מציאת חיסון לקורונה תגן על שוקי ההון מפני השלכותיו של "גל כחול" בארה"ב

השאלה המהותית כיום למשקיעים בשווקים היא האם ארה"ב מתקרבת לניצחון דמוקרטי במרוץ לנשיאות, לצד שליטה דמוקרטית מוחלטת בקונגרס ובסנאט האמריקאי

הפגנה נגד הנשיא דונלד טראמפ, מחוץ לבית הלבן, השבוע  / צילום: Yegor Aleyev, רויטרס
הפגנה נגד הנשיא דונלד טראמפ, מחוץ לבית הלבן, השבוע / צילום: Yegor Aleyev, רויטרס

הדריכות בשווקים הפיננסיים לקראת הבחירות בארה"ב מצויה בשיאה, אבל למיטב הבנתי, דווקא דמותו של הנשיא הבא היא השאלה הפחות קריטית עבור המשקיעים לטווח הארוך. השאלה המהותית יותר היא האם פנינו ל"גל כחול" בארה"ב - כלומר, לניצחון דמוקרטי במרוץ לנשיאות, לצד שליטה דמוקרטית מוחלטת בקונגרס ובסנאט.

ככל שהניצחון הדמוקרטי בסנאט יהיה מוחץ יותר, המשמעות של הגל הכחול בעיני המשקיעים תגבר - והרוטציה הסקטוריאלית "מסקטורים רפובליקנים" ל"סקטורים דמוקרטים" תוקצן. ואולם גם בתרחיש מאיים שכזה, פיתוח חיסון לקורונה, ככל ויושלם על פי התחזיות במהלך שנה הבאה, וסביבת ריבית אפסית, יחזירו את האיזון לשווקים בתוך זמן לא רב - שכן היעדר אלטרנטיבות השקעות מניבות תשואה לצד אופטימיות בסיסית בעתיד האנושות, יכתיבו את המגמה ארוכת הטווח.

יתרון אחד ברור של ניצחון דמוקרטי מוחץ הוא ירידה חדה בהסתברות לאי-העברת שלטון מסודרת והתכחשות של הנשיא דונלד טראמפ לתוצאות הבחירות - תרחיש שמהווה סיוט בלהות עבור המשקיעים ועשוי לשתק את כלכלת ארה"ב.

הסוכרייה הענקית שמכינים הדמוקרטים

יתרון נוסף הגלום בניצחון דמוקרטי הוא תקווה לשיפור חד ביחסי הסחר של ארה"ב עם סין בפרט, וכלל שותפות הסחר של ארה"ב בכלל. יש המייחלים כי ג'ו ביידן יפחית את המכסים שהוטלו על מוצרים סיניים, ובכך יתמוך במגמה החיובית בשוק המניות. סביר להניח כי יחסי ארה"ב סין ישתפרו בתרחיש שבו ביידן ייבחר לנשיא, אבל לא הייתי מציע להניח כי יחסי ארה"ב-סין ביום שאחרי מהפך שלטוני יהפכו לירח דבש ארוך טווח. זאת, בשל השאיפות הבסיסיות הסותרות של שתי מדינות אלה.

הסוכרייה הענקית שמכינים הדמוקרטים למשקיעים, במידה ויזכו בשליטה בבתים ובבית הלבן, היא תוכנית פיסקאלית בהיקף של יותר מ-2 טריליון דולר לתמיכה בכלכלה האמריקאית כמענה לאתגרי הקורונה. תוכנית כזו תתמוך בהאצת הצמיחה, תביא לגידול ניכר בהשקעות בתשתיות ותעודד תעסוקה. ואולם, במקביל היא גם תעלה את החששות לאינפלציה ועשויה להביא לעליית תשואות בארה"ב, שתעיב על ביצועי איגרות החוב בתיקי ההשקעות.

הדרך של הדמוקרטים לממן תוכנית תמריצים גרנדיוזית היא באמצעות העלאת מס החברות ונסיגה מלאה או חלקית מתוכנית הפחתת המיסים האדירה שהשיק ממשל טראמפ. אין דבר שמשקיעים מתעבים יותר מאשר העלות מיסים. זאת, כאשר העלאת שיעורי המס תקטין את הרווח הנקי ותביא עמה לגידול במכפילי הרווח - עובדה שצפויה להוות משוכה מאתגרת לשווקים הפיננסיים.

ניצחון דמוקרטי משולש צפוי להביא עמו גל של הכבדות רגולטוריות, כמיטב המסורת הדמוקרטית. רגולציה מסיבית היא מתכון בטוח לגידול בעלויות של הפירמות ולפגיעה בשווי החברות.

יוזמות דמוקרטיות להגדלת מיסוי על חברות טכנולוגיה הפועלות ממקלטי מס, הן איום ממוקד על רכיב הטכנולוגיה במדדי המניות, שתפח באופן חד בשנים האחרונות. לחץ גובר להגביל את כוחן של ענקיות האינטרנט מאיים אף הוא על המשך הראלי במניות הטכנולוגיה. ענקיות ההייטק התעצמו אפילו בתקופת הקורונה, ועוצמתן הכלכלית מטרידה רבים. הדמוקרטים, המחזיקים בכל עמדות הכוח הפוליטיות בתרחיש של גל כחול, עשויים להיות אלה שינסו להחליש את כוחן של חברות אלה באגרסיביות יחסית - והתוצאה עשויה להשתקף במחירי המניות.

בכל האמור בהשפעות של גל כחול על סקטור הבריאות, שהינו הסקטור השני בגודלו במדד המניות S&P 500, ההנחה המקובלת היא שניצחון דמוקרטי יפגע בחברות התרופות עקב לחץ צפוי על מחירי התרופות ועל בתי החולים האמריקאים.

אין ספק כי קברניטי תעשיית הנפט בארה"ב מייחלים לבחירתו של טראמפ לנשיאות, שכן ג'ו ביידן צפוי לעודד בכל הכוח קידום פרויקטים של אנרגיה מתחדשת, לצד הסתברות גבוהה למשא ומתן מחודש מול איראן, שעשוי להשיב את הנפט האיראני לשווקים ולייצר לחץ גובר על מחירי הנפט. עם זאת, ראוי לזכור כי משקלו של סקטור האנרגיה במדד הוא נמוך, ולפיכך הגישה הדמוקרטית העוינת כלפי סקטור האנרגיה המסורתי אינה מהווה איום גדול על השווקים.

המציאות הכלכלית שיירש בארה"ב נשיא חדש או נשיא חדש ישן, היא מורכבת מעין כמותה, שכן ארה"ב והעולם כולו מצויים במלחמה נגד נגיף הקורונה - ולפחות לפי שעה, אין תאריך סיום למלחמה זו.

כל מי שיישב בבית הלבן בשנים הקרובות, יהיה מחויב לתמיכה בשווקים בכלים פיסקאליים מרחיבים, לצד הישענות על תמיכה בלתי מוגבלת של הפדרל ריזרב בכלכלה ובשווקים. את החולה הזה, שהוא כלכלת ארה"ב, לא ניתן לנתק מצינורות התמריצים בעתיד הנראה לעין.

בנתונים אלה, גל כחול מהווה איום קצר טווח על הראלי בשווקים. ואולם, הריבית הנמוכה והאופטימיות הצפויה של המשקיעים במקרה שיימצא חיסון אפקטיבי לקורונה, ימשיכו לתמוך בשווקים ובמגמה החיובית לטווח ארוך, גם אם המשקיעים "יבלעו מים מלוחים" בהינתן גל כחול. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב הטור ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם