חינוך מיני, פטריות הזייה, הפלות ושכר מינימום: על מה עוד מצביעים חוץ מאשר לנשיאות

דרום דקוטה עשויה להפוך למדינה הראשונה שמתירה שימוש רפואי ואישי בקנאביס בו זמנית, בקליפורניה בוחנים את חוק "כלכלת החלטורה", ובקולורדו מתבקשים המצביעים לאשר לאסור בחוק הפלות • הבחירות הן לא רק ביידן או טראמפ, אלא על שלל נושאים נוספים

אנשים עומדים בתור להצבעה המוקדמת בבחירות בבאוהיו / צילום: Andrew Welsh-Huggins, AP
אנשים עומדים בתור להצבעה המוקדמת בבחירות בבאוהיו / צילום: Andrew Welsh-Huggins, AP

הבוחרים בארה"ב לא מצביעים רק על זהות הנשיא, אלא גם על שורה של נושאים שנמצאים במחלוקת. במדינות השונות, הבוחר האמריקאי יצביע על נושאים שונים כמו ליגליזציה של מריחואנה, הגבלת גישה להפלות, רפורמות הצבעה ועוד. הנה כמה מהנושאים הללו:

כלכלת החלטורה

הצעה 22 בקליפורניה מבקשת לבחון חוק שעבר לפני כשנה וחצי במדינה, לפיו עובדים שמתפרנסים מעבודות ב"כלכלת החלטורה" (gig economy) יוגדרו מעתה כעובדי החברות ולא כעצמאים/פרלינסרים. לחוק יש משמעויות מרחיקות לכת, הן כלפי העובדים והן כלפי החברות. בעוד שהעובדים זוכים לתנאים סוציאליים - כמו שכר מינימום, החברות נאלצות לממן אותם מתוך הרווחים שלהן ובניגוד למודל העסקי שלהם שמבוסס על העסקה ללא־תנאים־נלווים.

אובר, ליפט וחברות נוספות הוציאו לאורך השנים האחרונות כ־200 מיליון דולר על קמפיין נגד החוק. עתה, תושבי קליפורניה מתבקשים להחליט האם חברות אלה יצטרכו להגדיר את נהגיהם כעצמאים עם כמה הטבות, או כעובדים כפי שקובע החוק במדינה.

לגליזציה של מריחואנה

11 מדינות כבר אישרו לגליזציה של מריחואנה לשימוש עצמי, ועוד ארבע יכולות להצטרף אליהן השנה: אריזונה, מונטנה, ניו ג'רזי ודרום דקוטה. בתי המחוקקים במדינה מבקשים מהם להחליט על היתרים למכירת קנביס ורפורמות בחוקי הסמים.

הצעה 207 באריזונה תאפשר לבני 21 ומעלה להחזיק, להשתמש או להחזיק עד כ־28 גרם של מריחואנה ולגדל עד שישה צמחים לשימוש אישי, אך ללא עישון בציבור. כמו כן, מבקשים המחוקקים מהבוחרים לאשר או לדחות מכירת מריחואנה לצרכנים, עם מס של 16%. בתי המשפט יוכלו לבטל כמה סעיפי אישום, מעצרים, הרשעות ופסקי דין שנוגעים למריחואנה.

מונטנה תצביע על שתי יוזמות. יוזמה 118 שתתקן את חוקת המדינה ותאפשר לקבוע גיל מינימום לרכישה, צריכה או אחזקת מריחואנה, ויוזמה 190 שתהפוך את המריחואנה לשימוש אישי לחוקית לבני 21 ומעלה. יוטל מס של 20% על מכירות לצרכן. אסירים בעבירות מריחואנה יוכלו לבקש משפט חוזר, או מחיקת הרשעה.

דרום דקוטה עשויה להפוך למדינה הראשונה שמתירה שימוש רפואי ואישי בו זמנית. תיקון A לחוקה המקומית יתיר שימוש, יפקח ויגבה מס על מכירות למבוגרים. כיום למדינה זו יש כעת עונשים קשים על אחזקת כמויות קטנות.

מיסיסיפי עשויה לאשר מריחואנה לשימוש רפואי. הבוחרים יצביעו על יוזמה 65 או 65A או נגד שתיהן. ביוזמה 65 יוכלו חולים עם תנאים מסוימים, שיאושרו על ידי רופאים מוסמכים במדינה, להשתמש במריחואנה רפואית. על פי יוזמה 65A, תוקם תוכנית לשימוש במריחואנה רפואית כזו. גם אלו שיצביעו נגד שתי היוזמות יוכלו לקבל הזדמנות לבחור אחת מהשתיים.

בעיר וושינגטון יתבקשו התושבים להחליט אם להתיר שימוש בצמחים גורמי הזיות ובפטריות.

רפורמות הצבעה

באלסקה ומסצ'וסטס יחליטו האזרחים אם לאמץ הצבעה לפי דירוג בבחירות, כלומר שהבוחר ידרג את המועמדים לפי העדפתו, במקום לבחור רק אחד מהם. אלסקה תשקול אם לעבור לבחירות מקדימות בין ארבעה מועמדים בלבד, ובחירות מדורגות לנשיאות. מסצ'וסטס תחליט אם לקבוע דירוג למועמדים למשרות של המדינה ובבחירות לקונגרס, אך לא לנשיאות.

התיקון השלישי בפלורידה עשוי לפתוח את הבחירות המקדימות הסגורות במדינה ל"פריימריז של ג'ונגל", שבהם יוכל כל בוחר רשום להציע עצמו לבית המחוקקים של המדינה, לכהונת המושל ולקבינט בלי קשר להשתייכות למפלגה. שני המועמדים שיצברו את מירב התמיכה יתמודדו ביניהם בבחירות הכלליות. השיטה תאומץ כבר ב־2024, אם תעבור את המצביעים המקומיים.

במיסיסיפי יבקש מהבוחרים לבטל את הסעיף שמחייב מועמד להבטיח רוב בהצבעה הכללית במדינה, ולזכות ברוב ב־122 מחוזות בית הנבחרים של המדינה. כעת, אם שום מועמד לא עומד בתנאי זה, בית הנבחרים בוחר את המנצח.

הצעה מס' 17 בקליפורניה תחזיר זכויות הצבעה לאסירים לשעבר ששהו בבתי כלא במדינה.

הצעה 128 בקליפורניה תשאל אם בני 17 יהיו רשאים להצביע בבחירות מקדימות, אם הם הופכים לבני 18 לפני הבחירות הכלליות. סן פרנסיסקו עשויה להפוך לעיר הגדולה הראשונה שתתיר לבני 16 השתתפות בבחירות מוניציפליות.

אתניות וגזענות

במיסיסיפי הבוחרים מתבקשים להחליט אם המדינה תחליף את הדגל שלה אחרי שבית המחוקקים המדינתי ביטל את הדגל עם סמל הקונפדרציה מ־1894, שמרפרר לעבדות באמריקה. אחר כך יצביעו הבוחרים על דגל חדש, שנבחר מבין 3,000 אופציות, עם פרח מגנוליה במרכז של 20 כוכבים (מיסיסיפי היא המדינה ה־20 שהתקבלה לאיחוד). אם הבוחרים ידחו את העיצוב, תהליך הבחירה יתחיל מחדש.

ברוד איילנד רוצים לקצר את שם המדינה הרשמי מ"מדינת רוד איילנד והמטעים של המחוז", פשוט ל"מדינת רוד איילנד".

בנברסקה וביוטה מבקשים לבטל ניסוח ארכאי בחוקות המדינה שמאפשר "עבדות ושירות לא וולונטרי כעונש על פשע".

הצעה 16 בקליפורניה תחזיר את האפליה המתקנת, שהוצאה מחוץ לחוק לפני 24 שנים. שיקולי גזע, מגדר, מוצא אתני או מקור לאומי יחזרו להוות שיקול במערכת החינוך ובתעסוקה.

הפלות, שכר וחינוך מיני

בקולורדו מתבקשים המצביעים לאשר לאסור בחוק הפלות, וכן לאפשר מתן עונשים לרופאים שיעשו זאת. כיום אין במדינה כל הגבלות על הפלות. מקרים חריגים הם הריון בסכנת חיים, אך הריונות כתוצאה מאונס וגילוי עריות לא נחשבים לחריגים.

במדינת וושינגטון המצביעים יצביעו על האם לחייב את בתי הספר הציבוריים במדינה לכלול שיעורי בריאות מינית במערכת הוראה. זאת בהמשך לחוק שעבר בבית המחוקקים הדמוקרטי של המדינה ולאישור של המושל ג'יי אינסלי שחתם עליו במרץ.

תיקון 2 בפלורידה יעלה בהדרגה את שכר המינימום ל־15 דולר בשעה. השכר הנוכחי, 8.56 דולר, יעלה ל־10 דולר ב־2021, ובדולר בשנה עד 15 דולר ב־2026.