מיליוני מעטפות הצבעה תקועות בדואר במדינות מתנדנדות

העיכובים בדואר מאיימים להשפיע על התוצאות במדינות שבהן הבחירות ב-2016 הוכרעו ברוב דחוק או קטן

מיון של מעטפות הצבעה בקליפורניה, אוקטובר / צילום: Mike Blake, רויטרס
מיון של מעטפות הצבעה בקליפורניה, אוקטובר / צילום: Mike Blake, רויטרס

מיליוני מעטפות הצבעה מוקדמת בדואר לא התקבלו עדיין בוועדות הבחירות במדינות המתנדנדות בארה"ב, היכן שעיכובים במסירות הדואר עלולים לגרום לכך שקולות לא יגיעו בזמן להיספר בבחירות לנשיאות.

יותר משבעה מיליון מעטפות הצבעה טרם הוחזרו לוועדות הבחירות ב-13 המדינות התחרויות ביותר, שמחייבות כי המעטפות עם הקולות יגיעו עד יום הבחירות או לפניו - כך עולה מניתוח של "וול סטריט ג'ורנל" שמתבסס על נתונים מ"פרויקט הבחירות בארה"ב". מדובר על כ-28% מ-24 מיליוני מעטפות ההצבעה שנשלחו בדואר באותן מדינות.

לעובדה שמדובר במדינות מתנדנדות יש משמעות כבירה שכן ברבות מהמדינות הללו, כמו מישיגן, וויסקונסין, אריזונה ופלורידה, ההצבעה הוכרעה ב-2016 ברוב מצומצם מאד, ובכמה מקרים בכמה אלפי קולות מצביעים. כך הופכת ההצבעה בדואר לקריטית בקביעת המנצח בבחירות לנשיאות הפעם.

מיון של מעטפות הצבעה בניו ג'רזי, אוקטובר / צילום: Seth Wenig, Associated Press
 מיון של מעטפות הצבעה בניו ג'רזי, אוקטובר / צילום: Seth Wenig, Associated Press

זמני מסירת הדואר הואטו

בשבוע שעבר הואטו זמני מסירת הדואר הדחוף בהשוואה לשבוע שלפניו ב-12 מ-13 המדינות התחרותיות ביותר, שיש להן תאריכי יעד נוקשים לקבלת הקולות, לפי נתונים של חברת המעקב אחרי הדואר GrayHair Software.

שירות הדואר מסר שכמות הדואר שעברה במערכת בשבוע שעבר הייתה חריגה, וכי הוא ממשיך "ליישם אמצעים בלתי רגילים לקידום וזירוז מעטפות ההצבעה במדינה", כולל הסעות נוספות, משמרות עבודה מוארכות לעובדי הדואר, וחלוקת דואר גם בימי ראשון.

קשה לדעת מה מספרן המדויק של מעטפות ההצבעה בדואר. כמה בוחרים שביקשו טפסי הצבעה בדואר כנראה לא מילאו אותם, והם יצביעו ביום הבחירות או בכלל לא. כמה מדינות, כמו קולורדו, שולחות בדואר אוטומטית מעטפות הצבעה לכל בוחר רשום, מה שמוביל להערכת-יתר אפשרית של היקף ההצבעות בדואר. מדינות רבות, כולל פלורידה ואריזונה, כלל לא משתמשות בהצבעות בדואר.

עד כה, שירות הדואר מסר שהוא טיפל ביותר מ-4.5 מיליארד דברי דואר פוליטיים ואלקטורליים, כולל 122 מיליון מעטפות הצבעה - יותר מפי שניים ביחס ל-2016. דובר של שירות הדואר מסר שהוא אינו מדווח על נתוני דואר פרטי שאינם שלו.

מסמכים שהוגשו שלשום על ידי שירות הדואר לבית משפט פדרלי במחוז קולומביה הראו שהשירות התקשה בשבועות האחרונים לעמוד ביעדי המסירה שלו, שנעים בדרך כלל בין שניים לחמישה ימי עסקים לדואר דחוף (first class).

תיבת דואר יעודית לבחירות בוושינגטון, אוקטובר / צילום: Nati Harnik, Associated Press
 תיבת דואר יעודית לבחירות בוושינגטון, אוקטובר / צילום: Nati Harnik, Associated Press

שיעור מסירה של מתחת ל-50%

ברמה הארצית, שירות הדואר מסר שרק 62% מהדואר הדחוף נמסר בזמן ביום שלישי שעבר, עם שיעור מסירה של מתחת ל-50% בערים כמו פילדלפיה ודטרויט באותו יום. המסירה השתפרה במקצת למחרת, ביום רביעי, ושיעור הדואר שנמסר בזמן עלה לכ-89%.

בדיווח לבית המשפט, שירות הדואר מסר גם שמעטפות הצבעה טופלו באופן כללי מהר יותר מדואר רגיל דחוף, אם כי בכמה אזורים היו עיכובים משמעותיים. ביום חמישי התעכבו 9% ממעטפות ההצבעה בפילדלפיה, ו-20% בדטרויט. במבט כללי, 94% ממעטפות ההצבעה נמסרו לוועדות הבחירות ביום חמישי שעבר.

דייויד פרטנהיימר, דובר שירות הדואר, מסר שהנתונים היומיים שפרסם בית המשפט אינם אמינים. "הנתונים כוללים יעדי מסירה של בית המשפט, והם אינם בני השוואה לנתונים הרגילים שלנו", הוא אמר.

בשבוע שהסתיים ב-23 באוקטובר, 80.85% ממעטפות ההצבעה נמסרו בזמן, ירידה מ-80% מוקדם יותר בחודש שעבר. שירות הדואר מסר שההאטה נבעה גם מהשפעת הקורונה, מנפח דברי הדואר המוגדל ומהמאמצים לתת עדיפות למעטפות ההצבעה.

מישיגן: התנהלות כאוטית בדואר

במישיגן, היכן שדונלד טראמפ זכה ב-2016 ברוב דחוק של 10,704 קולות, יותר מ-700 אלף קולות לא התקבלו בוועדות ההצבעה עד ה-29 באוקטובר, לפי נתוני פרויקט הבחירות. זמני המסירה היו בשבוע שעבר מעל שישה ימי עסקים, לפי GrayHair. השאלה היא כמה מהקולות הללו לא יגיעו במועד ולא ייספרו. תאריך היעד של מדינת מישיגן לספירת המעטפות הוא יום הבחירות.

במוקד המיון והמסירה של שירות הדואר במישיגן, היכן שחמישה מיליון דברי דואר מטופלים בכל יום, הסצינה נראית כאוטית ימים האחרונים: דואר פירסט קלאס נערם על המרצפות, וחלק מדברי הדואר הרגילים ממתין כבר תשעה ימים, למרות שעובדים נוספים ממלאים משמרות של 12 שעות, שבעה ימים בשבוע - כך לפי אחד העובדים במקום.

"אנחנו עוקבים מקרוב אחרי זרימת הדואר במתקן הזה ובמתקנים דומים ברחבי המדינה. חברי כוח המשימה של דואר הבחירות, יחד עם שירות הפיקוח של הדואר, נמצאים במישיגן כל יום ומטפלים באגרסיביות בנושאים הללו", אמר הדובר פרטנהיימר.

משפטנים אומרים שעיכובי הדואר במדינות עם תאריכי היעד הנוקשים עלולים להוביל לערעורים שיעכבו את פרסום תוצאות הבחירות. "זה מגדיל את הסיכויים להתדיינות", אמר אכיל ריד אמאר, פרופסור למשפט חוקתי ולמדע המדינה באוניברסיטת ייל.

בו זמנית, מספרי השיא של ההצבעה המוקדמת עשויים להגביל את ההשפעה של ההאטה במסירת דברי הדואר. יותר מ-93 מיליון איש כבר הצביעו עד יום שני בבוקר, לפי סוכנות הידיעות AP. "מחצית מהמצביעים כבר הצביעו, ומעטפות ההצבעה שלהם כבר נשלחו", אמר פרופסור אמאר.

עיכובים משמעותיים באריזונה וג'ורג'יה

באריזונה, היכן שטראמפ זכה ב-2016 ברוב של 91,234 קולות, נשלחו כבר 1,225,387 מעטפות הצבעה עד יום שלישי שעבר, לפי פרויקט הבחירות. אריזונה היתה שיאנית ארה"ב בעיכובים במסירת דואר בשבוע שעבר, עם זמן מסירה ממוצע של 7.3 ימי עסקים לדואר דחוף.

עיכובים דומים היו גם בג'ורג'יה, היכן ש-624,842 מעטפות הצבעה שנשלחו לבוחרים לא נשלחו בחזרה עד יום חמישי שעבר. ב-2016 ניצח טראמפ במדינה זו ברוב של 211,141 קולות, והסקרים מצביעים הפעם על מרוץ צמוד יותר. בשתי המדינות האלו, אריזונה וג'ורג'יה, המעטפות חייבות לחזור עד יום הבחירות כדי להיספר.

כמה מדינות, כולל פנסילבניה, צפון קרוליינה וקנזס, מחייבות שמעטפות ההצבעה ישאו חותמת דואר של יום הבחירות, אך אפשר לספור אותן מאוחר יותר. תאריכי היעד בכמה מדינות הן נושא להתדיינות משפטית.