"היה לנו כמעט שיתוק מיידי של המשק"

כך אמרה מיכל דן הראל, מנכ"לית Manpower, בפאנל שעסק בשוק העבודה בועידת הסטודנטים הראשונה של ישראל שערך "גלובס" • ספי כהן-בנעים מאוניברסיטת תל אביב: "יש לנו ירידה של 25% במספר המשרות שאנחנו מפרסמים לסטודנטים ולבוגרים שלנו"

מיכל דן הראל, Manpower / צילום: גיא הכט
מיכל דן הראל, Manpower / צילום: גיא הכט

שוק העבודה בישראל עובר בימים אלה טלטלה היסטורית והנפגעים הגדולים הם הצעירים. בכך עסק הפאנל "חיפוש עבודה וגיוס עובדים צעירים בתקופה המאתגרת בתולדות ישראל", שהנחתה הילה ויסברג מ"גלובס". הפאנל התקיים כחלק מוועידת הסטודנטים הראשונה של ישראל שערך "גלובס"

בפאנל השתתפו ספי כהן-בנעים, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה, אוניברסיטת תל אביב; מיכל דן הראל, מנכ"לית Manpower; עדי בן שושן, ראש מינהל גיוס וניוד של התעשייה האווירית ופרופ' גיא מונדלק, ראש החוג ללימודי עבודה באוניברסיטת תל אביב.

איך נראה שוק התעסוקה בימים אלה? לדברי מיכל דן הראל מ-Manpower: "אנחנו עובדים בעולם 70 שנה, ובארץ 50 שנה, כך שחווינו את כל העליות והמורדות, ואני חייבת להגיד שהתקופה הנוכחית היא תקופה שונה ומיוחדת, לא חווינו משהו כזה, ברוב המקרים כשיש איזו שהיא ירידה במשק מבחינת הרווחים, מבחינת ההתנהלות, הירידה היא ירידה איטית, מתחילים להרגיש סימנים ראשונים, הסימנים האלה מתרחבים לאט לאט למעגלים נוספים והולכים ועולים. מה שקרה השנה בסגר הראשון, אין לו אח ורע לפחות ב-50 שנה האחרונות. היה לנו כמעט שיתוק מיידי של המשק, מאמצע מרץ ועד תחילת אפריל רוב החברות ביצעו איזה שהוא תהליך התכנסות. מעבר לשירותים החיוניים שמהווים עדיין חלק לא מבוטל במשק, הפעילות כמעט נסגרה".

דן הראל הוסיפה כי "חשוב להגיד שהמשק עדיין מגייס. למרות אחוז האבטלה שעלה מאוד והצמצומים, חברות ממשיכות לגייס, אבל אנחנו נמצאים בסדר גודל של 40-50% מהיקפי הגיוס שהיו לפני המשבר".

ספי כהן-בנעים מאוניברסיטת תל אביב סיפרה שהיא מנהלת את המרכז לפיתוח קריירה באוניברסיטת תל אביב, "שהמטרה שלו היא להנגיש לסטודנטים ולבוגרים שלנו משרות ותפקידים". לדבריה, "גם אנחנו, כמו כל המשק, הרגשנו באמת את השינוי הגדול והטלטלה שעבר עולם התעסוקה, וזה בא לידי ביטוי בכך שאנחנו רואים שיש ירידה במספר המשרות. יש לנו ירידה של 25% במספר המשרות שאנחנו מפרסמים לסטודנטים ולבוגרים שלנו, המערכת שלנו היא מאוד רחבה, היא כוללת בתוכה 14 מוסדות אקדמיים, אז זו ירידה שהיא לא ספציפית רק לאוניברסיטת תל אביב.

"אנחנו רואים שיש תחומים שיש בהם עלייה בהם, אם זה ביו-טק או תחומים שקשורים לכימיה וביולוגיה. אנחנו רואים גם עלייה בתחומים של טיפול כמו עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מטפלים, מדריכים ומורים וגננות, מן הסתם".

הדוברת הבאה בפאנל הייתה עדי בן שושן, ראש מנהל גיוס וניוד של תעשייה אווירית. בן שושן סיפרה שבתפקיד הנוכחי שלה היא מנהלת את כל מערך הגיוס והניוד. לדבריה, "תעשייה אווירית, אחת מהחברות הגדולות במשק, מעסיקה כ-15 אלף עובדים, 6,000 מהנדסים ו-600 סטודנטים, יש לנו לא מעט סטודנטים גם מאוניברסיטת תל אביב.

הדובר האחרון בפאנל היה פרופ' גיא מונדלק, ראש החוג ללימודי עבודה באוניברסיטת תל אביב. לדברי מונדלק, "הקורונה זירזה תהליכים. פתאום מתברר שאולי לא צריך למדוד כל דבר בשעות, אולי אנשים יכולים לעבוד פחות שעות אבל להיות יותר אפקטיביים". 

גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף נכס, תקשורת ומדיה סטודנטים