האדם הוא המנכ"ל של חייו

לקיחת אחריות אישית על מסלול חייך התעסוקתי משמעותה ליזום. לא מספיק לחשוב שאם תהיה טוב במה שאתה עוסק תצליח • איך במשבר הקורונה נשברו הכללים, וכיצד מכאן אפשר לצמוח?

כמו לכל דבר, גם לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
כמו לכל דבר, גם לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

בעולם התעסוקה של העידן הדיגיטלי ועוד יותר במשבר הקורונה נשברו הכללים. המוכר, הידוע והבטוח נעלם ואת מקומו תופסת אי-ודאות ומתגברות תחושות דאגה מהעתיד לבוא. המשבר אכן כאן. אין בידנו את הידע הנדרש והיכולת לשלוט בעולם המתפרק מנכסיו הבסיסיים. עם זאת, גם בעידן כאוטי זה, לכל אחד ואחת מאתנו האפשרות לנסות ולמצוא את דרכו האישית התעסוקתית. הצעתי היא: במקום שהמשבר ינהל אותנו בואו ננסה לנהל את המשבר, "תוך כדי תנועה" לצמיחה אישית וחברתית. או במילים אחרות, אני מזמינה את כל אחד ואחת מכם להיות המנכ"ל/ית של חייו/ה. להיות זה שמנהל את המסע האישי אל האופק התעסוקתי לשם מימוש עצמי-מקצועי-חברתי.

אנחנו חיים בתקופה היסטורית המעצבת עולם אחר, העדפות חדשות, וסביבה משתנה שמתקיימים בה שני תנאים מרכזיים: עולם התעסוקה עובר לדיגיטל - המעבר למרחב הדיגיטלי משנה את הדרך בה אנחנו חיים, מתקשרים, לומדים וגם עובדים. שינוי זה איננו שינוי הדרגתי של מה שהיה קודם. אנו חווים מהפכה היוצרת שינוי מבני בשוק העבודה.

כתוצאה מכך מתבצעת הערכה מחודשת של הכישורים הנדרשים מכוח האדם. עוד לפני עידן הקורונה, מקצועות שבעבר היו ממוקדים ו"מבוססי מקום" כדוגמת מוכרנים וסוכני נסיעות עברו לדיגיטל. להערכת מומחים, המקצועות שיהיו חשובים בתקופה הקרובה הם אלה שיסייעו לחברות לבצע דיגיטציה של סל המוצרים והשירותים שלהם. בשלותם של אמצעים טכנולוגיים כדוגמת בינה מלאכותית ונתוני עתק (BIG DATA) מגבירים את הדרישה לכוח אדם מיומן בעולם הדיגיטלי.

לגור במקום העבודה - וירוס הקורונה כפה על ארגונים לעבור בין רגע לעבודה מרחוק. ליתר דיוק, מהבית. איחוד המרחב התעסוקתי עם המרחב הביתי מחייב שינוי תפיסתי. התחזית היא ש"עולם הזום" הוא כאן כדי להישאר. מנכ"לים של חברות כדוגמת טוויטר הנחו את עובדיהם להמשיך לעבוד מהבית. ובדיקת מטריצות התפוקה של חברות, כדוגמת טאבולה, מראה שהמעבר לעבודה מהבית מצביע אפילו על עליה קלה בפריון. נתון מעניין הוא הפיזור בשעות העבודה. בעוד שעובדים שלהם ילדים קטנים נוטים לעבוד מוקדם מאוד או מאוחר מאוד, רווקים או מי שלהם ילדים בוגרים עובדים בשעות רגילות.

אז איך מבצעים את המעבר להיות המנכ"ל של חייך?

פרואקטיביות - לקיחת אחריות אישית על מסלול חייך התעסוקתי משמעותה ליזום. לא מספיק לחשוב שאם תהיה טוב במה שאתה עוסק תצליח. נדרשים מעשים ויוזמות. שינוי קריירה הוא הנורמה החדשה. על פי ההערכות בעידן הנוכחי, החלפת משרות, אם ככורח ואם מרצון, הינה הנורמה. זאת באנלוגיה למשפטו של סטיב ג'ובס שאמר שחדשנות היא ההבדל בין מוביל למובל. אל תהססו לחפש, לשאול, להתייעץ ולהיות חדשניים!


מוכנות דיגיטלית - המידה שיש לך ידע ויכולת לשלב מיומנויות קוגניטיביות המתאימות לפעילות בסביבות תעסוקה דיגיטליות ינבאו במידה רבה את הצלחתך המקצועית. כישורי העבודה הנדרשים מעובד כוללים כישורים רכים כדוגמת תקשורת ועבודה בצוות, יכולת עבודה עצמאית והסתגלות למצבים משתנים. ובנוסף, כישורים דיגיטליים כדוגמת איסוף ועיבוד מידע מהרשת, הערכת מידע מהרשת.

למידה כדרך חיים - האדם הלומד שכל הזמן מתפתח ולוקח אחריות על מסלול הכשרתו הוא המנוע לצמיחה. להיות רלוונטי, לעקוב אחר טרנדים, ללמוד, ללמוד ושוב ללמוד. לימודים אקדמיים היא אחת האופציות אך לא הבלעדית. ברשת ניתן למצוא קורסים פתוחים לציבור של מיטב האוניברסיטאות בעולם וגם בישראל. מיזם הלמידה הדיגיטלית הלאומי קמפוס הוא דוגמה מעולה לאיתור קורסים. אפשרות מומלצת נוספת הנה קטלוג הקורסים להכשרה לעולם העבודה שמציעה הרשת החברתית לינקדין. מקורות הלמידה אינם חייבים להיות בפורמט של קורסים. בלוגים, פודקאסטים והתחברות לקהיליות מקצועיות יכולים להוות מקור מצוין ללמידה.

ואם מה שאני מציעה מתאים אז קדימה - Walk the Talk. תרגמו את המילים למעשים, דווקא עכשיו המציאו את עצמכם מחדש. השקיעו בסטרטאפ שנקרא 'אני'. בהצלחה!
ולאלו מכם, היזמים, המרגישים שיש בידיכם פתרון חדשני שיאפשר לרבים בארץ ובעולם להיות המנכ"לים של חייהם - ב'מדינה למופת' מחפשים בדיוק אתכם. 

הכותבת היא דיקנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה, המכון הטכנולוגי חולון HIT, וחברת הנהלה במיזם מדינה למופת הפועל לאיתור יוזמות בתחום התעסוקה