משרד התקשורת בוחן דרכי אכיפה על מפעילים לא משלמים

במשרד התקשורת מנסים להתמודד עם מצב בו מפעילים אינם משלמים למפעילים אחרים על שירותים שהם רוכשים מהם • עד כה המשרד איפשר למפעילים לנתק לקוח לא משלם אחרי תהליך מסודר, אבל אסר על מפעילים לנתק מפעיל אחר

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

משרד התקשורת מעלה לסדר היום את הדיון בתופעת "המפעילים הלא משלמים". בעקבות שורה של אירועים שבהם התברר כי ישנם מפעילים, לרוב קטנים אך לא רק, שאינם משלמים למפעילים אחרים על שירותים שהם רוכשים מהם ואשר נופלים תחת ההסדרה של משרד התקשורת, מקיימים במשרד דיונים כיצד להתמודד עם הבעיה.

בחינת הנושא מגיעה לאחר שהתברר כי חלק מהמפעילים אינם משלמים עבור שירותים שהם צורכים ממפעילים אחרים. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי באי-תשלום על השקעות משותפות, באי-תשלום על הזמנות של שירותי טכנאי ובדחיות תשלומים נמשכות על שירותים במסגרת השוק הסיטונאי לבזק ולהוט.

במשרד התקשורת הוקם לפני שנים צוות ליישוב סכסוכים בין מפעילים, שמטרתו היא להתמודד עם בעיות מעין אלה ולפתור חילוקי דעות בין מפעילים בנושאים שונים. אלא שמה שקורה הוא שהצוות יכול להגיע למסקנות שמפעיל מסוים אינו נוהג כשורה כאשר הוא אינו משלם, או לחלופין מפרש את החוק באופן בעייתי, אבל לצוות אין כל סמכות לחייב מפעיל לא משלם לעשות כן.

הבעיה מחריפה היות שמצד אחד משרד התקשורת מאפשר למפעילים לנתק לקוח לא משלם אחרי תהליך מסודר, אבל אוסר על מפעילים לנתק מפעיל אחר מחשש לפגיעה בלקוחותיו. כלומר, אם חברה סלולרית רוצה, לצורך הדוגמה, להפסיק שירותים של מפעיל כלשהו ברשת שלה בגלל שהוא לא משלם לה, היא לא יכולה לעשות זאת.

נבחן דוגמה נוספת: אם מפעיל בעל תשתית רוצה לנתק ספק אינטרנט שרוכב על התשתית שלו ואינו משלם על השימוש ברשת, משרד התקשורת מונע זאת ובכך מפנה את המפעיל הנפגע לבית משפט.

במשרד התקשורת מבינים שא-אפשר מחד לחייב את המפעילים לספק שירותים לספקים קטנים, ומאידך לא לאפשר להם למצות את הפעולות מול אותם מפעילים כשהם לא משלמים להם. בית המשפט גם כן מונע בדרך-כלל ניתוק ושולח את הצדדים להתדיין ולהגיע לפשרות, או שבסוף קובע חובת תשלום שמגיעה אחרי שנים, כשבהרבה מקרים כבר אין את מי לתבוע.

במשרד התקשורת אישרו כי הנושא נמצא על סדר היום של המשרד.