם ביותר גם בלילה: בעמק הירדן, בערבה ובצפת. ביתר חלקי הארץ היו בדרך כלל 3 עד 5 חודשי אוקטובר בהם טמפרטורות המינימום הממוצעת היתה גבוהה יותר.

אוקטובר 2020 הגיע לאחר ספטמבר שהיה חם מאוד גם הוא ושובר שיאים. אם משווים את הטמפרטורה של שני החודשים יחד בהשוואה לספטמבר-אוקטובר בעבר, גם בתחנות ותיקות, ניתן לראות שתקופה זו השנה היא החמה ביותר.